Banner blindness of terwijl bannerblindheid. Fascinerende term, ooit bedacht door Benway and Lane waarbij uit onderzoek bleek dat mensen banners niet of weinig zien. Echter werd deze theorie veel bestreden en ontkracht. Toch is bij menig adverteerder die gebruik maakt van display netwerken er een zekere angst of twijfel dat banners niet gezien worden. Dit komt vaak voort uit een tegenvallende Click Trough Rate (CTR) of andere doelgerichte metrics. Hieronder daarom een aantal belangrijke factoren die je mee wilt nemen om te zorgen dat bannerblindheid wordt verminderd.

Waarom is er bannerblindheid?

Het fenomeen zegt dat bezoekers van een website vaak banners of in ieder geval advertentie gerichte uitingen negeren. Omdat er tegenwoordig enorm veel display advertenties worden vertoond (In 2012 alleen al 5.3 biljoen in de V.S., kun je nagaan), het steeds lastiger wordt je te onderscheiden op dit gebied. Doordat mensen gewend zijn aan display advertenties wordt vaak gedacht dat ze minder effectief zijn. Dit hoeft echter zeker niet zo te zijn, het is daarom zaak slim om te gaan met een aantal verschillende factoren die van invloed zijn hierop.

Positie en grootte

De positie en  grootte van de banner is een onderdeel van de prestaties van banners. Google biedt hierbij een handige tool aan genaamd Display Benchmarks Tool. Hier kun je bekijken wat de gemiddelde prestatie is van bepaalde banner formaten. Er zelfs de mogelijkheid dit specifiek per segment te bekijken (bijvoorbeeld automotive). Dit geeft vervolgens handige inzichten om als basis te gebruiken voor je eigen campagnes. Analyseer hierbij ook zeker de geschiedenis, het kan zo maar zijn dat prestaties van bepaalde banner formaten afwijken van landelijke gemiddelden. De gemiddelde CTR van display banner over alle formaten in 2015 was 0,06% in Nederland. De best-presterende banner op basis van CTR was de Brede Skyscraper (160 x 600) met gemiddeld 0,08%. Het leaderbord (728 x 90) deed het daarentegen gemiddeld minder met 0,05 %. Echter zien we bij klanten soms juist tegenovergestelde verhoudingen. Belangrijk dus om niet alleen te kijken naar algemene prestaties, maar ook het verleden mee te nemen. Bannerblindheid-2

Plaatsingen

Nu je weet welke posities en grootte wat betreft display banners van invloed kunnen zijn op je rendement, kun je heel gericht te werk gaan. Bijvoorbeeld door te sturen op plaatsingen in het display netwerk. Doe onderzoek naar de plek op de pagina en het formaat waarop display banners worden vertoond op websites en achterhaal de plaatsingen die voor jou het meest relevant zijn. Wellicht wil je een bepaald formaat banner die minder presteert op basis van bijvoorbeeld CTR juist niet meer inzetten. Selecteer daarbij zeer doelgericht de websites waar je vertoond wilt worden in combinatie met de zojuist genoemde factoren. In het Google Display Netwerk kun je hier bijvoorbeeld perfect op sturen.      Bannerblindheid-1

Banner

Na de genoemde positie, grootte en plaatsingen is natuurlijk de banner zelf ook een belangrijke factor. Een onopvallende, saaie, stilstaande, zonder call to action banner heeft waarschijnlijk weinig kans op goede prestaties. Ah, daar zijn dus al een aantal belangrijke onderwerpen bij het maken van een banner. Desalniettemin hieronder de bijbehorende additionele uitleg.

  1. Gebruik kleur en wees creatief

Maar denk aan je huisstijl, je wilt per slot van rekening wel herkenbaarheid uitstralen en nog belangrijker, je banner moet wel matchen met de landingspagina. Felle kleuren zorgen er ongetwijfeld voor dat je banner meer opvalt, maar past dit wel bij jouw product? Het kan namelijk ook averechts werken, waardoor de bezoeker andere verwachting had die resulteren in afhaken. Probeer daarom zeker op te vallen zonder dit te overdrijven.

  1. Zorg voor dynamiek in je banner

Beweging helpt  om je banner extra op te laten vallen. Natuurlijk is het niet voor iedereen mogelijk een ‘flitsende’ banner te laten ontwerpen i.v.m. bijbehorende kosten, maar het gebruik maken van verschillende frames om een dynamisch effect te creëren is geen hoge wetenschap. Houdt hierbij echter wel altijd rekening met de richtlijnen van Google omtrent banner advertenties.

  1. Call to action

Een effectieve banner valt of staat daarnaast met een goede call to action. Je wilt namelijk de bezoeker overtuigen om een bepaalde actie te gaan doen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het bezoeken van de webshop, het aanvragen van meer informatie of het maken van een afspraak. Vergeet daarom niet deze call to action toe te voegen. Zo zijn er overigens nog meer zaken waar je op moet letten bij het maken van een goede banner. Goede-Display-Banner-5 Kortom, geef jezelf een beter gevoel door gebruik te maken van bovenstaande onderwerpen. Wees niet bang om creatief te zijn met je banners, de data zegt straks wel of je een goede keuze hebt gemaakt. Analyseer ook hoe je banners in het verleden hebben gepresteerd wat betreft de verschillende grootten en posities. Combineer dit met relevante plaatsingen (dus ook op positie van de banners op een bepaalde pagina) en bannerblindheid is voor jou ook een fenomeen dat niet bewezen is.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *