Wat is een Tic Tac? Nee: wat is TikTok! Dé app voor korte, spontane mobiele video’s. Of je nu zoekt naar video’s over sport of dieren of liever komische video’s of lifehacks bekijkt: op TikTok ga je het vinden. Nog nooit van TikTok gehoord? Dat kan. Maar met meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd en naar schatting zo’n 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers die met z’n allen meer dan 10 miljoen creatieve video’s per dag plaatsen, is het zeker een platform dat ertoe doet!

De app TikTok bestaat nu iets meer dan een jaar en is ontstaan uit de overgenomen app Musical.ly die al veel langer bestond. TikTok is in handen van het Chinese bedrijf ByteDance en is al meermaals in opspraak geweest, onder andere wegens het verzamelen van gegevens van kinderen zonder toestemming (geschikt voor +/- 5 miljoen Euro met de Amerikaanse FTC) en op dit moment omdat ze wereldwijd video’s zouden censureren die kritiek uiten op de Chinese overheid.

Dat lijkt de gebruikers overigens niet af te schrikken, want de app groeit alleen maar in populariteit en TikTok zou inmiddels de meest waardevolle app ter wereld zijn. De gebruikers van TikTok zijn veelal jongeren (vanaf 13 jaar) waarbij de sterkste groei zichtbaar is onder de 16-jarige doelgroep.

Hoe werkt TikTok?

Met TikTok maak je korte video’s (short-form) die tot 15 seconden (kort) of tot een minuut (iets langer) duren. De inhoud van de video’s kan verschillen, maar creativiteit staat hierin centraal. Meer dan 90% van de actieve TikTok-gebruikers gebruikt TikTok meerdere keren per dag. Ze zien het zelfs als een vervanging voor televisie.

Een aantal voorbeelden van video’s die je op TikTok tegen kunt komen:

  • Hashtag-challenges: een Hashtag-challenge is een uitdaging die je kunt aannemen. Je maakt hier een video van en die plaats je voorzien van de Hashtag op TikTok waardoor deze in de feed van desbetreffende challenge wordt opgenomen. Een leuk spelelement van TikTok waar ook steeds meer bedrijven gebruik van maken! Een voorbeeld van een van de challenges op dit moment: de “#2spooky”-challenge vind je hieronder.
  • Lip-syncing: je ziet ook veel gebruikers voorbijkomen die bijvoorbeeld een liedje playbacken of een of andere random tekst ‘lip-syncen’. Zo zie je de laatste tijd bijvoorbeeld uitspraken van Martien Meiland langskomen onder de Nederlandse gebruikers.
  • “Random” videos: daarnaast zie je ook veel gekke video’s met de meest uiteenlopende, random onderwerpen. Bijvoorbeeld de video van de lader in de kaas hieronder.
  • (Korte) Vlogs: wel relatief korte vlogs, maar ook die zie je regelmatig voorbijkomen.
  • Foto slideshow (video): TikTok biedt ook de mogelijkheid om heel eenvoudig met enkele foto’s een slideshow te maken die er binnen enkele minuten al mooi uitzien, voorzien van een fancy thema en muziekje.

Doordat met TikTok (zeer) veel creatieve video’s gemaakt worden, kan het overigens goed zijn dat je zonder dat je het wist al op bijvoorbeeld Facebook of Instagram een TikTok-video voorbij hebt zien komen!

TikTok voor bedrijven

Wil je als bedrijf gebruik gaan maken van TikTok? Ik zeg doen, maar wel met een goede strategie!

Wil je als bedrijf gebruik gaan maken van TikTok? Ik zeg doen, maar wel met een goede strategie! Bij TikTok draait het namelijk om het verhaal. Simpelweg een verkoopboodschap gaat het op TikTok niet redden. Zorg ervoor dat je op een leuke manier met TikTok aan de slag gaat en dat je video’s maakt die passen bij jou als bedrijf. Een bedrijf dat dit perfect heeft opgepakt is Guinness World Records, die via TikTok wereldrecords van (of binnen) één minuut deelt. En sinds enkele dagen kan je bijvoorbeeld ook Ajax op TikTok volgen.

Een aantal voorbeelden van bedrijven op TikTok:

Adverteren op TikTok met TikTok Ads

Het duurde niet lang voordat adverteren op TikTok mogelijk werd. Adverteren kan via ads.tiktok.com. Hoewel de mogelijkheid er wel is, worden op dit moment wel slechts enkele adverteerders toegelaten en kan nog niet vanuit alle landen geadverteerd worden. Om vanuit Nederland toegelaten te worden tot het advertentieplatform van TikTok dien je eerst je gegevens achter te laten. Er wordt dan “later” contact met je opgenomen.

Voordelen van adverteren zijn dat de doelgroep tot veel interactie bereid is, mits de content ze aanstaat natuurlijk. Er zijn meerdere advertentiemogelijkheden waaronder in-feed advertenties, brand takeovers (gesponsorde video’s), (promoted) hashtag-challenges en het beschikbaar stellen van 2D- of 3D lenzen of Augmented Reality-features. Betalen kan onder andere op basis van CPC, CPM en verbeterde CPC (oCPC).

Een aantal voorbeelden van advertenties op TikTok:

Meer TikTok-mogelijkheden

Je hebt nu een aardig beeld van de basis van TikTok, maar dit is natuurlijk niet alles! Er is nog zoveel meer mogelijk met TikTok dat je als gebruiker zeker gaat ontdekken. Een aantal andere opties samengevat:

  • TikTok for good: TikTok wil nieuwe generatie inspireren en aanmoedigen om een positieve impact te maken op de planeet en mensen om je heen. Als je als organisatie een dergelijk doel hebt kun je je aanmelden voor ‘TikTok for good’ waardoor het makkelijker wordt om een grotere doelgroep te bereiken, mensen aan te sporen om mee te doen of in-app donaties te vragen voor jouw goede doel. Je krijgt hiervoor een accountmanager die jou helpt inzicht te geven in de prestaties van jouw TikTok-account en promoted hashtags waarmee TikTok gebruikers mee kunnen doen jouw doel te realiseren. Een beetje vergelijkbaar met Google Ad Grants?
  • TikTok-duet: TikTok biedt de mogelijkheid om een duet te maken van jou en een van de video’s die je leuk vindt. Zo kan je bijvoorbeeld meezingen met jouw favoriete zangeres (mits ze een video gemaakt heeft waarin ze zingt), of kan je commentaar geven op de challenge van een van je vrienden. Verzin het maar.
  • TikTok influencers: de populariteit voor het gebruiken van influencers voor TikTok neemt ook steeds meer toe! Influencer marketing behoort dan ook zeker tot de mogelijkheden binnen TikTok.

Conclusie

Waar sommigen TikTok als “wéér een extra social media kanaal” zullen zien, mag de kracht en grootte van TikTok niet onderschat worden. De vraag is of de app ook door ouderen omarmd gaat worden zoals ze dat eerder wel met Facebook en Instagram gebeurd is, maar de jongere doelgroep bereik je hier zeker! Hoewel adverteren op TikTok nog niet op grote schaal mogelijk is, kan je je evenals bijvoorbeeld Facebook Ads, Snapchat Ads of Pinterest Ads wat mij betreft wel vast af gaan vragen of dit een interessante toevoeging aan jouw marketingkanalen is.

Zelf moet ik soms nog een beetje wennen aan de video’s die voorbijkomen, maar vermakelijk vind ik het zeker. Wil je meer weten over TikTok of de mogelijkheden om te adverteren bekijken? Neem dat zeker contact met ons op! We denken graag mee. 

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.