Je hebt er misschien weleens van gehoord, die Google kwaliteitsscore. Maar wat is het precies? En hoe gebruik je de kwaliteitsscore om jouw Google Ads campagnes te verbeteren?

Wat is de Google kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is een schatting die Google maakt op basis van de kwaliteit van jouw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Advertenties van hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie.

De kwaliteitsscore kan je opzoeken in de Google Ads user interface als een cijfer tussen de 1 en 10 (bij Google achter de schermen is het een cijfer tussen de 1 en 100). Deze wordt dan door Google in back-end vermenigvuldigd met je zoekwoorden bieding, om zo je ad rank score uit te rekenen. Die score wordt gebruikt tijdens de veiling die plaatsvindt in een milliseconde, tijdens elke zoekopdracht die een gebruiker uitvoert.

Waarom gebruikt Google de kwaliteitsscore?

In essentie is de kwaliteitsscore een tool van Google om te meten hoe goed jouw campagne is in het geven naar wat de gebruiker naar opzoek is. De intentie van de gebruiker staat hierbij centraal. Het is erg belangrijk voor Google om een goede gebruikerservaring te bieden. Jij als adverteerder kan hierop inspelen door een relevante ervaring voor de gebruiker te leveren. En dan niet alleen ‘voor de klik’, maar ook ‘na de klik’ wanneer iemand op je bestemmingspagina belandt.

Hoe gebruik je de Google kwaliteitsscore?

Je kan de kwaliteitsscore zien als een soort diagnose tool in je toolbox die je kan inzetten om de prestaties van je campagnes te verbeteren. Het geeft in essentie aan hoe gezond je advertenties, zoekwoorden en campagne structuur zijn. Relevantie is daarbij het sleutelwoord. Het is dus niet een Key Performance Indicator (KPI) waarnaar je jouw campagnes optimaliseert en zal dus geen einddoel op zichzelf moeten zijn tijdens jouw optimalisatie tactieken. Typische voorbeelden van goede KPI’s die je hiervoor kan gebruiken zijn de Click-Through-Rate (CTR), Return on Ad Spend (ROAS), Cost per Acquisition (CPA), Conversion-Rate (CRV) of omzet. Pas tijdens je analyse naar de performance van de hierboven genoemde KPI’s, ga je de kwaliteitsscore raadplegen. Je kijkt dan hoe de kwaliteitsscore een impact op de metrics hebben of om te onderzoeken wat er potentieel verbeterd kan worden in jouw Google Ads account.

Hoe bepaalt Google de kwaliteitsscore?

Om te begrijpen hoe je de performance van jouw Google Ads campagne kan beoordelen op basis van de kwaliteitsscore, moet je eerst begrijpen hoe Google deze beoordeelt.

Google geeft haar geheime saus niet helemaal weg, maar wij hebben een behoorlijk goed idee waarnaar gekeken wordt. De advertenties worden tijdens elke veiling geëvalueerd op een aantal factoren, zoals 1) de relevantie tussen de zoekwoorden en de zoektermen, of 2) de relevantie tussen de zoekwoorden in je advertentiegroep en de campagnestructuur.

In het zoekwoorden overzicht in de Google Ads user interface heb je drie verschillende componenten die je kan raadplegen, die aangeven of je ‘onder-‘, ‘gemiddeld-‘ of ‘bovengemiddeld’ scoort:

  1. De verwachte CTR
  2. Advertentie relevantie
  3. Bestemmingspagina relevantie

Het is belangrijk om te beseffen dat Google tijdens de veiling deze drie componenten evalueert en gebruikt voor de berekening van kwaliteitsscore. Niet de 1 tot 10 kwaliteitsscore, deze kan beter gezien worden als een indicatie score.

Hoe verbeter ik de kwaliteitsscore van mijn campagnes?

Wees selectief in waar je de kwaliteitsscore wilt verbeteren, door te focussen op volume en impact. Onze ervaring is dat de praktijk anders is dan de theorie suggereert. Wij vermoeden dat de verwachte CTR alleen al ongeveer 50% impact heeft op je kwaliteitsscore. Dus dit kan een goede plek zijn om te beginnen.

Verbeter de CTR van je advertenties

Schrijf boeiende advertentieteksten en maak gebruik van specifieke Call-to-Actions (CTA) en Unique Selling Propositions (USP). Overtuig gebruikers dat jouw bestemmingspagina relevant is voor hun zoekopdracht. Een best practice hiervoor is om ervoor te zorgen dat jouw zoekwoorden terugkomen in de advertentietekst. Hiermee geef je het signaal naar de gebruiker dat jouw bestemmingspagina relevant is voor zijn of haar zoekopdracht en vergroot de kans dat hij of zij op jouw advertentie zal klikken, wat dus uiteindelijk jouw CTR verhoogt.

Verbeter jouw advertentie relevantie

Bouw gespecificeerde campagnes die zijn gericht op jouw doelgroep. Bekijk het zoektermen rapport om er zeker van te zijn dat je advertenties overeenkomen met de zoektermen van de gebruikers. Het verschil is dat deze zoektermen de vragen zijn die gebruikers aan Google stellen en de ingestelde zoekwoorden zijn degene die je gebruikt om deze zoektermen met jouw advertenties te matchen.

Bedenk om kleinere advertentiegroepen te maken waar mogelijk met meer preciezere advertenties en zoekwoorden. Ook hier geldt de regel om te kijken naar volume en impact. Het heeft misschien minder zin om een advertentiegroep uit te bouwen voor zoekwoorden met heel weinig zoekvolume.

Daarnaast kan je ook de kwaliteitsscore en componenten binnen een advertentiegroep bezien, om te identificeren waar je misschien nieuwe advertentieteksten zou kunnen schrijven.

Verbeter de ervaring van jouw bestemmingspagina

Genereer verkeer naar een handige en gebruikersvriendelijke bestemmingspagina. Het is hierbij bijvoorbeeld belangrijk dat je voldoet aan de aanbiedingen en CTA van je advertentietekst. Houd ook rekening met de gebruikerservaring voor de verschillende devices, zoals mobile en desktop.

Verder kan je nog handig gebruikmaken van zogenoemde back-end metric zoals ‘tijd op de pagina’ of de conversieratio. Dat kan je belangrijke inzichten geven in hoe innemend gebruikers zijn met jouw bestemmingspagina. Wanneer bezoekers bijvoorbeeld veel interactie hebben met je bestemmingspagina, dan kan dit een signaal zijn dat die relevant en als nuttig wordt ervaren door de gebruiker.

Relevantie, relevantie en …. relevantie

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel in ieder geval hebt meegekregen dat relevantie jouw Google campagnes kan maken of breken. Relevantie vanaf het zoekwoord tot en met de uiteindelijke intentie van de gebruiker. Zorg er dus voor dat jouw advertenties, zoekwoorden, zoektermen, en bestemmingspagina’s een hoge relevantie hebben.

Veel succes en plezier met het optimaliseren van jouw campagnes!

Door: Noam Mimon

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *