Als er één vakgebied is waarin de afkortingen je om de oren vliegen is het wel (online) marketing. KPI, SERP, ROI, QS, SEO, CPC, ROAS, AMP.. We kunnen het ons voorstellen dat het je af en toe gaat duizelen. Daarom hebben we er al een heel aantal verzameld in ons Pure woordenboek waar we ze stuk voor stuk uitleggen. In dit blog ga ik je meer vertellen over wat CRO is en hoe jij een vliegende start kan maken.

Wat is CRO marketing?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization, ofwel: conversieratio optimalisatie. Simpel gezegd is het doel van CRO het verhogen van het aantal personen dat een actie verricht via jouw (online) marketing kanalen. Een conversie is dus eigenlijk een actie, en wel een actie die jouw bedrijf iets oplevert. Een conversie kan van alles zijn: een whitepaper downloaden, een bestelling plaatsen, een offerte aanvragen of het inschrijven voor de nieuwsbrief. En hoewel CRO vaak in één adem wordt genoemd met websites, gaat CRO verder dan dat: je kan het ook inzetten om e-mailmarketing-activiteiten te verbeteren of je socialmedia-strategie aan te passen. In deze blog gaan we verder in op CRO voor websites.

Conversieratio

Nu je weet wat CRO is, gaan we even verder in op conversieratio. Je wilt natuurlijk wel weten of je CRO-inspanningen het gewenste resultaat opleveren. Daarvoor is de allerbelangrijkste metric de conversieratio. Hiermee bereken je hoe vaak een conversie voorkomt ten opzichte van het totale aantal websitebezoekers. De formule die je hiervoor gebruikt is:

Conversieratio = conversies / totaal aantal websitebezoekers

Stel: je hebt op één dag 100 bezoekers gehad op je website, waarvan 7 een ‘Bel mij terug’-formulier hebben ingevuld. Dan is je conversieratio: 7 (conversies) / 100 (bezoekers) = 0,07. Met andere woorden, 7% van je websitebezoekers converteert. Met CRO wil je ervoor zorgen dat dit percentage gaat stijgen.

Wanneer zet je CRO in?

Stel, je website is geoptimaliseerd voor SEO en je hebt op dit moment supergoede campagnes lopen waarmee je via social media, Google en Microsoft Ads en e-mailcampagnes veel relevant verkeer naar je website trekt. Maar dan.. Helemaal niets. Blijkbaar zijn er knelpunten waardoor bezoekers de actie die zij willen verrichten (én die jij wilt dat ze verrichten) niet (kunnen) voltooien. Dit is natuurlijk hartstikke zonde van de tijd, inspanning en kosten van je marketingactiviteiten, waarvan je uiteindelijk wilt dat die zich gaan uitbetalen. Tijd om te gaan onderzoeken waar de websitebezoekers spaak lopen.

Starten met CRO

Nu denk je misschien: CRO, is dat niet alleen voor de grote spelers? Daarop is ons antwoord volmondig: nee. CRO hoeft niet altijd groots en complex te zijn, maar kan ook kleinschalig en eenvoudig worden ingezet. Het belangrijkst is dat je het serieus aanpakt en gestructureerd te werk gaat.

Om je website zo te optimaliseren dat er meer conversies plaatsvinden, ga je tests uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld een A/B test zijn, of een multivariabele test. Uiteindelijk gaan we op basis van data beslissen welke optimalisaties doorgevoerd moeten worden voor een hogere conversieratio.

Stap 1: doel in kaart brengen

We gaan niet in het wilde weg beginnen met testen, want zoals ik al eerder schreef: het is belangrijk om gestructureerd te werk te gaan. Daarom starten we eerst met het voor jezelf helder maken wat het doel is waarvoor je wilt gaan optimaliseren. Stel dat je werkt voor een hypotheekadviseur en dat het voor jullie belangrijk is dat het ‘Bel mij terug’-formulier op jullie website wordt ingevuld, omdat dit leads zijn waarmee je contact op gaat nemen om een adviesgesprek in te plannen en waarvan je vervolgens hoop dat zij klant worden. Dan ga je eerst kijken naar de prestaties van deze conversie op dit moment, en bepaal je waar je naartoe wilt werken. Heb je dat helder? Dan is het nu tijd om te gaan kijken waar kansen voor verbetering liggen.

Stap 2: knelpunten signaleren

Kansen voor verbetering vind je daar waar knelpunten voor de bezoeker optreden. Daarom is het nu tijd om de data in te duiken maar.. ook je eigen gezonde verstand is in deze stap heel waardevol!

Voor het analyseren van data kan je verschillende data-bronnen gebruiken. Denk hierbij aan Google Analytics, maar ook aan Hotjar (als je deze tool nog niet gebruikt, zou ik dat zeker meteen doen). In Google Analytics kan je bijvoorbeeld bij je ingestelde doelen een funnel toevoegen. Dit is het pad URL’s dat bezoekers moeten doorlopen voor ze converteren. Door de funnel toe te voegen kan je zien wat het afhaakpercentage per stap in de funnel is, en dat geeft je al een indicatie van waar problemen optreden. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook gaan kijken of er verschillen zitten in device, browser en het type bezoeker, want ook hier kunnen fouten optreden. Net als in Google Analytics kan je ook in Hotjar funnels aanmaken. Wat een handige aanvulling is, is dat er in Hotjar ook recordings worden vastgelegd van het gedrag van de bezoeker. Bekijk deze en probeer hierin een lijn te ontdekken. Daarnaast kan ook de formulier analyse jou inzichten geven, net zoals de feedback tool.

Natuurlijk kan je ook je eigen gezonde verstand gebruiken of iemand de website laten bekijken die er minder of niet bekend mee is. Geef diegene opdrachten en kijk over de schouder mee om te kijken of je knelpunten kan ontdekken.

Stap 3: hypothese en A/B testen

Door de data-analyse heb je nu ontdekt waar knelpunten zitten: tijd om de hypothese op te stellen. Een hypothese is jouw aanname van een bepaalde wijziging waarvan je verwacht dat die gaat zorgen voor een conversiestijging. In het geval van het ‘Bel mij terug’-formulier is jouw aanname bijvoorbeeld dat er teveel informatie gevraagd wordt, omdat er naast een telefoonnummer ook een naam en e-mailadres gevraagd wordt. De hypothese kan dan zijn “Door enkel een telefoonnummer in het ‘Bel mij terug’-formulier te vragen kan het aantal verzoeken worden verhoogd”.

Deze hypothese(s) ga je vervolgens testen door middel van bijvoorbeeld een A/B test, waarbij 50% van je bezoekers het huidige formulier te zien krijgen en 50% een variant daarop die voortgevloeid is uit je hypothese. Wil je weten welke tool het best bij jouw verwachtingen past? Check dan even deze blog: A/B testing tools.

Nu is het tijd om de A/B test z’n gang te laten gaan om met zekerheid te kunnen zeggen welke versie beter converteert. Hoe lang dat precies duurt hangt af van het aantal websitebezoekers en hoe betrouwbaar je wilt dat de test is. Natuurlijk hoop je uiteindelijk op een significant resultaat tussen beide varianten, zodat je de best presterende variant door kan voeren op de website en je toewerkt naar een stijging van de conversieratio. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat de resultaten zo dicht bij elkaar liggen, dat er niet te zeggen valt welke variant beter presteert. Dan start je met een nieuwe test, of besluit je (uiteindelijk) dat er geen beter presterende variant bestaat en conversieoptimalisatie niet (meer) mogelijk is.

En het leuke van CRO? Het stopt nooit!

CRO gaat niet alleen jouw bedrijf iets opleveren (meer conversies), maar is ook nuttig voor je websitebezoekers. Je verhoogt hiermee namelijk ook de gebruiksvriendelijkheid van de website. Een classic win-win! En het leuke van CRO? Het stopt nooit! Het is een continue proces van het doen van onderzoek, hypotheses opstellen, tests uitvoeren, resultaten analyseren, uitkomsten doorvoeren en weer starten met onderzoek.

Wil je meer weten over CRO of wil je starten met een CRO traject? Neem dan eens contact met ons op, want we denken graag met je mee.