We kennen inmiddels allemaal TikTok wel, dé app voor korte, spontane en mobiele video’s. Een tijdje terug kwam Instagram Reels uit en dan kan het enige echte videoplatform natuurlijk niet achterblijven: YouTube heeft recent YouTube Shorts geïntroduceerd. In dit blog kom je alles over deze nieuwe feature te weten zodat jij snel aan de slag kunt gaan met je eerste YouTube Short.

Waarom YouTube Shorts?

De eerste video op YouTube was ‘Me at the zoo‘, een video van 18 seconden. Dat was een ware primeur en nu is YouTube niet meer weg te denken. YouTube wil graag korte user-generated content op het kanaal stimuleren en heeft daarom YouTube Shorts gelanceerd. YouTube geeft aan dat je – waar je ook bent op de wereld – je telefoon altijd op zak hebt en je meer niet nodig hebt voor een YouTube Short. YouTube: “That’s why we’re excited to announce that we are building YouTube Shorts, a new short-form video experience right on YouTube for creators and artists who want to shoot short, catchy videos using nothing but their mobile phones.” (YouTube Official Blog)

Wat zijn YouTube Shorts precies?

Shorts zijn video’s van maximaal 60 seconden die te bekijken zijn op kanalen én op de speciale ‘Shorts-plank’ op de homepage.

YouTube Shorts

Voor wie zijn de Shorts bedoeld?

Het enige wat je nodig hebt is de YouTube App, er is geen andere speciale app nodig. Voor alle YouTube gebruikers, ‘creators’ en ‘artists’ dus!

Hoe werkt het?

Je kunt van zowel je eigen camera op je telefoon als creatieve videotools van YouTube zelf gebruikmaken om een Short op te nemen. De Shorts camera maakt het je heel makkelijk om direct te beginnen, echter kan je hiermee maar maximaal 15 seconden opnemen. YouTube adviseert ook om niet te lange video’s te maken zodat je publiek de Shorts snel en makkelijk kan bewonderen.

Een Short verschilt niet veel van een TikTok of een Reel: je neemt een video – of meerdere videoclips – op, je kunt kiezen uit gratis muziek uit de YouTube Library die je kunt toevoegen en er is een timer en stoppunt in te stellen. Met behulp van een ‘multi-segment camera’ is het mogelijk om meerdere videoclips in elkaar over te laten lopen.

Als je nog geen toegang hebt tot de Shorts camera, dan kan je al wel verticale video’s (maximaal 60 seconden) uploaden met de hashtag #Shorts in de titel of beschrijving. Hiermee is YouTube nog aan het experimenteren.

Waar kan je het gebruiken?

Experimenteren? Ja, YouTube is bezig om dit uit te rollen in India en is dan ook nog in bètaversie. De Shorts worden zo snel mogelijk uitgerold naar de rest van de wereld. De opnameknop is nu ook alleen in de YouTube app voor Android beschikbaar en wordt binnenkort uitgebreid naar iOS.

Zijn er ook YouTube Shorts advertenties mogelijk?

Momenteel is het nog niet mogelijk om te adverteren. Bij de Shorts zijn er geen advertenties te zien, waar je ze ook bekijkt. YouTube geeft aan dat het in de toekomst wel mogelijk kan worden om inkomsten te genereren en is druk met experimenteren en verbeterslagen. Op het huidige YouTube is er uiteraard al wel veel mogelijk, in dit blog lees je meer over alle mogelijkheden op YouTube – inclusief advertentiemogelijkheden.

Tot slot

Oké, YouTube is misschien niet origineel om deze feature uit te rollen, maar als er één platform is wat draait om het creëren van video’s dan is het natuurlijk YouTube. Bovendien zal het waarschijnlijk niet lang duren voordat er ook advertentiemogelijkheden zijn, iets wat het voor adverteerders op YouTube alleen maar uitgebreider maakt en wat voor YouTube natuurlijk een enorm voordeel is.

Zoals YouTube het zelf aangeeft: “We can’t wait to see what you do with Shorts and look forward to empowering a new generation of mobile creators and artists on the world’s largest video platform.”

We zijn benieuwd in hoeverre YouTube Shorts een succes wordt en of het TikTok kan verslaan en wachten de lancering in Nederland af! Neem in de tussentijd eens een kijkje op ons eigen YouTubekanaal met hands-on online marketing tips en tricks (en vergeet je zeker niet te abonneren).