Internet marketing zonder tijd en budget
In veel gevallen kost internet marketing goed inzetten relatief veel tijd en is er ook een budget nodig. Voor veel kleine ondernemers is internet marketing om die redenen dan ook een brug te ver. Er is meestal geen –specialistische- kennis in huis om internet marketing op te pakken en een internet marketing bureau is te duur. Toch biedt internet marketing kansen. Kan internet marketing dan helemaal gratis zonder enige tijdsbesteding? Nee. Zeker niet, maar met beperkte budget en weinig onderhoud kan online marketing wel ingezet worden. Ik zal in deze blog tips geven om kosten en tijdsbesteding zo laag mogelijk te houden en toch efficiënt internet marketing in te zetten.
1. Doel stellen
Voordat je kan beginnen met online marketing is het belangrijk een doel te stellen. Uiteraard wil je bezoekers op je website hebben, maar welke bezoekers en vooral; wat wil je dat die bezoekers doen? Een product kopen, een contactaanvraag achterlaten, een offerte aanvragen, een inschrijving voltooien, registreren voor een evenement… Er kunnen enorm veel doelen zijn, maar belangrijk is dat jij een duidelijk doel hebt. Wanneer je doel duidelijk is moet dat doel doorgemeten worden. Op de bevestigingspagina, na voltooien van een doel, moeten de bezoekers doorgemeten worden. Hiervoor wordt vaak een Analytics programma gebruikt zoals het gratis Google Analytics. Het strekt ter aanbeveling om daar ook de Google Ads conversion Tracker code te plaatsen.
2. Site inrichting
Voordat je bezoekers naar je site haalt is het belangrijk de bezoekers goed te ontvangen. Als de bakker op de hoek stukken brood op de grond heeft liggen en resten koek plakken tegen de ramen loop ik door. Met enkel een nette winkel, of website in dit geval, ben je er helaas nog niet. Een bakker die de toonbank bij de deur plaatst en de broden verstopt achterin de winkel zal wat minder verkopen. Als de koeken in de kelder liggen en de tasjes kosten €1, nog minder.
- Zorg er bij de inrichting van je website dus voor dat je schoonmoeder het zal begrijpen.
- Maak duidelijk wat er op de site te vinden is, zorg dat producten makkelijk te bereiken zijn, dat de informatievoorziening op orde is en dat men gemakkelijk van punt A naar B op de website komt.
- Daarnaast moet het doel in zicht blijven. Het pad van de site binnenkomen naar het doel moet logisch en volledig zijn. De homepage gebruiken om een registratieformulier te pushen is dus niet logisch. Wie zal zonder informeren meteen een offerte aanvragen?
De schoonmoeder test klinkt cliche, maar heel veel simpele verbeteringen komen door iemand anders achter een computer te zetten en gewoon rond te laten klikken op de website. Geef vooral geen tips, maar laat die persoon rondkijken, observeer en vraag om zijn/haar mening.
3. Bezoekers binnenhalen
Als er weinig tijd en geld beschikbaar is, dan is SEA vaak een logische keuze. Ookal klinkt dat onlogisch. SEA kost geld… Maar is ook erg efficiënt en is vooral effectief. SEO daarentegen duurt langer, vereist specialisme en kost meer tijd om goed in te zetten. Een aantal simpele tips:
- Zorg voor een goede account structuur! Zonder goede structuur kunnen de andere zaken niet juist ingesteld worden.
- Baken je gebied af tot datgene wat echt interessant is. Een boekhouder uit Zutphen zal wellicht meer klanten krijgen uit (omgeving) Zutphen dan in de randstad. Richt de campagnes dus in op (omgeving) Zutphen
- Zorg voor een uitgebreide zoekwoordenlijst en gebruik enkel de broad-match modifier, phrase of exact. Zeker geen normale broad keywords. Gebruik negatives waar nodig! Ben je doorgaans duurder in je dienstverlening of producten? Sluit dan woorden zoals goedkoop en gratis uit met negatives.
- Gebruik meerdere advertenties per ad group en laat deze roteren op conversiepercentage.
- Stel bij de campagnes in wat je maximaal per dag wilt uitgeven om de kosten beheersbaar te houden.
- Gebruik de conversion optimizer. Geef een doel op voor de prijs van een conversie en je zal je doel voltooien rond het door jou opgegeven bedrag.
4. Schuin oog
Je wilt natuurlijk wel iets meer dan gewoon de bereikte doelen binnen zien komen. Je wilt weten wat jouw campagne doet. Daarom gebruik je bijvoorbeeld Google Analytics, maar dat kost je teveel tijd. En tijd heb je niet. Daarom gebruik je gewoon het SEA Dashboard van Pure IM. Vervolgens stel je in dat je wekelijks (of met welke frequentie dan ook) het dashboard per e-mail wilt ontvangen.
5. Optimaal?
Niet helemaal. Het meest optimaal is wanneer je het zelf instelt en bijhoudt of dit laat doen. Zo weet je waar kansen liggen, kan je uitbreiden, verbeteren en bijsturen waar nodig. Vooral bij hogere aantallen bereikte doelen zorgt dat voor een efficientere besteding van je budget. Maar als het zo min mogelijk tijd en geld mag kosten, gebruik dan de bovenstaande weg en je hebt een prima campagne draaien binnen jouw budget.
6. Leuk maar ik kan het account zelf niet goed instellen…
Dan is dat misschien hetgene wat je laat doen. Zet een Bureau, zoals Pure IM, in om een account goed neer te zetten en in te stellen en laat het automatiseren. Zo weet je precies wat je kwijt bent en zijn er geen verassingen.