Instagram blijft continu vernieuwen. In mijn blog over Instagram Reels schreef ik al dat de interface van de app inmiddels een nieuw jasje heeft gekregen en in dit blog ga ik je alles verstellen over Instagram Guides. Na het lezen van dit blog kan je direct aan de slag met deze nieuwe feature.

Wat zijn Instagram Guides?

Met behulp van Instagram Guides kan je gemakkelijk producten, plaatsen en posts van anderen opzoeken of zelf delen en opslaan op je profiel. De Guides zijn zowel op zakelijke als persoonlijke accounts te maken. De nieuwe feature heeft niet voor niets de naam ‘Guides’ gekregen, omdat je favoriete of interessante producten, plaatsen en posts kunt verzamelen en bundelen in een Instagram Guide (gids). Instagram Guides zijn ook te delen in Instagram Stories en via DM’s. Daarnaast kan je product guides tegenkomen in de Instagram Winkel (ook wel de Instagram Shop of Instagram Shopping genoemd), de winkelmogelijkheid in de Instagram app.

Op deze manier stimuleren Instagram Guides het creëren en delen van toffe content, waardoor gebruikers Instagram als inspiratiebron gebruiken. Het doet mij daarom ook denken aan Pinterest, waarbij je content ook kunt opslaan en delen in borden.

Een voorbeeld dat Instagram zelf geeft is aan de hand van ‘selfcare & beauty’, thematische content zoals ‘Self-care Sundays’ gebundeld in een Instagram Guide:Voorbeeld Instagram Guide

Waarom Instagram Guides als nieuwe feature?

Instagram als inspiratiebron? Dat was het toch eigenlijk al? Die vraag had ik ook en daarom heb ik voor je uitgezocht wat de reden was waarom Instagram de Guides introduceerde.

Instagram Guides zijn in mei 2020 gelanceerd met de focus op het welzijn van de mens, zoals tips over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, hoe je met anderen in contact blijft en hoe je om kunt gaan met angst en verdriet. De reden? Instagram speelde in op de effecten van corona op de maatschappij.

Nadat Instagram de reacties op de Instagram Guides zag en de vraag van gebruikers kreeg om de guides uit te breiden, heeft Instagram dat gedaan en is het nu voor iedereen mogelijk om met Instagram Guides aan de slag te gaan en content over allerlei onderwerpen te maken en te delen.

Waar vind je Instagram Guides?

Instagram Guides vind je op Instagramprofielen onder het icoontje van een gids. Ter verduidelijking zie je hieronder een voorbeeld van @Thuisbezorgd.nl:

Account Thuisbezorgd Instagram GuideAccount Thuisbezorgd overzicht Instagram Guide

Hoe maak je een Instagram Guide?

Inmiddels sta je natuurlijk te popelen om zelf een Instagram Guide te maken. Als je je profiel hebt geopend klik je rechtsboven op het plusje en vervolgens op het gids-icoontje:
Guide maken

Er zijn drie soorten Instagram Guides:
Type gids kiezen

1. Producten

Verzamel de producten die je verkoopt op jouw eigen webshop of deel producten van andere accounts. Maak je gebruik van Instagram Shopping? Dan maak je het gebruikers helemaal makkelijk, want als je je eigen producten uit je webshop promoot kunnen bezoekers direct op de link naar het gewenste product klikken. Heb je een webshop in kleding? Stel dan een outfit samen en maak een Instagram Guide met de benodigde producten die je zo op een leuke manier kunt promoten! Hieronder een voorbeeld van @mostwantednl:
Voorbeeld producten Instagram Guide Voorbeeld producten Instagram Guide

2. Plaatsen

Heb je een reisblog? Deel dan de tofste hotspots in een Instagram Guide. Je hoeft natuurlijk niet per se een blog te hebben. Houd jij van het ontdekken van nieuwe plaatsen en deel je die graag met je volgers? Ook dan zijn Instagram Guides voor het delen van plaatsen perfect voor jou.

Hierbij kan je denken aan het delen van de leukste pretparken, mooiste natuurgebieden of de vintage kledingwinkeltjes die een speciaal plekje op the gram verdienen.  Hieronder zie je een voorbeeld van het Instagramaccount @wanderlust:Voorbeeld plaatsen Instagram Guide

 

3. Posts

De derde manier is om overige berichten in een Instagram Guide te delen, dit kan een afbeelding, video of ander soort post zijn. Dit mogen ook posts van anderen zijn, hierin zie je de vergelijking met Pinterest terugkomen. Bundel bijvoorbeeld jouw favoriete recepten of blogs die je graag met anderen deelt. Hieronder een voorbeeld van @anne_travel_foodie die Kerstrecepten in een leuk jasje heeft gestoken:
Voorbeeld recepten Instagram GuideVoorbeeld recepten Instagram Guide

Inspiratie voor Instagram Guides

Wil je graag aan de slag, maar kan je nog wel wat inspiratie gebruiken? Bedenk dat je niet per se nieuwe content hoeft te maken, maar je je bestaande content al kunt indelen in thematische Instagram Guides. Een eerder geschreven blog zou je prima kunnen opnemen als Instagram Guide.

Ook helpt het om te denken in gidsen en lijstjes, zoals:

  • Wish-list – verlanglijstje met favoriete producten zoals damesschoenen
  • Gift-list – leuke en originele cadeau(pakketten) zoals een kerst-, vaderdag- of moederdagpakket
  • Bucketlist – plekken op de wereld die je nog ooit graag wilt bezoeken
  • Checklist – afstreeplijstje als je bijvoorbeeld een bruiloft aan het plannen bent
  • Ranked list – rangschikking van de beste voetballers, bekendste TikTokkers of jouw meest verkochte producten
  • Travelguide – jouw eigen travelguide boordevol tips en hotspots
  • Brand story – jouw merkconcept en -verhaal uitgelicht
  • Trend list – de nieuwste trends, zoals de keukentrends van 2021

Bonustips voor jouw perfecte Instagram Guide

Ik sluit af met enkele bonustips om je Instagram Guide tot een succes te maken:

  • Kies een aantrekkelijke titel, vergeet geen duidelijke beschrijving toe te voegen en zorg dat deze niet te lang zijn.
    • De titel mag uit maximaal 63 karakters bestaan
    • De beschrijving mag niet langer zijn dan 2.200 karakters
  • Doe onderzoek naar interessante hashtags en neem die op in de beschrijvingen in de Guide.
  • Voeg een omslagfoto/thumbnail toe, dit hoeft niet per se content uit je Guide te zijn.
  • Zorg voor het juiste formaat: normaliter zijn Instagram posts 1:1 maar de omslag heeft de indeling 3:4.
  • Neem call-to-actions op in bijvoorbeeld de omslag en beschrijving, maar ook in de Instagram Guide zelf om bijvoorbeeld websitebezoek te stimuleren.
  • Deel je Instagram Guide in je Stories en voeg deze als (standaard) uitgelicht hoogtepunt op je profiel toe (volgers zien ze namelijk niet direct op hun tijdlijn) om je bereik te vergroten.
    • De geplaatste links zijn niet klikbaar, dus maak gebruik van goed te onthouden en het liefst zo kort mogelijke links, maak eventueel gebruik van linkverkorters zoals bit.ly en voeg directe links (swipe-ups) in je Stories toe waar je je guides promoot.
    • Een ander voordeel van het promoten via Stories is dat je de statistieken van je Stories wel kan inzien (weergaven, kliks etc.), maar die van Instagram Guides niet.
  • Mix je eigen content met content van andere accounts, dit kan ook binnen één Instagram Guide om zo samen te werken met anderen en ontbrekende content aan te vullen die je zelf niet hebt!

 Tot zover alle ins en outs met betrekking tot Instagram Guides, wat – zoals je hebt kunnen lezen – genoeg kansen biedt en waar je direct mee aan de slag kunt gaan. Veel Guideplezier!

Lees meer over Instagram

Meer lezen over de mogelijkheden van Instagram? Neem dan eens een kijkje op onze andere blogs over Instagram:

Hulp nodig of eens sparren over social media? Neem dan gerust contact met ons op of bekijk eens onze social media diensten.