A/B testen geeft precies aan wat de naam doet vermoeden: een test met variant A en variant B om te kijken welke variant het beste werkt. Je wilt bijvoorbeeld een pagina testen waarin je een aanpassing hebt gedaan, omdat je vermoedt dat dit meer conversies oplevert. Het klinkt eenvoudig, en dat is het gelukkig ook 😉  Maar het voorwerk voor het opzetten van zo’n A/B-test vraagt om het nodige denkwerk waarmee ik je in dit blog op weg ga helpen! Waar begin je en welke input kan je gebruiken om aan de slag te gaan met je website?

Het boek Online Invloed is een must-read en hielp mij om overzicht te krijgen in de wereld van conversie optimalisatie. Ik ga hier uiteraard niet het hele boek met je doornemen (maar schaf hem zeker aan!), maar ik kan wel de learnings met je delen. Doordat er zoveel content beschikbaar is over dit onderwerp met trucjes, tips en tricks, is het goed om te beginnen bij het begin: de klantreis van een gebruiker. Overigens kan je deze input ook gebruiken voor het optimaliseren van je e-mails of advertenties.

Bron omslag van Bol.com

Overigens is het Don’t make me think boek van Steve Krug ook een aanrader met waardevolle tips. Ook die input is hierin meegenomen, maar zeker een topper om eens te lezen als je hiermee aan de slag wilt.

 

Boek Don't me Think

Bron omslag: Bol.com

Als je iets wilt, is het niet direct zo dat je het dóet

Je wilt je website graag optimaliseren om het maximale uit elke fase van de klantreis te halen. In het boek Online Invloed wordt dit “ontwerpen van gedrag” genoemd. Dat klinkt wat gek, maar het is heel logisch. Als je iets wilt, is het niet direct zo dat je het dóet. Als het moeilijk is, lang duurt of wanneer je wordt afgeleid, geef je snel op. Vanuit die gedachte wil je er daarom op je website voor zorgen dat inactiviteit doorbroken wordt om je doelgroep attent te maken op het gewenste gedrag.

Als je iets wilt, is het niet direct zo dat je het dóet

Bij Pure zeggen we vaak: “gebruikers zijn moe, lui & dom”. Als je dat als uitgangspunt neemt, zit je al een stuk beter dan dat je denkt dat er een enorm gemotiveerd persoon door je website scrolt.

Tip hierbij is om te kijken welke taken je van een gebruiker verwacht en hoe je dit perfect kunt faciliteren en hierop kunt inspelen. Leg uit waarom de gebruiker iets moet doen, zoals de extra comfort, ruimte & rust als je iemand wilt overtuigen om 1e klas te reizen in plaats van 2e klas met het openbaar vervoer. Bovendien kan het helpen om gebruikers het vooruitzicht te geven van wat ze krijgen als ze voor X kiezen. Denk bijvoorbeeld aan dromerige vakantiebeelden bij het boeken van een vakantie of een aftermovie bij het kopen van tickets voor een festival.

Zo zie je in onze vacatureteksten een video staan waarin collega’s vertellen over het werken bij Pure om bij het solliciteren alvast te laten zien wat je kan verwachten. Doel is om niets meer over te laten aan het toeval, maar dat je bij élke stap onder de loep neemt wat je nu eigenlijk precies van een gebruiker verwacht en je hiervoor je content optimaliseert.

Maar waar begin je dan?

Fogg Behavior Model als houvast

Als houvast is het Fogg Behavior Model een fijne leidraad om te checken waar je nu precies aan wilt werken.

Ik zal je niet vermoeien met allerlei theorieën, in de basis is het simpel:

  1. Er moet een aanleiding zijn om gedrag te starten
  2. Er is voldoende motivatie nodig
  3. Het moet simpel genoeg zijn

Alle drie factoren zullen in balans moeten zijn om het gewenste gedrag te vertonen. Ook al ben je nog zo gemotiveerd om die vakantie te boeken, als je daar ingewikkelde, lange en trage formulieren voor moet invullen, ben je er al snel klaar mee. Overigens balanceert dit, als je extreem gemotiveerd bent (je wilt per se die kaartjes voor het concert van je favoriete artiest) – dan kan je iets meer hebben.

Fogg-behaviour-model

De handige principes van Cialdini

Bij al deze fases kan je de principes van Cialdini gebruiken om er concrete invulling aan te geven. Ik sla die uitleg even over, gezien mijn collega Evert-Jan hier een uitgebreid blog aan heeft gewijd met concrete voorbeelden ter inspiratie.

1. Er moet een aanleiding zijn om gedrag te starten

Stap één is het opstarten van gewenst gedrag. En ja, ook dat heb je voor een groot deel zelf in de hand! Een simpel voorbeeld is een knipperende cursor in een veld van een formulier, wat je uitnodigt om te gaan typen. Denk ook aan een banner met een animatie en duidelijke call-to-actions om gedrag te stimuleren. Hierbij kan het in details zitten, zoals onderstaande varianten van buttons in een bestelfunnel:

Orgineel
Origineel

Test
Test

Of het stimuleren van doorscrollen op een pagina, wat triggert om door te scrollen. Voorbeeld hiervan is op onze eigen website op de homepage:

Hier kan je allerlei trucjes voor gebruiken. Opwekken van nieuwsgierigheid bijvoorbeeld, wat Boer Staphorst hier doet om mensen wakker te maken voor het nieuwe magazine wat er aan komt.

Vergeet hierbij het opvolgen van vorige taken niet, zoals je in een bestelfunnel laat zien dat stap 2 heel logisch is, omdat je stap 1 hebt afgerond:

Emotie is hierbij een mooie onbewuste trigger waar je gebruik van kunt maken. Ik vind de “Too Later Gram” van WNF heel sterk waarbij een schokkende boodschap wordt ingezet om gedrag aan te zetten:

In dit blog vind je meer creatieve voorbeelden van contentmarketing.

Inspiratieloos? Denk dan eens vanuit een ander perspectief. Wat leidt de gebruiker juist af om gewenst gedrag te vertonen? Wat kan je weglaten?

Bij welke aanbieder zou jij verder zoeken naar een bestemming?

Tui homepage
Voorbeeld tui homepage
Corendon homepage

Voorbeeld Corendon

2. Er is voldoende motivatie nodig

Terugkomend op het vooruitzicht van een ontspannen vakantie waarbij dromerige vakantiebeelden je kunnen motiveren, is er op motivatiegebied ook genoeg inspiratie om eens te gaan testen. Een sterke onbewuste is de inzet van sociaal bewijs. Als anderen het ook kiezen, dan zal het wel goed zijn. Daar kennen we allemaal de Booking.com voorbeelden wel van. Hier zijn de principes van Cialdini goed in te zetten, bijvoorbeeld Schaarste en Autoriteit.

Eén learning waar ik niet snel aan dacht, is het laten merken dat je iets mist of voorkomt bij gewenst gedrag. Dit betekent dat je in je boodschap niet vertelt wat je allemaal krijgt als je voor X kiest, maar wat je juist verliest als je het niet doet.

Bijvoorbeeld hoe Kruidvat dat doet bij het inschrijven van de nieuwsbrief:

Voorbeeld kruidvat

Laatste tip in deze fase is het opbouwen van stappen. Verwacht niet direct grote stappen, maar werk in babysteps. Bij het aanmelden voor een open dag zullen toekomstige studenten dit wellicht best spannend vinden. Dan helpt het om ook een linkje op te nemen om eerst even het programma te downloaden.

HelloFresh neemt je bijvoorbeeld aan de hand om een box uit te kiezen:

Voorbeeld HF

Zeker bij langere klantreizen – zoals de verkoop van een huis of een andere forse uitgave – zal je in stappen moeten werken om uiteindelijk iemand te laten converteren naar een “harde” conversie, je uiteindelijke doel. Hoe je dat precies doet per kanaal, kan je in deze blogs met concrete voorbeelden lezen:

3. Het moet simpel genoeg zijn

Je hebt gedrag in werking gezet, er is genoeg motivatie: genoeg voorwaarden om te converteren! Dat denk je misschien, echter moet het gedrag ook eenvoudig te voltooien zijn. Een concreet voorbeeld is van Studystore, waarbij je als student direct ziet staan dat je binnen een minuutje je hele boekenlijst bij elkaar sprokkelt. Dit geeft aan dat het snel is geregeld.

voorbeeld studystore

Ook het automatisch aanvullen van adresgegevens is een optie om eenvoudig een formulier in te vullen. Veel keuze? Het perfecte moment om je gebruiker te helpen met bijvoorbeeld een keuzehulp op je website. Pokon doet dat perfect met hun probleemherkenner, waarmee ze je naar een passend product leiden. Zo laat je je expertise direct zien!

Voorbeeld Pokon

In deze fase helpt het om praktisch te denken en gebruikers echt te helpen in plaats van te beïnvloeden. Onvindbare of onvolledige menu’s, weggestopte buttons of onduidelijke verzendschema’s wil je dus voorkomen. Vergeet niet naar je mobiele website-ervaring te kijken. Is het menu op mobiel ook goed zichtbaar? Zijn de call-to-actions goed leesbaar?

Op deze website vallen rechts bovenin bijvoorbeeld de teksten weg op mobiel:
Voorbeeld wegvallende tekst

Bovendien helpt het om gebruikers te helpen door niet te veel opties aan te bieden en een meest gekozen optie te selecteren, zoals Faqta dit doet in onderstaand voorbeeld:

Voorbeeld prijzen

Bonustips

Je kunt nu lekker aan de slag met A/B-testen en het optimaliseren van je uitingen.

  • Duik in je Google Analytics om interessante inzichten op te doen.
  • Vraag een ander om eens naar je website te kijken (het liefste je doelgroep)
  • Check ook je concurrenten om te kijken waar zij staan en wat jij nog beter kunt doen om je te onderscheiden.

Onthoud dat de fases met elkaar in verband staan. Als je losgaat bij motivatieprincipes, kan het de eenvoud bij ability weer verminderen. Als je te veel weglaat om afleiding te voorkomen, mis je wellicht wat duwtjes in de rug. Dit neemt echter ook niet weg dat je je website kunt optimaliseren, maar je advertenties en andere middelen in een klantreis wilt meenemen om alle content, boodschappen en middelen af te stemmen op de klantreis van je gebruiker. Oftewel: een continu (en leuk) proces om er het maximale uit te halen!

Meer lezen over dit onderwerp?

Meer inspiratie nodig of precies weten hoe je een A/B-test opzet? Neem dan ook zeker een kijkje bij onderstaande content!

A/B testen whitepaper

Beginnen met A/B testen doe je zo

Wil je zelf een A/B test opzetten, ben je op zoek naar test-ideeën of wil je simpelweg meer weten over A/B testen? Download dan onze gratis Whitepaper met 30 pagina's boordevol aan informatie over A/B testen.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de link naar het whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Wil je geen online marketing tips meer missen? 😉
Schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief! Liever eens sparren? Dat kan ook! Neem gerust contact met ons op.