Iedere online marketeer weet hoe belangrijk het is om relevant te zijn. Denk bijvoorbeeld aan Adwords advertenties die goed moeten aansluiten bij een zoekopdracht, zodat de zoekmachinegebruikers ook daadwerkelijk wat aan je hebben. Sinds begin 2017 is het in Adwords mogelijk om ook te personaliseren op basis van het apparaat dat iemand gebruikt en op basis van de doelgroepen waarin iemand zich bevindt. Dit kan met de zogenaamde IF-functions. Het is alweer de vierde functie waarmee dynamisch tekst aan de standaardtekst van advertenties wordt toegevoegd.

Wat zijn IF-functions?

Door aparte campagnes en advertentiegroepen te maken is het is natuurlijk al langer mogelijk om in te spelen op zowel apparaatgebruik als op verschillende doelgroepen. Dit type personalisatie ver doorvoeren is echter veel werk. Dat is waar de IF-function om de hoek komt kijken. Deze kun je zien als een soort voorwaardensysteem: als aan voorwaarde X is voldaan dan wordt actie Y uitgevoerd. Een voorwaarde (X) kan zijn dat iemand via een mobiel apparaat de zoekmachine gebruikt. De actie die daarop volgt (Y) kan zijn dat niet de standaard advertentietekst wordt getoond, maar één die meer aansluit.

Voorbeeld
Stel dat een schoonheidsspecialist in Arnhem de advertentietitel gebruikt:
“Schoonheidsspecialist Arnhem – Beautybehandelingen op maat”.
Met een IF-function kan ze een variant toevoegen aan deze advertentietitel, bijvoorbeeld voor personen die een zoeken op hun mobiele telefoon. De titel wordt bijvoorbeeld: “Schoonheidsspecialist Arnhem – Bel direct voor een afspraak.”

Zoals je ziet is de advertentie voor mobiele apparaten meer geoptimaliseerd door direct een relevante call-to-action toe te voegen. Op deze manier ben je niet alleen relevanter voor de doelgroep, maar zullen uiteindelijk ook het aantal conversies verhogen, doordat het de klant makkelijk wordt gemaakt.

De formule voor headline 2 ziet er dan overigens als volgt uit:
{=IF(device=mobile,Bel direct voor een afspraak):Beautybehandelingen op maat}

IF-functions: De mogelijkheden

De techniek is natuurlijk interessant, maar waar wij online marketeers echt warm van worden zijn de mogelijkheden die bepaalde functionaliteiten bieden. En die zijn er zat. Onderstaand is slechts een greep van hoe jij en jouw bedrijf zo relevant mogelijk kunnen worden voor je doelgroep.

Laten we als voorbeeld een webwinkel nemen die schoenen verkoopt. De standaard advertentietekst ziet er als volgt uit:
Hieronder een aantal voorbeelden hoe deze standaard advertentietekst verder gepersonaliseerd kan worden.

Stimulans om transactie af te ronden
Geef mensen die een koopintentie hebben laten zien, bijvoorbeeld doordat ze in de winkelwagen zijn afgehaakt, een grotere stimulans om de transactie af te maken door de korting te benadrukken:


De IF-function die bij kop 2 komt te staan ziet er als volgt uit: {=IF(audience IN(Winkelwagenverlaters),Tot 30% korting):Meer dan 100 topmerken}

Terugkerende bezoekers binden
Voor mensen die vaker een aankoop hebben gedaan kan een spaarprogramma interessant zijn om ze daarmee verbonden te houden met je merk.
De IF-function die bij kop 2 komt te staan ziet er als volgt uit: {=IF(audience IN(Herhaalkoper),Ontdek ons spaarprogramma):Meer dan 100 topmerken}

Keuzebevestiging
Websitebezoekers die pagina’s hebben bekeken over ruilen, retouren of leverings- en betaalmogelijkheden hechten mogelijk meer waarde aan een ander type stimulans dan korting. Voor deze groep kan het serviceaspect extra uitgelicht worden.

De IF-function die bij kop 2 komt te staan ziet er als volgt uit:
{=IF(audience IN(Servicezoeker),Ruilen en retouren is gratis):Meer dan 100 topmerken}

De IF-function in de description:
{=IF(audience IN(Servicezoeker),Gemakkelijk bestellen en veilig online betalen):Gemakkelijk bestellen. Geen verzendkosten.}

Bestellen via mobiel
Ook kun je in de advertentietekst meer inspelen op het apparaat dat gebruikt wordt om de zoekmachine te raadplegen.

De IF-function in de description:
{=IF(device=mobile,Bestel via je mobiel en betaal geen verzendkosten.):Gemakkelijk online bestellen zonder verzendkosten.}

Zoals je ziet zijn er best wat mogelijkheden. Heb jij al gewerkt met de IF-function in Adwords? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Door: Lisa Paauwe

2 reacties op “Hyper-relevante advertentieteksten door IF-functions”

  1. Dirk schreef:

    Leuk artikel, kende ik nog niet.
    (moest wel even zoeken of het artikel over Adwords ging of iets anders 😉 )

    1. Lisa Paauwe schreef:

      Bedankt voor je feedback Dirk! Ik heb het artikel aangescherpt 🙂

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *