Social media stories! Je kent ze vast wel. Deze stories zijn te zien op bijna alle social media kanalen en geven je de mogelijkheid om 24 uur lang een story/verhaal te bekijken, de zogeheten ‘Ephemeral content’. Volgers zijn bang om berichten te missen doordat de content 24 uur beschikbaar is (Fear of Missing Out) en de drempel om wat te posten ligt veel lager dan bij een ‘echte’ post. Als iemand wat toegevoegd heeft aan zijn of haar story, dan komt er een gekleurd rondje om het profiel en dat valt dus extra op.

De cijfers van de feedposts (Instagram) nemen gestaag af sinds de introductie van Instagram Stories in 2016. Er wordt dus ontzettend veel gebruik van stories gemaakt! Een kans voor ieder bedrijf om een band op te bouwen met je volgers.

Bij de volgende (social) media kanalen kun je inmiddels stories gebruiken:

  • Instagram
  • Snapchat
  • Facebook
  • WhatsApp
  • YouTube

Jouw bedrijf maakt vast wel gebruik van een van deze kanalen. Let daarom goed op, want ik ga je 6 praktische tips geven om social media stories succesvol in te zetten.

Tip 1. Gebruik Hashtags en/of voeg een locatie toe!

Door het toevoegen van hashtags of een locatie, wordt je bereik vergroot. Instagram heeft een ‘ontdekpagina’. Zo kunnen ook gebruikers die jou nog niet volgen, jouw story bekijken (mits openbaar profiel). Gebruik je nou veel hashtags, dan zijn er ook diverse manieren om deze minder zichtbaar toe te voegen. Zo kan je de hashtags bijvoorbeeld een kleiner lettertype geven, laten vervagen in de achtergrond of gebruik de volgende extra tip: gebruik je vaak dezelfde hashtags, zet deze dan in de notities van je smartphone, zodat je ze weer eenvoudig kunt kopiëren als je ze nodig hebt.

Tip 2. Gebruik GIF-jes.

Je kent ze wel, de bewegende en vaak humoristische beelden in een story. Gebruik je creativiteit en laat zien dat je humor hebt. Naast een humoristische functie is er een functionele functie, zo zijn er ook GIF-jes om je volgers ‘instructies’ te geven. Vaak worden de ‘Swipe Up’ of ‘New Post’ gebruikt om volgers via deze call to action (CTA) te verwijzen naar nieuwe content. Volgers verwijzen naar een link kan alleen met minimaal 10k volgers. Extra tip: ga nu niet alleen maar GIF-jes gebruiken, maar doe het een beetje gedoseerd 🙂

Voorbeeld GIF

Tip 3. Stel vragen aan je volgers!

Gebruik de ‘question’ sticker om eenvoudig vragen te stellen aan jouw doelgroep. Wat ik adviseer is om een Q&A sessie te organiseren, zodat volgers op een bepaalde tijd alle vragen kunnen stellen over jouw merk die ze maar willen. Je hebt dan de keuze om tekstueel te reageren. Je kunt het persoonlijker maken door de antwoorden door middel van een video te geven. Voor echte binding met je volgers is dit laatste ten zeerste aan te raden. Tijdens een Q&A kan je natuurlijk vragen beantwoorden, maar je kan ze ook zelf stellen!

Tip 4. Gebruik hoogtepunten.

Instagram heeft tot nu toe als enige nog de mogelijkheid om de stories ook daadwerkelijk langer dan 24 uur op te slaan in de vorm van hoogtepunten. Zijn er stories die je absoluut langer dan 24 uur wil tonen, dan kan je ervoor kiezen om dit toe te voegen aan je ‘hoogtepunten’. Deze hoogtepunten kan je ook weer categoriseren op basis van onderwerpen bijvoorbeeld. Bij het aanmaken van een hoogtepunt, kan je ook leuke iconen toevoegen (zie onderstaand voorbeeld).

Pure Internet Marketing Instagram

Tip 5. Ga live!

Het is wellicht in het begin wat onwennig om ‘live’ te gaan, er kunnen immers zaken anders gaan zoals je wilt. Het ‘live’ gaan vergt daarom wel wat flexibiliteit en creativiteit. Belangrijk bij het live gaan is dat je wel probeert zoveel mogelijk te plannen, dus weet waar je het over wil gaan hebben en voeg waarde toe voor je gebruikers. Tegenwoordig zijn er ook vlog-trainingen waardoor je jezelf en je stories naar een hoger niveau kan tillen. Naast het opbouwen van een band met je volgers hebben zij ook direct de mogelijkheid om vragen te stellen in de chatbox tijdens deze ‘live’ sessie.

Tip 6. Bekijk je statistieken.

Misschien voor velen een open deur, maar om te kijken wat goed en minder goed presteert is het van belang om regelmatig de statistieken van je stories te bekijken. Instagram geeft je veel inzichten zoals het bereik en het aantal keer dat er gebruik is gemaakt van de ‘swipe up’ optie bijvoorbeeld. Om te zien wat er daarna op de website gebeurt, is UTM-tagging onmisbaar. Dit is een stukje code dat je aan de URL’s toevoegt zodat Google Analytics weet wat er vervolgens op de website is gebeurd en waar de bezoeker vandaan komt. Zo kan je als webshop bijvoorbeeld eenvoudig zien of er ook aankopen zijn gedaan vanuit een story. (lees meer over UTM-tracking).

Heb je hulp nodig met het (succesvol) inzetten van jouw social media kanalen? Neem dan contact op met Pure!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *