Een campagne gericht op conversie, ofwel ‘do’, is toch het meest effectief? Dat kan zo lijken, maar een strategie gericht op de gehele customer journey heeft pas echt effect op de conversiecampagne. Het ‘see, think, do, care-model’ van Google is hét voorbeeld van een uitgebreide (remarketing) campagne gericht op de customer journey. Door dit model in te zetten focus je niet alleen op conversie, maar op alle fases waar de consument doorheen gaat.

Niet elke consument bevindt zich namelijk in de aankoopfase.

Niet elke consument bevindt zich namelijk in de aankoopfase. Door een consument te pushen met berichten gericht op conversie, bind je iemand niet aan jouw product of dienst. Door subtiel aanwezig te zijn in de fases voordat de consument een aankoop gaat doen, creëer je een voorsprong tegenover concurrenten wanneer de klant eindelijk gereed is om iets te gaan kopen: de aankoopfase.

Wat is het doel van de afzonderlijke fases en hoe bereik je dat?

See

Deze fase is voornamelijk gericht op het eerste contactmoment met een brede doelgroep. Hierbij richt je je tot iedereen die je product of dienst interessant kan vinden. Door met een duidelijke boodschap je merk over te brengen bij de klant verschijn je langzaam in het hoofd van de klant. Persoonlijk vind ik deze fase ontzettend belangrijk, dus zorg dat je communicatie-uiting dan ook 100% aansluit bij je bedrijf. Een eerste indruk maken doe je maar één keer. Het doel van deze fase is duidelijk; naamsbekendheid opbouwen. Hoe meet je of de ‘see-fase’ succesvol is? Bepaal zelf je KPI’s, maar weet dat ‘bereik’ in deze fase een van de belangrijkste KPI’s is.

Think

Hierbij richt je je op mensen die je merk inmiddels kennen en ook iets hebben laten zien van een commerciële intentie. Een websitebezoek, een video bekeken, ofwel iedereen die bovengemiddeld geïnteresseerd verdrag vertoont. In deze fase leert de consument je merk kennen. Idealiter gebruik je in deze fase al remarketing. Richt je dus op mensen die na de naamsbekendheidfase interesse hebben vertoond, de website hebben bezocht of die een YouTubevideo van je hebben bekeken. Hoe meet je of deze fase succesvol is? Een van de KPI’s waar je naar kunt kijken is of het aantal branded searches omhoog gaan. In deze fase is het verzamelen van nieuwsbriefinschrijvingen ook een mooie stap richting conversie.

Do

Deze fase is gericht op conversie. Hierbij focus je op consumenten die gereed zijn om een aankoop te doen. In deze fase overtuig je de klant dat jouw product of dienst beter is dan dat van de concurrentie. Ook in deze fase is remarketing ontzettend effectief. De KPI waar je in deze fase naar kijkt is natuurlijk conversie/omzet.

Care

Dit is de fase na de aankoop. In deze fase probeer je de klant te binden en eventuele herhaalaankopen te laten doen. Er zijn verschillende manieren om te communiceren met huidige klanten. Doe dat vooral! Of deze fase succesvol is, is te meten aan de hand van bijvoorbeeld klantreviews of aan het aantal herhaalaankopen.

Het is duidelijk dat niet elke (potentiële) klant zit te wachten op conversie-advertenties. Wanneer ze zich in de see- of think-fase bevinden zijn andere middelen wellicht veel nuttiger. Een goed informatief artikel bijvoorbeeld, of een nuttige nieuwsbrief. Mocht je tips of advies nodig hebben bij het inzetten van deze strategie, vraag het ons gerust!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *