(Web) push notificaties, je hebt er vast weleens van gehoord. Vergelijkbaar met e-mail marketing maar nét iets anders! In dit blog leg ik je uit wat (web) push notificaties zijn en waarom dit het testen waard is.

Wat zijn (web) push notificaties?

Een web push notificatie is een vorm van ‘rich content’, het zijn berichten afkomstig van een website. Een bezoeker krijgt een melding (opt-in) bij het bezoeken van een website. Zodra een gebruiker dit accepteert, kan hij meldingen van de website ontvangen op zowel desktop, mobiel als tablet, óók als hij niet op de website zit. Het is een zeer toegankelijke vorm om engagement met je gebruikers te creëren (en te behouden) zonder dat bezoekers, zoals bij e-mailmarketing, een e-mailadres en contactgegevens hoeven achter te laten. Het enige wat een bezoeker hoeft te doen is het eenmalig accepteren van de notificaties. In onderstaande afbeelding is de opt-in te zien van een (web) push notificatie, voor zowel desktop als mobiel.

Web Push Notificatie opt-in

Hoe zet je zet je dit (succesvol) in?

Er is diverse berichtgeving en segmentatie mogelijk, hoe succesvol een (web) push bericht is heeft uiteraard te maken met de relevantie van de berichten. Onderstaand een aantal mogelijkheden en ideeën voor het succesvol inzetten van een (web) push notificatie.

  • Promoties: ook voor het onder de aandacht brengen van een promotie is een (web) push notificatie een goed middel. Ook de bezoekers die al even niet meer op de website zijn geweest, krijgen een berichtje met (als het goed is) een relevante promotie.
  • Informatie omtrent transacties: e-commerce websites of reisorganisaties kunnen (web) push notificaties bijvoorbeeld inzetten voor updates over specifieke informatie omtrent een order of vlucht, het verzamelen van reviews en meer.
  • Educatief: heb je als bedrijf een belangrijk evenement, product of nieuwe blog, breng je doelgroep ook dan eenvoudig op de hoogte. 
  • Levenscyclus: stimuleer aankopen of contactaanvragen, verwelkom nieuwe of terugkerende bezoekers of retarget je doelgroep.

Voorbeelden van toepassingen

  • Verlaten winkelwagentje: ook bij e-mailmarketing zijn de ‘verlaten winkelwagen mailings’ zeer relevant. Om de bezoeker toch nog over de streep te trekken is het ook mogelijk om een push melding in te zetten met bijvoorbeeld een kortingscode of aanbieding. Onderstaand een voorbeeld van een vliegtuigmaatschappij. Voorbeeld pushmelding - Vliegtuigmaatschappij
  • Nieuwe bezoekers verwelkomen: om een nieuwe bezoeker te verwelkomen, kan je als webshop bijvoorbeeld een korting geven op een eerste bestelling. 
  • Re-engage: in het verlengde van de nieuwe bezoekers hebben we natuurlijk ook bezoekers die al een tijdje niet meer op de website zijn geweest. Re-engage met de gebruikers die al een tijdje niet meer de op website zijn geweest.
  • Upsell mogelijkheden: zorg dat de bezoeker meer converteert; attendeer op veel verkochte combinaties zoals een telefoon i.c.m een beschermhoesje. Ook als een bezoeker onder het aankoopbedrag zit voor het gratis verzenden van producten, kan je dit eenvoudig door middel van een push melding communiceren. 
  • Websitegedrag: is er een groep bezoekers die een hoge mate van betrokkenheid toont bij een aantal producten of productgroepen? Met een (web) push notificatie kan je eenvoudig op basis van websitegedrag een melding sturen. Zie jij in je webshop bijvoorbeeld dat iemand geïnteresseerd is in ‘elektrische fietsen’, stuur deze groep dan een relevant bericht met wellicht een kortingscode of een interessante blog. Ook een segmentatie op basis van leeftijd, geslacht, locatie en apparaat is mogelijk. Onderstaande afbeelding laat het effect zien van een gesegmenteerd bericht op de CTR (click-through-rate). Dit kan in sommige gevallen resulteren in een CTR stijging van 218%(!).

CTR - Push notifications - segmentation

Waaruit bestaat een (web) push bericht?

Om een succesvol (web) push bericht te sturen is het belangrijk dat je weet wat het doel van het bericht is. Wil je verkopen stimuleren of bezoekers attenderen op een nieuw blog? Afhankelijk van het doel is ook de opmaak en inzet van je (push) bericht anders.

  1. Titel: wil je als webshop meer producten verkopen, speel hier dan slim op in door middel van het toevoegen van urgentie en bijvoorbeeld een kortingscode.‘Profiteer nog 8 uur van 30% korting op alle telefoonhoesjes’. Een aantrekkelijke titel zorgt ervoor dat er meer personen doorklikken. Maar let wel op: er is een beperkte ruimte – denk dus goed na over de titel.
  2. Beschrijving: probeer het ook hier kort te houden, communiceer effectief.
  3. Logo: misschien een open deur maar een logo zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep, voeg daarom altijd het logo van je bedrijf toe.
  4. Afbeelding: voeg een afbeelding toe, je kan de CTR al verhogen met 62%(!) door het toevoegen van een relevante en aantrekkelijke afbeelding. 
  5. CTA-button: na het lezen van je (web) push bericht is het ook de bedoeling dat de ontvanger naar de website gaat. Afhankelijk van je bericht is een duidelijke CTA (call-to-action) een must! Geef je als webshop bijvoorbeeld een kortingscode weg, dan zou een CTA kunnen zijn ‘stuur mij de code’ of ‘ik wil korting’.

Tips!

  1. Timing: wie is je doelgroep en wanneer kan je deze segmenten het best een push melding sturen? Een goede timing is cruciaal! Inzicht in wanneer je doelgroep ontvankelijk is voor berichten zal zorgen voor een hogere CTR. Gebruik je webanalytics account om meer inzicht te krijgen in je doelgroep.
  2. SPAM: doordat ook veel partijen misbruik maken (lees: teveel notificaties sturen) zijn er voor een aantal browsers beperkingen doorgevoerd. Zorg er daarom voor dat je niet te vaak een bericht stuurt!
  3. Gebruik afbeeldingen: boost je CTR en val extra op door het toevoegen van een relevante en aantrekkelijke afbeelding.
  4. Communiceer duidelijk: er is weinig ruimte in een pushbericht dus zorg er voor dat je helder communiceert en lezers activeert om actie te ondernemen.
  5. Tijdzones: er is niks zo vervelend als ’s nachts wakker worden van een berichtje. Houd daarom ook ook rekening met de tijdzones.
  6. Taal: segmenteer (als je ook buiten Nederland opereert) je doelgroep op basis van de taalinstelling van de browser.

Hopelijk heb je inspiratie opgedaan om (web) push berichten te gaan testen. Je kan zelf de software (laten) bouwen maar er zijn ook veel bedrijven die de (web) push software aanbieden. Vaak kan je de software ook eerst voor een bepaalde periode testen. Ontdek welk pakket het best bij jouw bedrijf past en ga het testen! Er zijn ook gratis plugins beschikbaar, die gratis een beperkt aantal meldingen kunnen versturen op basis van een X aantal websitebezoekers per maand en waarbij je de data deelt. De meeste tooling geeft ook inzicht in de performance door middel van een dashboard. Kijk dan niet alleen naar click rates maar ook naar conversies. Leveren de berichten ook het gewenste effect op? Middels een dashboard kan je de resultaten goed monitoren en optimaliseren. In mijn optiek het testen waard! Heb je vragen of wil je meer weten over dit onderwerp, neem dan contact met ons op!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *