Pins pinnen en repinnen op, van en naar verschillende borden. Zelf borden maken of inspiratie opdoen voor projecten. Privé, samen met vrienden of je vriend(in) of zichtbaar voor iedereen. Op Pinterest draait het om afbeeldingen van de dingen die jij mooi, leuk of interessant vindt. En met miljarden Pins vind je altijd ideeën voor nog meer inspiratie. Waar je ook naar op zoek bent! Hoe dat precies werkt en wat je hier als bedrijf meer kunt? Ik leg het graag uit!

Wat is Pinterest en hoe werkt het? 

De kans is klein dat je nog nooit van Pinterest gehoord hebt. Met 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers – waarvan 734.000 dagelijks (in 2019) – is Pinterest inmiddels één miljoen gebruikers groter dan onder meer Twitter (2,5 miljoen gebruikers) en Snapchat (2,4 miljoen). Hoewel het aantal dagelijkse gebruikers op Twitter en Snapchat nog wel vele malen groter is, maakte dit aantal op Pinterest afgelopen jaar een procentuele stijging van 25% door t.o.v. 2018 (+147.000 dagelijkse gebruikers) waarmee Pinterest in 2019 meer dagelijkse gebruikers heeft dan de 611.000 van LinkedIn. Imposante cijfers, maar wat is Pinterest nou eigenlijk?

Kortweg is Pinterest een visuele zoekmachine

Kortweg is Pinterest een visuele zoekmachine, vergelijkbaar met Google Afbeeldingen. Het werkt in de basis heel eenvoudig: je zoekt door een zoekterm in te typen of een foto te maken van een product en krijgt vervolgens als output afbeeldingen terug over desbetreffend product. Dit kan heel breed zijn, of zeer specifiek. Hieronder zoek ik bijvoorbeeld met behulp van een foto en met de zoektermen ‘hoekbank’ en ‘rode pantoffels’.

    

De mogelijkheden zijn vervolgens eindeloos. Klik je een afbeelding aan, dan krijg je wederom afbeeldingen te zien die daar weer op aansluiten, waardoor je continu inspiratie en ideeën op blijft doen. Dit hoeven overigens niet persé producten te zijn, Pinterest wordt ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld recepten, reisinspiratie, top-lijstjes en ga zo maar door. De afbeeldingen worden ‘Pins’ genoemd. Deze kun je eenvoudig delen met vrienden of toevoegen aan een ‘Bord’. Deze borden zijn een verzamelplaats met inspiratie over een onderwerp en zijn zowel privé als openbaar te maken.

Overzicht borden Pinterest     Voorbeeld bord Pinterest

Pinterest voor bedrijven

Doordat Pinterest veel gebruikt wordt om inspiratie op te doen, is het als bedrijf natuurlijk zeer interessant om hierop aanwezig te zijn! Stel iemand zoekt naar een bank voor in de tuin en die persoon raakt gecharmeerd door jouw product op een Pin, dan is de kans aannemelijk dat deze persoon die bank ook daadwerkelijk wil gaan kopen. Volgens onderzoek heeft 80% van ‘Pinners’ (personen die pinnen of repinnen) een aankoop gedaan gebaseerd op een Pin die ze op Pinterest gezien hebben.

Er zijn inmiddels tal van bedrijven die Pinterest zakelijk gebruiken. Zowel door het creëren van eigen borden als – sinds enige tijd – door te adverteren. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat een hele content-strategie rondom eigen borden heeft opgezet is Ikea. Hieronder zie je hun Pinterest-kanaal. Klik je op het bord ‘Pax’ dan krijg je inspiratie te zien wat je kunt doen met Pax-kasten, en bekijk je een Pin dan kun je direct naar de website om het product te gaan kopen.

Ikea pagina Pinterest  Pax overzicht Pinterest   Pax kopen Pinterest

Adverteren op Pinterest

Een Pinterest-account aanmaken is zo gedaan, het beheren kost echter een stuk meer tijd. Wil je snel en eenvoudig zichtbaar zijn of bepaalde zoektermen, dan is het wellicht interessanter om te gaan adverteren. Hiervoor heb je een zakelijk Pinterest-account nodig. Het is ook mogelijk een persoonlijk account naar een zakelijk account om te zetten.

Met adverteren op Pinterest is het onder andere mogelijk om te sturen op:

  • Merkherkenning: help mensen je merk, producten en andere diensten te ontdekken.
  • Videoweergaven: trek meer aandacht met je video’s en zorg dat meer mensen je merk leren kennen.
  • Verkeer: verhoog het verkeer naar bestemmingen binnen en buiten Pinterest.
  • Appinstallaties: zorg dat mensen je app installeren.
  • Conversies: zorg dat meer mensen een conversies op je website voltooien (Hiervoor is de Pinterest-tag op je website vereist).

Inloggen doe je via ads.pinterest.com.

Welke doelgroep bereik je met Pinterest Ads?

Besluit je te gaan adverteren op Pinterest, dan heb je evenals o.a. Google AdsMicrosoft AdsFacebook Ads of Snapchat Ads ook bij Pinterest de mogelijkheid om de advertenties zo te targeten dat je de juiste mensen op het juiste moment bereikt. Bij het samenstellen van de doelgroep zie je direct de geschatte grootte van je getargete doelgroep. Targetingmogelijkheden binnen Pinterest zijn (combineren is mogelijk):

  • Plaatsing: wil je op de startpagina zichtbaar zijn, of tussen de zoekresultaten?
  • Interesses: binnen welke interessegebieden valt je advertentie? Gebruikers van Pinterest worden toegewezen aan bepaalde interesses op basis van hun zoekgedrag.
  • Trefwoorden: buiten de bestaande interesse-categorieën kan je ook specifieke zoekwoorden gebruiken of uitsluiten om gebruikers te targeten.
  • Leeftijd: voor welke leeftijdscategorie in jouw content relevant? Je hebt de keuze uit 7 leeftijdscategorieën vanaf 18 jaar.
  • Demografie: target o.b.v. locatie van de gebruiker, type apparaat of geslacht.
  • Doelgroep: ook op Pinterest is het mogelijk om jouw websitebezoekers te retargeten of te targeten op basis van bestaande klantenlijsten.

Verkoop jij gele bloemenjurkjes? Dan kun je dus bijvoorbeeld targeten op Nederlandstalige vrouwen in Nederland, tussen de 18 en 34 jaar met een interesse in “Damesmode > Jurk”. De aangegeven doelgroep bestaat uit 648.000 personen (schatting) en per klik wordt geadviseerd €0,12 in te stellen.

Pinterest Shopping

Heb jij een webwinkel en wil je meerdere campagnes tegelijk invoeren? Dan is Pinterest Shopping wat voor jou! Pinterest Shopping werkt evenals andere kanalen met een Product Catalogus waarin producten automatisch ingeladen kunnen worden. Helaas is dit op moment van schrijven nog niet in Nederland beschikbaar (26 juli 2019). Wil je in de tussentijd toch voor meerdere producten een advertentie maken? Maak dan gebruik van de Pinterest Bulkeditor. Met behulp van een Excel-sheet kan je heel snel meerdere campagnes aanmaken voor meerdere producten. Dat kan je flink wat tijd schelen. 

Pinterest advertentie voorbeelden

Bij Pinterest is beeld en creatief zijn heel belangrijk. Zorg dat Pins en advertenties visueel aantrekkelijk zijn en maak gebruik van storytelling. Het is niet moeilijk, je moet er alleen wel even wat tijd in steken. Er zijn tal van best-practices te vinden met betrekking tot de beste Pins. Zelf vind ik de ‘Creative Best Practices Guide’ van Pinterest zeer volledig. Een uitgebreid overzicht van alle formaten en vereisten voor zowel standaard organische als gesponsorde pins vind je hier. Samengevat kun je voor Pinterest de volgende advertenties gebruiken (v.l.n.r.).

  • Standaard Pin
  • Video’s op standaardbreedte
  • Gesponsorde video op maximale breedte (breedbeeld)
  • Gesponsorde app-pins (identiek aan standaard pin of standaard video)
  • Gesponsorde carrousels (2 tot 5 afbeeldingen)

Pinterest Standaard PinPinterest Video’s op standaardbreedtePinterest Gesponsorde video op maximale breedtePinterest Gesponsorde app-pinsPinterest Gesponsorde carrousels

Conclusie

Pinterest is wederom een interessant kanaal om in overweging te nemen voor de marketingmix! Ben je nog niet overtuigd? Meld je aan en installeer Pinterest dan gewoon eens en begin met Pinnen! Laat die inspiratie maar komen! Vragen over adverteren op Pinterest? Wij denken graag mee over de mogelijkheden. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.