Hoe werkt Google Analytics?
Iedereen heeft vast wel eens van Google Analytics gehoord. De toegevoegde waarde is daarentegen waarschijnlijk niet altijd even duidelijk. Zinnen als ‘wat moet ik ermee?’ schieten wellicht wel eens door je hoofd. Door een beter beeld te krijgen over hoe Google Analytics nu eigenlijk werkt, komen er wellicht eerder zinnen naar boven als ‘ah, op die fiets!’. Dit blog gaat je helpen om meer inzicht te krijgen in de werking van Google Analytics.
Meten = weten
In de toekomst worden belangrijke beslissingen meer en meer gebaseerd op data. Door te kijken naar wat bezoekers precies doen op je website, kunnen er weloverwogen keuzes worden gemaakt. Het doorvoeren van bepaalde wijzigingen in je online marketing strategie is een voorbeeld van zo’n keuze. De gratis tool van Google is perfect voor het analyseren van data als fundament voor een belangrijke beslissing. Google Analytics werkt door een zogenaamde trackingcode toe te voegen aan de code van je website. Het is de bedoeling dat je de trackingcode, die je ontvangen hebt bij het aanmelden van Google Analytics, plaatst in de header van de website. Iedere keer als een bezoeker, (bijvoorbeeld) je website bezoekt, wordt de trackingcode geactiveerd. Vervolgens wordt de bezoeker gevolgd gedurende zijn bezoek.
Maar hoe kan dat?
De techniek achter Google Analytics heeft alles te maken met cookies. Nee, niet de variant waar je altijd naar graait in de trommel. Het gaat hier om een heel klein tekstbestand dat wordt opgeslagen op de computer, mobiel of tablet van de bezoeker bij het eerste bezoek aan een website. De cookies worden geactiveerd door de zojuist genoemde (JavaScript) trackingcode. Google verzamelt vervolgens de gegevens en geeft deze weer in Google Analytics. Waar komt de bezoeker vandaan? Welke pagina’s bekijkt de bezoeker? Gaat de bezoeker over tot aankoop? Google zorgt ervoor dat je deze vragen kunt beantwoorden d.m.v. een analyse in de tool. Deze gegevens worden weergegeven in grafieken of tabellen zoals te zien in de afbeelding hieronder.
Rapporten
Voor het genereren van een duidelijk overzicht van de prestaties van je website zijn er verschillende rapporten in Google Analytics beschikbaar. Met deze rapporten kun je gerichte analyses maken, waaruit interessante wetenswaardigheden naar voren komen. Gebruik deze kennis vervolgens voor het verstevigen van de argumentatie voor een bepaalde beslissing. Hieronder vind je een overzicht met een aantal belangrijke rapporten die je kunnen helpen.
• Verkeersbronnen: kom erachter uit welke bron (betaald, direct, etc.) je bezoek komt
• Sitesnelheid: één van de belangrijkste argumenten voor een bezoeker om af te haken
• Apparaat: bekijk het gedrag van bezoekers op desktop, tablet of mobiel
• Zoekopdrachten op de website: analyseer de zoekopdrachten die gemaakt zijn op de interne zoekmachine van je website
Inmiddels is de werking van Google Analytics duidelijker geworden. De tool is voor iedere marketeer of ondernemer van essentieel belang voor het maken van de juiste beslissingen. Het is dan ook zaak op de juiste data te sturen. Op deze manier haal jij het optimale rendement uit je website. Ga dus snel aan de slag met Google Analytics en creëer een mooie voorsprong! Heb jij hulp nodig om te bepalen hoe Google Analytics het beste ingericht kan worden voor jouw bedrijf? Bekijk dan eens wat Pure IM voor jou kan doen en neem contact op.