Hoe kan je een online marketeer opleiden?
Een veelgestelde vraag van menig marketing manager. Er is namelijk ontzettend veel informatie omtrent dit onderwerp en vaak lastig om te bepalen wat nu echt voor impact zorgt. In dit artikel daarom een aantal handvaten die je wellicht kunt gebruiken bij het opleiden van een online markteer.
Online marketeer of online coördinator?
Dat is direct een belangrijke vraag, dit gaat namelijk het vervolg van een opleidingstraject bepalen. Veelal wordt de functie online marketeer namelijk behoorlijk breed gebruikt. Iemand die ‘aan de knoppen zit’ van bijvoorbeeld Google Ads campagnes is online marketeer en iemand die bijvoorbeeld een bureau aanstuurt wat ‘aan de knoppen zit’ is ook online marketeer. Eigenlijk zijn dit twee verschillende profielen en daarbij ook twee verschillende manieren van opleiden.
De online marketeer die zelf campagnes uitdenkt, beheert en optimaliseert zit over het algemeen veel meer in een specifiek kennisgebied, dan de online marketeer die veelal een coördinerende rol heeft. Hij of zij zal een veel bredere kennis moeten opbouwen wat betreft online marketingkanalen (al kan je discussiëren of dit ook niet het geval is bij de specialistische online marketeer). Wellicht nog belangrijker is dat deze online coördinator zowel intern als extern gewicht kan geven aan online marketing voor het bedrijf. Intern zal hierbij de nadruk liggen op het waarborgen van de marketingstrategie op online gebied. Extern heeft dit veel meer betrekking op het bijvoorbeeld scherp houden van samenwerkingen (denk aan websitebouwers, online marketingbureaus, etc.).
De fundering
Of je nu online marketeer of online coördinator bent, eigenlijk is bij beide functies de fundering hetzelfde en kan deze een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van deze rol. De kennis en het kunnen uitvoeren van data-analyses is hierbij een essentieel onderwerp. Het trainen van de online marketeer in een tool als Google Analytics kan daarbij zeker helpen. Het stelt de persoon in kwestie namelijk in staat om gerichte kwalitatieve analyses te doen bij veel vragen die voorbijkomen. Maar belangrijker nog, hij of zij kan op basis van data de strategie bepalen bij de verschillende online marketingkanalen. Ook kan hij of zij een goede analyse doen van de meerwaarde en impact van een bepaald kanaal om weer gerichte volgende stappen te bepalen.
Een onderwerp dat je wellicht niet als eerste op jouw lijst had staan, maar vaak onderschat wordt. Het beheersen van data-analyses heeft namelijk ook impact op de kennis en kwaliteit van andere kanalen. Bij praktisch alle online marketingkanalen is het analyseren van data namelijk een belangrijk onderdeel. Of dit nu zoekwoordenonderzoek is bij SEO, data uit advertising campagnes bij SEA, social advertising of e-mail marketing, het is een zeer welkome eigenschap wanneer een online marketeer dit onderwerp goed beheerst.
Daarnaast zijn onderwerpen als het creëren van draagvlak in de interne organisatie en het hebben van enige technische kennis (op het gebied van websites), niet te onderschatten onderwerpen. Hier is wel vaak een nuance te maken bij het type organisatie waarvoor de online marketeer wordt ingezet. Een grote (logge) organisatie heeft bijvoorbeeld hele andere uitdagingen op het gebied van draagvlak voor online marketing dan een startup met de focus op online verkoop.
Specialiseren
Nadat de fundering staat, is het tijd voor een online marketeer om zich (enigszins) te specialiseren. Voor jou als marketing manager is hier een belangrijke keuze te maken, namelijk de persoonlijke voorkeur wat betreft ontwikkeling van de online marketeer versus de impact dat een bepaald online marketingkanaal voor de organisatie kan hebben. Gaat de voorkeur van de online marketeer bijvoorbeeld uit naar het ontwikkelen op het gebied van SEA, maar zijn de marketingdoelstellingen vooral gericht op het loyaler maken van klanten, dan zit hier wellicht een discrepantie. De inzet van SEA kan namelijk uitstekend passen bij het doel nieuwe klanten te genereren, loyaliteit kan je wellicht veel beter bewerkstelligen met e-mail marketing. Je voelt het al aankomen, in dat geval is het kiezen voor ontwikkeling op het gebied van e-mail marketing een valide (en belangrijke) keuze.
Een onderwerp dat mogelijk ook hoort bij specialiseren, is het kunnen beoordelen van een bureau of partner. Zeker bij organisaties waar veel externe partners betrokken zijn, is dit een belangrijk punt om te ontwikkelen. Mogelijk kunnen deze artikelen helpen rondom dit onderwerp:
- https://www.pure-im.nl/blog/deze-vragen-moet-je-jouw-online-marketingbureau-zeker-stellen/
- https://www.pure-im.nl/blog/waar-moet-je-op-letten-wanneer-je-een-bureau-aanstuurt/
Valkuilen
Er zijn ook valkuilen om rekening mee te houden bij het opleiden van een online marketeer. Ontwikkelingen gaan namelijk uiterst snel op het gebied van online marketing, het is daarom al lastig genoeg om bij te blijven in dit segment. Uiteraard dient er dan ook wel ruimte (in tijd en motivatie) te zijn om dit te stimuleren bij hem of haar. Een andere valkuil is het bezig zijn met onderwerpen die eigenlijk niet ‘op het bordje’ van de online marketeer horen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het technische beheer van een website of (ook over te discussiëren) het vullen van een website met content. Daarnaast zorgen de hoeveelheid interne meetings soms tevens voor uitdagingen op het gebied van doorontwikkelen.
Kortom, nog best een lastig onderwerp voor veel Marketing managers. Belangrijk is om vooral focus te hebben op de fundering van de online marketeer. Kennis van data-analyse kan erg goed helpen bij de ontwikkeling. Het is een mooie fundering alvorens de diepte op te zoeken bij een bepaald kanaal of kanalen. Onderschat ook vooral niet de uitdagingen die er soms liggen op het gebied van het creëren van draagvlak in de interne organisatie of het beoordelen van samenwerkingspartners. Uiteindelijk reken jij de online marketeer af op het zo goed mogelijk vertalen van de marketingstrategie naar online kanalen en verwacht je hierbij advies om deze kanalen nog beter in te zetten. En dat begint bij het op de juiste manier opleiden van jouw online marketeer.