Als je website volgens Google niet voldoet aan de richtlijnen van Google dan kunnen ze je een handmatige penalty opleggen. Wat volgt is een bericht in Google Webmaster Tools met de melding dat je onnatuurlijke links naar je website hebt. In sommige gevallen krijg je dit bericht pas nadat je zelf al hebt geconstateerd dat je bepaalde of alle rankings bent verloren.

Waarom geeft Google een straf?

Een van de belangrijkste factoren om de autoriteit van een website te bepalen, is door te kijken naar de verwijzende websites. Omdat deze inkomende links belangrijk zijn, gaan webmasters en SEO’ers zich richten op het verkrijgen van deze links. Op zich geen probleem, behalve dat Google een belangrijk onderscheid maakt tussen goede en kunstmatige links.

Verkrijg je links door bijvoorbeeld het schrijven van goede content, geen probleem. Maar ben je bezig met het opzetten van linknetwerken of het kopen van links, dan werk je tegen de richtlijnen van Google. Door dit manipuleren kan Google in sommige gevallen niet de beste resultaten weergeven, waardoor te geoptimaliseerde websites top posities bezetten. Wat dan weer nadelig is voor de gebruikerservaring van Google bezoekers. Vandaar dat het spam team van Google hier zoveel aandacht aan schenkt.

Hoe los je dit probleem op?

Als eerste is het verstandig een uitdraai te maken van alle links die naar je website verwijzen. Dit kan vanuit Google Webmaster Tools, maar ook een tool als MajesticSEO kan nuttig zijn om achter de links te komen. Ik start zelf vaak vanuit deze laatste tool en kom dan tot de volgende workflow:

  1. Download excel bestand met alle verwijzende domeinen uit MajesticSEO en Google Webmaster Tools.
  2. Voeg een kolom toe om aan te geven welke domeinen onnatuurlijk ogen en een kolom om een aantekening te maken.
  3. Vervolgens is het zaak om potentiƫle problemen op te lossen, kijk hierbij naar de volgende punten:
    • Zeer lage citation of trust flow (indicatie van lage kwaliteit content)
    • Extreem veel verwijzende links (indicatie van bijvoorbeeld footer link)
    • Veel dezelfde IP reeksen (indicatie van een linknetwerk)
    • Links van domeinen met aparte domein extensies (indicatie van onnatuurlijk links uit verre landen)
  4. De laatste stap maakt het geheel erg arbeidsintensief, maar derhalve erg belangrijk. In deze stap ga je namelijk alle websites die naar je linken bekijken. Waar je naar wilt kijken is websites waarvan je een bepaald vermoeden hebt dat Google hier met weerzin naar zal kijken. Vraag die je jezelf kunt stellen is: “zou mijn doelgroep hier zitten?”.

Disavow en verwijderen

Zodra je een beeld hebt van welke links je niet meer wilt laten meetellen, dan is het zaak om te kijken of je deze verwijderd kan krijgen. Contacteer de webmaster en leg uit waarom je verzoekt om de links naar je website te verwijderen. Indien je geen contact kunt vinden met de betreffende website eigenaar, dan kun je een lijst met links in de Google Disavow tool gooien. In een .txt bestand met daarin specifieke url’s of volledige domeinen geef je Google een signaal dat je niet wilt dat deze websites meetellen voor het algoritme. Wees zeer voorzicht met het inzetten van deze tool, want voor je het weet haal je essentiĆ«le niet schadelijke links weg, waardoor je website afzwakt qua autoriteit.

Reconsideration request indienen

Zodra je denkt dat je alles hebt opgelost, dan kun je Google benaderen voor een verzoek tot heroverweging van de site. Zorg dat je in dit bericht heel duidelijk aangeeft wat voor acties je hebt gedaan om het probleem op te lossen. Besteed hier gerust wat tijd aan, want dit bericht komt uiteindelijk bij een medewerker van Google die beoordeelt of de penalty opgeheven wordt.

Duimen, vieren of opnieuw proberen

Na het insturen van een reconsideration request is het duimen geblazen. Het kan enkele dagen tot weken duren voordat je bericht krijgt van Google. Het heeft geen zin om nog een herinnering of iets dergelijks in te sturen. Zodra je bericht krijgt, dan weet je of het probleem is getackeld of dat je weer van voor af aan kunt beginnen.

Google geeft bijzonder weinig handvaten bij een afwijzing, dus loop in dit geval nogmaals alle links door en herhaal het hele proces. Zodra je website weer is goedgekeurd, dan duurt het een paar uur tot een paar dagen voordat je website weer voorzichtig verschijnt. In de eerste weken zullen de posities nogal fluctueren en dien je je positie weer terug te winnen.

Het kan echter zijn dat je niet meer op het oude niveau terug komt, wat komt doordat er bepaalde oude links zijn weggehaald of geen kracht meer doorspelen. Zaak dan is om constructief te bouwen aan je online autoriteit. Kom je er zelf niet uit en heb je wat hulp nodig? Wij helpen graag om jouw website weer terug in de zoekresultaten te krijgen. Neem nu vrijblijvend contact op om te zien hoe wij je van dienst kunnen zijn.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *