Zodra je het affiliate kanaal hebt staan, dan ben je klaar toch? Niet helemaal. Er zijn genoeg mogelijkheden om het affiliate kanaal te verbeteren en uit te bouwen.

Voordat je begint met affiliate marketing en het optimaliseren van het kanaal is het belangrijk om inzicht te hebben in een aantal zaken, zoals de waarde van een klant. Belangrijke inzichten zijn; hoeveel is een nieuwe klant waard? Hoeveel is een terugkerende klant waard? Wat zijn de gemiddelde opbrengsten per sale? Wat mag een transactie kosten? Wanneer je dit duidelijk inkadert, heb je de juiste metrics bij elkaar om de KPI’s van je affiliate marketing campagne te bepalen.

Bouw een relatie op

Bij affiliate marketing heb je te maken met echte personen, niet met een advertising tool zoals Adwords. Het opbouwen van een relatie bevordert het vertrouwen in elkaar, cruciaal voor een goede samenwerking. Naast dat publishers de producten van jouw bedrijf aandragen, stralen ze ook het imago van het bedrijf uit. Door een goede samenwerking begrijpt een publisher precies jouw product, de uitstraling en de communicatie die je als bedrijf wilt overdragen. Door de publishers betrokken te houden bij het bedrijf ontstaat vertrouwen en werk je aan een langdurige relatie, waarbij jouw partners minder snel geneigd zijn te switchen van aanbieder. Daarnaast is het erg interessant om inzicht te krijgen in de successen van een publisher, die je wellicht kan inzetten voor je bedrijf!

Uitbetalen van commissie en beloningen

Zorg dat je een sterke relatie opbouwt met de top performers!

Voor wat hoort wat, ook bij affiliate marketing. Het correct belonen van je publishers is daarin erg belangrijk. Kijk dus regelmatig naar het aantal uitbetalingen per klant en de commissiewaardes. Indien je wilt groeien, beloon publishers die een bepaald aantal commissies realiseren met een gepast bedrag. Stel daarbij doelen op; bij 100 verkopen ontvang je een 5% bonus op uitbetaling bijvoorbeeld. Zo spant je affiliate kanaal zich extra in om jouw product te verkopen. Zorg dat je een sterke relatie opbouwt met deze top performers!

Naast beloningen is de standaard commissie erg belangrijk. Uiteraard kijk je eerst intern naar wat een transactie mag kosten, welk percentage commissie gezond is en hoeveel er in totaal naar publishers mag gaan. Echter voordat je gebaseerd op die statistieken een bedrag vaststelt is het goed om te kijken wat de concurrentie doet. Wanneer jouw commissie niet concurrerend genoeg is, verlies je de kans op een publisher. De eerste impressie is hierbij belangrijk, later bijstellen is lastiger dan sterk starten. Blijf dus regelmatig de commissies van concurrenten in de gaten houden om ervoor te zorgen dat partners bij jou aangesloten blijven. Onze tip bij affiliate marketing is om niet te sturen op de hoogst mogelijke ROI (return on investment), maar sturen op een gezonde kosten/opbrengst ratio waarbij publishers waardevolle klanten aantrekken. Indien je de mogelijkheid hebt, kijk ook eens naar de lifetime value van een klant.

Afstellen van kanalen

Wanneer jouw publishers verschillende betaalde kanalen inzetten, is het belangrijk om te kijken of je elkaar niet wegconcurreert. Zo drijf je onnodig de advertentiekosten voor zowel jou als het affiliate kanaal omhoog. Door af te stemmen wie wat doet, kan je de advertentiemogelijkheden optimaal benutten.

Segmenteer de verschillende publishers

Elke publisher is verschillend en levert verschillende soorten klanten en orders op. Het segmenteren van deze publishers gebaseerd op eigenschappen van de klant maakt het aansturen van je publishers een stuk gemakkelijker. Een voorbeeld hiervan is het segmenteren op nieuwe of terugkerende klanten. Wanneer de doelstelling is om te groeien, zijn nieuwe klanten essentieel. Door te analyseren welke publishers nieuwe klanten binnen halen, wordt het makkelijker om de focus te verschuiven en je affiliate kanaal te optimaliseren naar het gewenste resultaat. Aangezien affiliate management behoorlijk veel tijd in beslag neemt, wil je de tijd besteden aan de juiste affiliate kanalen die voor jou het meest waardevol zijn.

Conversieratio

Wanneer de publishers waarmee je samenwerkt kwalitatief bezoek binnenhalen naar je website, maar je website ondermaats presteert qua conversies, heeft het optimaliseren van het affiliate kanaal weinig zin. Blijf dus streven naar een hoger conversiepercentage om meer uit je affiliate kanaal te halen. Analyseer dus regelmatig of de aangedragen landingspagina’s goed genoeg presteren. Dit mes snijdt aan twee kanten, hoe hoger het conversiepercentage is, hoe hoger de commissie is waardoor jouw publishers eerder geneigd zijn jouw producten aan te dragen. Overigens draagt een verhoogd conversiepercentage bij aan al je kanalen, dus schroom niet om een aantal conversie optimalisatie blogs te lezen.

Affiliate marketing neemt met de nieuwe golf aan influencers weer een geheel nieuwe wending en brengt ontzettend veel potentie en kansen met zich mee. Tijd, vertrouwen en een goede focus zijn de leidraad in een succesvolle affiliate campagne.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *