Google matcht je pagina’s vaak op tientallen, dan niet honderden keywords. Om meer inzicht te krijgen in deze termen gebruiken wij Google Search Console (GSC). In dit blog ga ik je precies vertellen hoe je met behulp van deze tool het maximale uit je bestaande content kan halen. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Stap 1: De meest kansrijke pagina’s opsporen

Voor het gemak ga ik er even vanuit dat je al een GSC-account hebt (zo niet dan leggen wij hier uit hoe je er een aan kunt maken). Ga naar dit account en naar de tab ‘Pagina’s’. In onderstaand screenshot zie je de belangrijkste pagina’s van onze website. We gaan nu kijken op welke zoektermen deze pagina’s matchen zodat we dit kunnen analyseren en optimaliseren.

Pagina overzicht uit Google Search Console

Wat we vervolgens doen is het exporteren van deze data. Dit doe je in Search Console rechtsboven op de knop ‘exporteren’. Selecteer bij ‘datum’: Afgelopen 6 maanden. Ben jij organisch al goed zichtbaar dan heb je waarschijnlijk aan 3 maanden data voldoende.

Exporteren in Google Search Console

Exporteren in Google Search Console

Vervolgens wordt er een spreadsheet gedownload/aangemaakt met alle informatie die je voor je had in Search Console maar dan netjes gebundeld in tabbladen.

Export Google Search Console

Export Google Search Console

Nu gaan we deze informatie filteren, we willen weten met welke pagina’s we de grootste impact kunnen maken. Daarom gaan we filteren op basis van vertoningen. Hoe doe je dat (in dit voorbeeld via een Google Spreadsheet export):

  • Filter het tabblad ‘pagina’s’.
  • Kolom A t/m E te selecteren
  • Klik op gegevens in het menu
  • Klik vervolgens op ‘bereik sorteren’, er verschijnt een pop-up.
  • Vink de optie ‘Gegevens hebben een rij berichtkoppen’ aan.
  • Selecteer vertoningen
  • Selecteren van Z -> A
  • Klik op sorteren

Sorteren Google Search Console Data in Google Spreadsheets

Sorteren Google Search Console Data in Google Spreadsheets

Nu weten we met welke pagina’s we het meeste impact kunnen maken.

Stap 2: Keywords analyseren

Wat we nu willen doen is de zoektermen analyseren van deze 20 pagina’s. Voor dit blog pak ik 1 specifieke pagina als voorbeeld: https://www.pure-im.nl/woordenboek/roi-return-on-investment/. Maar dit dien je dus voor alle pagina’s te doen die je wil analyseren.

Pagina selecteren

Selecteer de specifieke pagina in Google Search Console. In ons geval is dat https://www.pure-im.nl/woordenboek/roi-return-on-investment/.

Pagina selecteren in Google Search Console

Pagina selecteren in Google Search Console

Vervolgens zie je onderaan de zoektermen waar deze specifieke pagina op gevonden wordt. Zoektermen specifieke pagina in Google Search Console

Zoektermen specifieke pagina in Google Search Console

Overzicht exporteren

Exporteer dit overzicht en filter weer op impressies van hoog naar laag. Nu heb je een overzicht van de zoektermen van deze specifieke pagina.

Kansen identificeren

Identificeer de kansen. Een mooie manier om dit te doen is met behulp van ‘conditionele opmaak’: voorwaarden die je kan invoegen als een cel of kolom aan een bepaalde voorwaarde voldoet. In de door ons aangemaakte spreadsheet gebruiken we conditionele opmaak om zo de belangrijkste kansen te filteren als volgt.

We moeten eerst de export kort bewerken omdat conditionele opmaak anders niet gaat werken.

  • Selecteer de kolom posities, dit kan je doen door op de ‘E’ te klikken
  • Zoeken en vervangen (CTRL – F voor Windows, CMD F – voor Mac)
  • Vervang de komma door een punt
  • Druk op alles vervangen
  • Haal vervolgens de decimalen weg

Nu gaan we aan de slag met het geven van voorwaarden aan bepaalde posities om zo kansen te ontdekken. Dit doe je door kolom met de posities te selecteren. Vervolgens ga je (in dit geval Google Spreadsheet) naar  ‘Opmaak’ > ‘Conditionele opmaak’. De opmaak die ik doorgaans gebruik is:

  • Positie van 10 of lager groen
  • Posities tussen 11/20 oranje
  • Posities van 21 of hoger rood

Als het goed is zie je vervolgens een opmaak zoals in onderstaand screenshot te zien is:

Selecteer vervolgens de zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. De groene zoekwoorden zijn interessant omdat je posities hier al relatief goed zijn. De oranje termen zijn kanshebbers, deze termen sluiten waarschijnlijk wel aan en hebben potentie, echter is de positie van deze zoekwoorden nog niet goed. De rode zoektermen zijn waarschijnlijk niet interessant voor jouw bedrijf. Werk vervolgens het lijstje af.

Stap 3. Mogelijke optimalisaties

Dit is leuk maar wat geeft dit nu voor informatie. Deze informatie is waardevol omdat je op deze wijze je bestaande content kan analyseren en optimaliseren. Deze optimalisaties hebben als doel om het aantal gebruikers en natuurlijk conversies te verhogen. Er kunnen diverse scenario’s plaatsvinden. Ik zal de meest voorkomende met je doornemen:

  • Als je een zoekterm hebt die op de eerste pagina staat en veel impressies heeft behaald maar weinig clicks, werk dan o.a. aan de meta title en description. Blijkbaar is de huidige meta title en/of -description niet aantrekkelijk genoeg om op te klikken.
  • Als wij in ons geval ook willen scoren op het zoekwoord ‘ROI berekenen’ is het aan te raden om ‘berekenen’ ook op te nemen in de meta title (en natuurlijk in de content). Dit zorgt er voor dat je op meerdere termen gaat matchen, je relevanter bent en een grotere kans hebt om de posities van deze zoekwoorden te verhogen.
  • Zie je een zoekwoord naar boven komen dat interessant is voor jouw bedrijf maar niet past in de huidige content? Maak dan de keuze of het interessant genoeg is om een aparte pagina van te maken.

Stap 4. Monitor de aanpassingen!

Het updaten en optimaliseren van je content is een on-going proces. Documenteer aanpassingen daarom ook goed, weet wat je aangepast en getest hebt zodat je (tijdig) kan bijsturen. Via Google Search Console kun je de URL invoeren en vergelijken met de periode van voor de aanpassing. Als je stijgende cijfers ziet in de vorm van een betere positie, hogere CTR (click through rate) en impressies dan is de aanpassing (waarschijnlijk) succesvol geweest. ‘Waarschijnlijk’ omdat er ook andere factoren van invloed kunnen zijn zoals technische aanpassingen, Google updates, en ga zo maar door.

Met dit blog wil ik je meegeven dat je nog veel meer kansen uit je bestaande content kan halen. Mocht je hulp nodig hebben neem dan gerust contact met ons op!

Download onze gratis SEO whitepaper

On-Page SEO Checklist 2021

Een whitepaper voor iedereen die een beter beeld wilt krijgen van de on-page optimalisatie mogelijkheden op het gebied van SEO en content en streeft naar hoge organische posities.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.