Conversies ontstaan uit keuzes, en keuzes worden geleid door emotie. Ontdek je welke emotie ten grondslag ligt voor een bepaalde keuze, dan kan je daar handig op inspelen met jouw marketing. Ontdek hoe je emoties achter keuzes kunt achterhalen en daarmee jouw conversies positief kunt beïnvloeden!

Waarom emotie ten grondslag ligt aan keuzes

De bekende neurowetenschapper Antonio Damasio heeft ooit een studie gedaan waarin hij ontdekte dat emoties altijd ten grondslag liggen aan het maken van keuzes. Hij onderzocht mensen met hersenschade. Deze mensen hadden een beschadiging aan de hersenen die ervoor zorgde dat zij geen prikkel voor emotie meer voelden. Wonderbaarlijk ontdekte hij door dit onderzoek dat deze mensen – die geen emotie meer konden voelen – ook niet meer in staat waren om de simpelste keuzes te maken. Hierdoor werd het verband gelegd tussen het wel of niet ervaren van emoties en het maken van keuzes. Emotie ligt dus ten grondslag van een keuze, hoe simpel dan ook.

Dual-processing

In de psychologie bestaat de bekende theorie: dual-processing. Deze theorie legt uit dat er continu twee systemen actief zijn in het brein. Het eerste systeem is automatisch en wordt onbewust aangestuurd. Het tweede systeem is gecontroleerd en wordt bewust aangestuurd.

Het beïnvloeden van het eerste systeem werkt via emoties. De emoties boosheid, angst en verdriet zijn sterke triggers voor het eerste systeem, het lichaam reageert hier dan ook fel op. Kan je deze emoties triggeren door ze ofwel te creëren of weg te nemen, dan kan je de bezoeker beïnvloeden in zijn of haar keuzeproces.

Emotie vs. Data

Het is interessant om naar emotie te kijken maar goede marketing – en ook conversie optimalisatie – begint bij data. Via data krijg je inzicht en vind je bijvoorbeeld een lek in jouw conversiepad. Wat de data alleen niet vertelt is wát het exacte probleem is waardoor dit lek wordt veroorzaakt. Dit probleem ontstaat bij een keuze; de keuze om niet door te klikken of een stap verder te gaan. En zoals bovenstaande theorie uitlegt ligt aan die keuze altijd een emotie ten grondslag. Ontdek je welke emotie dit is dan kan je deze verdraaien of verminderen om zo de keuze positief te beïnvloeden. Het is daarom van belang om te denken en voelen als een bezoeker. Begrijp je jouw bezoeker, dan kan je invloed gaan uitoefenen op je volledige boodschap en pak je niet alleen een enkele stap in je funnel aan, maar denk je na over de invloed van je boodschap, kleurgebruik, afbeeldingen en het correct inzetten van manieren van overtuiging.

Emoties ontdekken in je klantpad

Maar hoe leg je de emoties die je bezoeker ervaart bloot? Je bezoeker geeft deze immers niet altijd prijs. Gelukkig zijn er wel degelijk hints te vinden. Gebruik bijvoorbeeld reviews in je voordeel. Reviews zijn vaak een goudmijn voor klantonderzoek en geven inzicht in het gevoel van je bezoeker.

Maar ook de huidige pijnpunten of goed converterende punten in je website of funnel kunnen hints geven. Waarom past deze stap wel of niet bij jouw bezoeker? En welk type bezoeker heb ik dan voor me? Dit zijn allemaal vragen die je bij elk onderdeel van je site kan stellen om zo een beter beeld te schetsen van het totaal. Snap je uiteindelijk echt wie je voor je hebt dan begrijp je vanuit de emotionele behoefte van je bezoeker welke aanpassingen nodig zijn.

Gegronde emotie-analyse in labsetting: Pure Lab

Toch blijft het lastig om op basis van gevoel te bedenken wie je voor je hebt. Emoties blijven immers onbewust en vooral websitebezoek leent zich er vaak niet voor om krachtige emoties teweeg te brengen.

Om op het web de achterliggende gedachte te achterhalen is het nodig om gebruik te maken van geavanceerd usability onderzoek. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruik te maken van ‘Facial Recognition’. Hiermee kan je de uitdrukking van de bezoeker of potentiële klant in kaart te brengen tijdens websitebezoek. De software registreert alle veranderingen in de uitdrukking en meet welke emotie op dat moment het meest naar voren komt. Combineer je dit met technieken als EEGeye-tracking en een GSR dan weet je exact op welk moment in de funnel een emotie optreedt en heb je houvast voor aanpassingen op de juiste plekken. Usability onderzoek in labsetting legt daarmee de emotie bloot via data waardoor het wél mogelijk wordt om te weten wat jouw bezoeker voelt en onbewust doet.

Benieuwd hoe wij geavanceerd usability onderzoek toepassen in het Pure Lab? Bekijk dan onze nieuwste dienst of bezoek een demodag!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *