Online autoriteit wordt door zoekmachines nog altijd (deels) bepaald door verwijzingen vanuit andere websites. Een van de moeilijkste manieren om hier als SEO’er aan te werken is het uitdenken van een viral campagne. Momentum, creativiteit, PR, design, SEO en nog veel meer elementen moeten naadloos op elkaar aansluiten voor een succes. In de afgelopen dagen zagen we weer een pareltje voorbij komen, namelijk een zeer succesvolle actie van Cardstore.com.

De campagne

Met moederdag op de agenda heeft Cardstore.com een vacature online gezet, waarin ze zochten naar een “director of operations”. Tijdens de interviews met kandidaten werden de randvoorwaarden van deze “#worldstoughestjob” bekend gemaakt:

  • 365 per jaar werken en minimaal 135 uur per week (ook ’s nachts)
  • Geen pauzes
  • Meeste werkzaamheden moeten staand of gebukt worden uitgevoerd
  • Met regelmaat tot 35 kilo tillen
  • Je moet over oneindig veel geduld beschikken
  • Oh, en het betaald niks (lees € 0,-)

Logischerwijs werden de kandidaten hier niet erg enthousiast van en het werd zelfs “onmenselijk” genoemd. Aan het eind van dit gesprek werd bekend gemaakt om welke baan het daadwerkelijk ging: namelijk die van een moeder. Emoties kwamen los bij de sollicitanten en dit alles werd dan ook mooi in beeld gebracht in onderstaande video.

Het resultaat

De pers werd door het bedrijf erg goed ingezet en ook social media werd optimaal benut. De in het leven geroepen hashtag #worldstoughestjob werd wereldwijd trending topic en de Youtube views schoten omhoog. Enkele cijfers van het resultaat op dit moment:

  • Cardstore.com - Viral effect

    Effect op Facebook

    5.780.071 views op Youtube

  • 4.053 reacties op Youtube
  • 173% groei in Facebook likes
  • + 17.000 “mensen praten hierover” op Facebook (zie afbeelding hiernaast)
  • Honderden extreem goede links, van o.a. Mashable.com, Time.com, AdWeek.com
  • 510 online publicaties
  • Still counting…

Een kleine voetnoot, het is interessant om te zien wat Cardstore.com gaat doen met de vacature pagina: http://rehtom.net/. Op deze pagina staat namelijk de vacature omschrijving, waar vervolgens weer veel naar wordt verwezen vanuit grote bronnen. Zullen ze deze gaan redirecten naar Cardshop.com? We gaan het in de gaten houden.