Een rondleiding op het kantoor, een vlog van de jaarlijkse beurs of een informatieve maandelijkse podcast. YouTube is sinds 2005 dé ideale plek om mensen te bereiken door middel van video’s. Met 2,4 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is YouTube verreweg het populairste videoplatform. Het aanmaken van een YouTube kanaal is vrij gemakkelijk, maar dan?

Zelf begon ik op mijn 12e met het maken van YouTube video’s. Als jonge puber begon ik met het ‘animeren’ van mijn Lego door middel van stopmotion. Op mijn 14e begon ik met een nieuw kanaal wat na 4 jaar 10.000 abonnees en 413 duizend weergaven op de teller had. In totaal hebben mijn kijkers bijna 1 miljoen minuten naar mijn video’s gekeken. In deze blog wil ik mijn ervaringen delen en help ik je graag op weg met het starten van je eigen zakelijke YouTube pagina!

Waarom YouTube? De voordelen

Visuele informatie wordt niet alleen 600.000 keer sneller opgenomen dan tekst, mensen onthouden 80% van wat ze zien ten opzichte van slechts 20% van wat ze lezen. Een video heeft ook 40% meer kans om gedeeld te worden dan een stuk tekst. Daarnaast worden video’s steeds aandachtiger in Google als zoekresultaat getoond. Wie een video over een bepaald onderwerp zoekt, klikt mogelijk sneller op een video van YouTube dan op een website met tekst.

Een YouTube kanaal draagt ook bij aan de branding van je bedrijf. Doordat een video 40% sneller gedeeld wordt, heb je 40% meer kans om je doelgroep te bereiken. Tijdens het kijken naar je video hoort je doelgroep wie je bent, wat je doet en waarom!

Voordat je gaat beginnen met filmen

Voordat je begint met het creëren van video’s is het eerst belangrijk om enkele zaken op orde te krijgen. Het begint met het aanmaken van een YouTube kanaal. Dit kan door in te loggen met je Google account of, mocht je nog geen Google account hebben, er een aan te maken.

Nu je een kanaal hebt kan je beginnen met de fundering. Begin met het schrijven van je kanaalbeschrijving en voeg linkjes van eventuele social media toe. Daarna is het zaak om je logo en banner (achtergrondfoto) in te stellen. Dit zijn belangrijke factoren voor de eerste indruk van je YouTube kanaal; je bezoekers zien dit als eerste als ze op je kanaal komen. Zorg bij het instellen van je channel art voor een herkenbaar logo en een aantrekkelijke banner in de stijl van je bedrijf. Het bedrijfslogo instellen is simpel gedaan en met een transparant logo, je slogan, een mooie foto en de juiste afbeeldingsformaten is een banner ook zo gemaakt. Het instellen van een modern en professionele channel art wekt meteen de positieve aandacht bij je doelgroep.

Ook is het juiste materiaal belangrijk; professionele video’s maken kan alleen met goed materiaal. Een camera/smartphone met 1080p/4k opnamefunctionaliteit is een pré. Mocht je van plan zijn om podcasts/informatieve video’s te maken is het belangrijk om goed verstaanbaar te zijn, schaf daarom een externe microfoon aan.

Laat de creativiteit losbarsten

De fundering staat stevig, nu is het tijd om video’s te gaan maken. Hier is het belangrijk om jezelf af te vragen wie je wilt bereiken en op welke manier. Wil je (potentiële) klanten meer laten zien over je bedrijf of wil je informatieve video’s waar je mensen uit je vakgebied mee aanspreekt? Wie weleens een presentatie voor een groep heeft gegeven, weet hoe je met intonatie een verhaal goed over kan brengen. Praat je direct tegen je kijkers? Zorg ervoor dat je in de lens kijkt. Een veelgemaakte fout is dat mensen vaak in het schermpje van de camera kijken naar zichzelf, wat goed is om voor het opnemen van de video te doen. Als je weet dat alles goed in beeld is, kan je tijdens het opnemen zelf beter in de ogen van de kijker kijken.

Zorg te allen tijde dat je horizontaal filmt, je goed in beeld bent en dat je goed verstaanbaar bent. Ook is het interessant om naast A-roll ook B-roll te schieten. Stel je bent een product aan het reviewen voor een video. Tijdens het filmen zit je achter een bureau en praat je over het product, dit is A-roll. Praat je over een onderdeel van het product? Laat de kijkers door middel van mooie beelden zien over welk onderdeel het gaat. Deze B-roll bewerk je later over de A-roll heen en zorgt dan voor ondersteuning, diepte of context. In feite is A-roll een broodje en B-roll het beleg, met beleg is een broodje een stuk aantrekkelijker.

A-roll

B-roll

Voor de continuïteit van je kanaal zal je geregeld een video moeten plaatsen. Heb je deze week thema A behandeld? Geef aan het einde van je video aan dat je volgende week thema B gaat behandelen, geef je kijkers een reden om terug te keren! Ook wanneer je van plan bent een serie van video’s te maken is het interessant om te vermelden wanneer je kijkers een tweede aflevering van hun favoriete serie kunnen verwachten.

Na het filmen begint het finetunen van je video. Waar je tijdens het filmen kunt letten op de manier van filmen, je intonatie of de setting, kan achteraf het een en ander aan de video verbeterd worden. Hier kan je als videomaker hét verschil maken. Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten tijdens het bewerken van een video:

  • Knippen: zei je toevallig iets verkeerd, wist je even je tekst niet meer, schoot je in de lach of viel er een stilte? Knip deze dingen eruit. Om een video interessant te houden zal je alle ‘saaie’ stukken eruit moeten knippen; een goede video heeft van begin tot eind een sterk verhaal.
  • Muziek: een achtergrondmuziekje of muziek tijdens een compilatie helpt bij de aankleding van een video. Let tijdens het bewerken op de volumeverschillen. Als je van praten naar muziek gaat is het belangrijk dat je kijkers niet tijdens de overgang schrikken van de harde muziek. Voeg je een achtergrondmuziekje toe? Zet deze niet te hard. Je moet te allen tijde goed verstaanbaar zijn, achtergrondmuziek staat niet voor niets in de achtergrond. Let wel goed op met de keuze van je muziek, gebruik alleen non-copyrighted muziek die je van de maker mag gebruiken.
  • Aankleding: naast muziek zijn er veel meer mogelijkheden om je video aan te kleden. Het toevoegen van een intro, overgangen van beeld A naar B of een effect toevoegen, helpen om de video interessanter te maken. Ook is het interessant om een tease toe te voegen aan je video. Een kort fragment van een spannend stukje voor de intro van je video wekt de interesse van kijkers, want wat gaat er gebeuren?

Bij de fundering van het kanaal heb ik je al verteld over het logo en de banner. Na het instellen van deze twee delen is het van belang om dezelfde ‘huissfeer’ aan te houden bij de rest van je kanaal. Gebruik hetzelfde lettertype, dezelfde kleuren en dezelfde stijl van filmen en bewerken. Een huissfeer in dezelfde stijl komt aantrekkelijk en professioneel over.

Het delen van je video

Nu de video is bewerkt kan je het gaan delen op YouTube. Om een video te uploaden kan je rechtsbovenin op het + icoon drukken links naast je logo. Vanuit hier krijg je de mogelijkheid om een bestand op verschillende manier up te loaden:

  • Openbaar: nadat de video klaar is met uploaden staat de video direct openbaar op YouTube.
  • Verborgen: nadat de video klaar is met uploaden staat hij niet publiekelijk op YouTube. De link van de video biedt als enige de mogelijkheid om bij de video te komen. Deze optie is handig als je intern eerst een video wilt delen zonder dat je kijkers dit zien.
  • Privé: nadat de video klaar is met uploaden kan alleen jij als beheerder de video zien.

Ik raad aan om de video eerst verborgen of privé up te loaden en daarna op een gewenst tijdstip openbaar te zetten, zo kan je een serie telkens op hetzelfde tijdstip online zetten en weten je kijkers wanneer ze naar je kanaal moeten surfen.

Tijdens het uploaden van de video heb je de mogelijkheid om een titel, beschrijving, een thumbnail of tags toe te voegen. De titel is samen met de thumbnail het belangrijkste, dit zien je kijkers voordat ze besluiten op je video te klikken. Maak een titel interessant; “review van product A” klinkt minder aantrekkelijk dan bijvoorbeeld “PRODUCT A – Wat vinden wij? – #1”. Houd de titel kort en krachtig en als dit de eerste aflevering van je serie “wat vinden wij?” is, maak dit herkenbaar door #1 toe te voegen aan de titel.

In de beschrijving is het interessant om te vermelden wat er in de video besproken wordt met daaronder een tekst voor nieuwe kijkers. Een structuur van je beschrijving zou kunnen zijn: beschrijving video – beschrijving kanaal – promotie van andere social media. Door de laatste twee lezen nieuwe kijkers meteen wie je bent, wat je doet en wat je andere social media zijn nog voordat ze je kanaal bezoeken. De thumbnail is de afbeelding die je boven de titel ziet voordat je op de video klikt. Het is belangrijk om deze naast de titel aantrekkelijk aan te kleden. Een afbeelding van het product met als tekst “PRODUCT A, AFLEVERING 1” spreekt de kijker aan. Houd het ook hier ook kort en krachtig en denk bij het maken van je thumbnail aan de huisstijl.

Met tags kan je bepalen onder welke woorden de video gevonden kan worden. Zet je in de tags “product A” en iemand zoekt hierop, laat YouTube mogelijk jouw video als eerste zien.

YouTube achter de schermen

Als je op je eigen kanaal bent zie je aan de rechterkant twee opties: kanaal aanpassen en YouTube Studio.

Met deze twee knoppen biedt YouTube je de optie om dingen aan te passen, te analyseren en te optimaliseren. Hieronder is beschreven welke dingen interessant zijn om aan te passen.

Kanaal aanpassen

Hiermee heb je de mogelijkheid om een video voor nieuwe en terugkerende bezoekers te promoten. Voor nieuwe bezoekers is het wellicht interessant dat zodra ze als bezoeker op je pagina komen, een introductievideo start waarin je jezelf voorstelt en vertelt wat de kijker van je kanaal kan verwachten. Voor terugkerende abonnees is het wellicht interessant dat zodra ze op je kanaal komen, meteen de laatste video begint af te spelen. Ook is het mogelijk om een regel met video’s/afspeellijsten toe te voegen wat het voor een bezoeker makkelijker maakt om video’ van jouw kanaal te vinden.

YouTube Studio

Binnen dit onderdeel van YouTube heb je als kanaalbeheerder de mogelijkheid om achter de schermen dingen aan te passen, te analyseren en te optimaliseren. Om je op weg te helpen in dit onderdeel leg ik de belangrijkste dingen uit:

  • Dashboard: hier is een overzicht te zien van je kanaal.
  • Video’s: hier is een overzicht van al je video’s te vinden. Vanuit hier heb je de mogelijkheid om alles aan je video aan te passen.
  • Kanaalcijfers: dit is de Google Analytics van je YouTube kanaal. Vanuit hier zijn allerlei gegevens te vinden over je abonnees. Zo kan je zien hoeveel mensen je hebt bereikt, wat de kijktijd en gemiddelde weergaveduur is, wie je abonnees zijn en waar ze vandaan komen.
  • Instellingen: hier kan je zoekwoorden van je kanaal toevoegen, een watermark toevoegen of standaardinstellingen voor uploads instellen.

Binnen YouTube Studio kan je achter de schermen aanpassen en analyseren. Door te kijken naar statistieken kan je daarna je video’s optimaliseren om de statistieken positief te veranderen.

De laatste tips

  • YouTube heeft een hoop non-copyrighted muziek voor je geselecteerd, deze vind je
  • YouTube geeft de mogelijkheid om je een aangepaste URL aan te vragen, door naar YouTube Studio > Instellingen > Overige Instellingen > Verwijzings-URL te gaan kan je https://youtube.com/channel/JOUWKANAALNAAM aanvragen. Echter is dit pas mogelijk als je minimaal 100 abonnees hebt, minimaal 30 dagen bestaat en een aangepast logo en banner hebt.
  • Je kan inkomsten genereren door middel van YouTube, door naar YouTube Studio > Overige Functies > Status en Functies te gaan kun je dit inschakelen.

Conclusie

Al met al kunnen we stellen dat YouTube een interessant medium is om als bedrijf visuele content te promoten. Door video’s te delen op YouTube verhoog je de kans om je doelgroep te bereiken met content die je graag met ze wilt delen.

Ook wij hebben sinds kort een YouTube kanaal waar we video’s delen. Bekijk ze hier.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.