Hero, Hub en Hygiene: contentplanning maken op basis van het 3H-model
29-03-2021

Hero, Hub en Hygiene: contentplanning maken op basis van het 3H-model

In 2015 gaf Google tips aan YouTubers om hun YouTube-kanalen te laten groeien. Met een uitgedachte kanaalstrategie op basis van het 3H-model: Hero, Hub en Hygiene (Hygiene wordt ook wel eens aangeduid met Help) kregen YouTubers houvast om content te maken en hun publiek te boeien en te binden.

Ook contentcreators buiten YouTube testten het 3H-model, en ook voor hen bleek het succesvol uit te pakken. Inmiddels is het 3H-model een stuk bekender en worden de 3H’s vaak toegepast bij het maken van een contentplanning. Maar waar staan Hero, Hub en Hygiene precies voor? Hoe pas je het 3H-model op de juiste manier toe? In dit blog lees je wat de 3H’s precies inhouden en hoe je te werk kunt gaan bij het maken van een contentplanning.

3H-model: Hero

Hero-content heet niet voor niets Hero-content: het betreft content die slechts een paar keer voorkomt in jouw contentplanning en van topkwaliteit moet zijn. Deze content zou je zelfs wel viral willen laten gaan. Hero-content is bijvoorbeeld content met betrekking tot het lanceren van een nieuw product, het draaien van een grote campagne of het organiseren van een live-event. Zoals je al begrijpt gaat de meeste aandacht en energie naar Hero-content en is hier ook vaak behoorlijk wat budget en creativiteit voor nodig.

Tips bij het maken van Hero-content

Vraag jezelf bij het bedenken van Hero-content de volgende zaken af:

  • Welke doelgroep wil je precies aanspreken en welke actie moet de doelgroep volgens jou uit gaan voeren?
  • Zou de doelgroep de content interessant genoeg vinden om te delen met anderen?
  • Zou je doelgroep misschien wel willen betalen voor je content?
  • Hoe betrek je je doelgroep, geef je haar ook een rol?

Zoals je al merkt ligt de lat bij Hero-content hoog en is het de bedoeling dat Hero-momenten zeer goed zijn uitgedacht. Dit is dan ook vaak het moment om nieuwe doelgroepen aan te spreken en ze te boeien met jouw content. Zorg er daarom voor dat de content precies aansluit op de merkidentiteit van jouw bedrijf – een eerste indruk maak je maar één keer! Je zou deze content kunnen vergelijken met de See-fase van het See-Think-Do-Care-model van Google.

Voorbeelden Hero-content

Inspiratie nodig? Ik vind de twee volgende video’s echt de kroon spannen als het gaat om Hero-content:

#TooLaterGram
Dit is er één die binnenkomt: het Wereld Natuur Fonds liet reisbloggers prachtige plaatjes van bestemmingen delen, waar hun volgers uiteraard met jaloerse gevoelens op reageerden. Echter werden de perfecte plaatjes na een tijdje vervangen. ‘Helaas, je kunt deze plaats niet meer bezoeken’. De beelden zeggen genoeg:

#ShareACoke
Het personaliseren van colaflesjes bleek een gouden zet van Coca Cola, waar mensen massaal op in gingen door bijvoorbeeld selfies met blikjes met hun eigen naam te posten op social media. Een enorme groei in naamsbekendheid én in sales.

3H-model: Hub

Hub-content draait om het vasthouden van je doelgroep en ze te verbinden op periodieke basis. Deel waardevolle content over jouw product of dienst en laat zien wie je precies bent. Probeer daarom niet de focus te leggen op wát je allemaal doet, maar ook hoe en waarom je het op jouw manier als merk doet. Je verwacht met deze content dat je je doelgroep inspireert en dat je gewenste doelgroep interactie heeft met jouw (Hub-)content.

Tips bij het maken van Hub-content

Vraag jezelf bij het bedenken van Hub-content de volgende zaken af:

  • Heeft je content een consistente stijl als het gaat om visuele uitingen, schrijfstijl en tone-of-voice?
  • Lukt het je om content op periodieke basis te maken en te delen, zodat je aan de verwachting van de doelgroep kan voldoen?
  • Is je boodschap in deze content helder en sluit deze perfect aan op jouw merk(waarden) en werkwijze?

Op deze manier creëer je bij je doelgroep een gevoel van verwachting, zodat ze rekenen op meer.

Voorbeelden Hub-content

Een concreet voorbeeld van Hub-content is het maken van een YouTube-serie of het maandelijks versturen van een magazine. Moz houdt bijvoorbeeld elke vrijdag Whiteboard Friday, een vaste serie op hun website met content over online marketing.

Hierdoor zorg je dat je op vaste momenten relevante content deelt met jouw beoogde doelgroep, zodat ze je goed leren kennen én onthouden. Je zou deze content kunnen vergelijken met de Think-fase van het See-Think-Do-Care-model  van Google.

3H-model: Hygiene

De derde H is Hygiene, ook wel Help genoemd. Deze content is afgestemd op het helpen van je doelgroep. Je geeft dus antwoorden in je content en helpt je doelgroep een stapje verder.

Tips bij het maken van Hygiene-content

Vraag jezelf bij het bedenken van Hygiene-content de volgende zaken af:

  • Welke vragen heeft je doelgroep? Doe bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek of ontdek trends waar je op kunt inspelen
  • Met welke content kan jij sowieso helpen? Ga op zoek naar vragen waarbij je altijd iemand kunt helpen, zoals het uitdenken van een online strategie
  • Kan je doelgroep de content gemakkelijk vinden en eenvoudig gebruiken?
  • Waarom heb jij het beste antwoord op de vragen? Let wel op: noem je naam, benadruk je expertise – maar focus op het helpen van je doelgroep

Je probeert met deze content (op de lange termijn) in contact te komen met de doelgroep, maar is vooral gericht op het helpen van je doelgroep. Zo bind je je doelgroep en weten ze je te vinden als ze meer hulp nodig hebben. Je overtuigt je doelgroep namelijk dat jij veel beter kunt helpen dan je concurrent, en heeft dan ook overeenkomsten met de Do-fase van het See-Think-Do-Care-model van Google.

Contentplanning maken met het 3H-model

Nu je volledig op te hoogte bent van de 3H’s, is het tijd om Hero, Hub en Hygiene toe te passen in je contentplanning. Brainstorm ruim van tevoren wat de invulling van het 3H-model voor jouw merk of bedrijf kan zijn. Begin met Hero-content, zodat je daar Hub- en Hygiene-content op aan kunt laten sluiten en het samen een geheel zal vormen.

Hieronder zie je twee voorbeelden. Het eerste voorbeeld bevat een globale jaarplanning, waarin één Hero-contenttype is opgenomen in de zomer. Drie keer per jaar komt Hub-content naar voren.

In het tweede voorbeeld zie je een specifiekere maandplanning, waarin met een legenda is gewerkt en je aan de kleuren kunt zien om wat voor soort content het gaat.

Het is aan te raden om sowieso de planning over een wat langere periode te gaan maken, gezien Hero en Hub content behoorlijk wat tijd kosten en om een goede planning en organisatie vragen.

Uiteraard is zo’n planning ook op weekbasis te maken. Bovendien zou je ervoor kunnen kiezen om de planning in te delen op basis van kanaal (nu per H). Dan zie je aan de linkse kant een legenda staan met de soorten contentkanalen, zoals YouTube, Instagram of de website / blog.

Bonustip

Als je goed hebt opgelet ontbreekt de Care-fase van het See-Think-Do-Care-model van Google in dit verhaal. Nu je contentplanning staat en je die kunt gaan uitvoeren, vergeet dan niet om na verloop van tijd de planning te evalueren en je doelgroep te blijven binden. Blijf relevante content maken voor je huidige klanten of partners, zodat je hen blijft inspireren en helpen. Een nuttige nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Op deze manier behoud je het overzicht per type content, zorg je ervoor dat alle contenttypen te allen tijde in je contentplanning zijn opgenomen en dat je de juiste doelgroep aantrekt, boeit en bindt!

Succes met het maken van jouw contentplanning en als je vragen hebt – neem dan gerust contact met ons op.

Lydia Groeneveld
Lydia Groeneveld
Online Marketing Consultant