universal-analytics
Google’s nieuwe Universal Analytics is de nieuwe standaard voor Google Analytics. Het biedt een aantal goede features. Desondanks gebruiken veel websites nog steeds de oude tracking code. Het omzetten van de klassieke Analytics naar Universal Analytics heeft nogal wat voeten in aarde. Ik help je in dit artikel graag met een vlekkeloze overgang naar Universal Analytics.

Wat is het verschil tussen de klassieke Analytics en Universal Analytics?

Google heeft alle feedback van de gebruikers van de klassieke Analytics meegenomen en verwerkt in Universal Analytics.

Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een overstap?

  1. Met de User-ID functie in Universal Analytics kun je gebruikers die op meerdere apparaten en browsers actief zijn samenvoegen tot 1 user. Op deze manier kun je het exacte pad bekijken dat een gebruiker heeft afgelegd voor hij of zij overging tot een conversie.
  2. Met de Measurement Protocol functie kun je verkoopcijfers van alle online en offline systemen importeren in Analytics. Heb je bijvoorbeeld een aankoop in de winkel of via de telefoon gerealiseerd? Dan kun je deze toevoegen in Analytics om zo een completer beeld te krijgen.
  3. Veel gebruikers maken gebruik van de custom variabelen en dimensies. Op deze manier kun je extra informatie meegeven aan Analytics. Dit werd zoveel gebruikt dat Google het aantal heeft verhoogd van 5 naar 20.

Naast bovenstaande grote wijzigingen, zullen er in de toekomst natuurlijk meer features worden toegevoegd. Deze nieuwe features zullen dan alleen voor Universal Analytics beschikbaar zijn. Google wil zoveel mogelijk gebruikers overzetten naar de nieuwe standaard omdat deze simpelweg ingericht is voor de toekomst. Het is daarom ook zeker aan te raden om hierin mee te gaan.

Google Analytics Universal Analytics
Basis functionaliteiten (bezoekers, gedrag, conversies)
Event tracking
Google Ads account linken
Meten van dezelfde gebruiker tussen meerdere apparaten en browsers
Meten van verschillende online en offline digitale apparaten
Custom variabelen en dimensies 5 20
Simpelere configuratietools
Nieuwe feature releases

Welke versie van Analytics gebruik ik op dit moment?

Als eerste wil je natuurlijk weten welke versie van Analytics je momenteel gebruikt. Op de volgende manier kun je daarachter komen:

  1. Ga op een laptop of computer naar de website waarvoor je de controle wilt uitvoeren.
  2. Klip op de rechtermuisknop en vervolgens op “Paginabron weergeven/bekijken”.
  3. Zoek op “google-analytics” (Tip: gebruik CTRL/CMD + F).
  4. Als het goed is zie je nu een Analytics implementatiecode beginnend met <script> en eindigend op </script>.
  5. Wanneer in dit script “ga.js” staat, dan hebben we te maken met een oude Analytics code. Mocht hier de tekst “analytics.js” in staan dan is Universal Analytics al geïnstalleerd op de website en hoef je dus niks meer te doen.

Als je er na het doorlopen van bovenstaand stappenplan achter bent gekomen dat je nog gebruik maakt van de oude Analytics code, dan is het zeer verstandig om nu over te gaan naar Universal Analytics. Niet alleen omdat je gebruik kunt maken van extra functionaliteiten, maar ook omdat Google de oude Analytics aan het uitfaseren is. In onderstaand stappenplan leg ik stap voor stap uit hoe je deze upgrade kunt realiseren.

How to: Universal Analytics instellen

  1. Log in op Google Analytics: https://analytics.google.com/.
  2. Ga naar: beheer.
  3. Kies het account waarvoor je Universal Analytics wilt instellen.
  4. Klik op “Upgraden naar Universal Analytics” en doorloop de stappen.
  5. Plaats vervolgens de nieuwe tracking code op elke pagina van de website. De oude Google Analytics code kun je verwijderen wanneer je de nieuwe plaatst.

En nu? Controleren of het werkt!

Nu je de nieuwe Universal Analytics code op de website hebt staan, is het goed om direct te controleren of de code zijn werk goed doet. Dit kun je doen door in het kopje “realtime” te kijken. Wanneer er iemand op de website actief is, dan zie je dit “realtime” terug.

Werkt alles? Dan mag ik je feliciteren met de succesvolle installatie van de Universal Analytics code!

Door: Kay Bleekman