Handleiding voor Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf, Google My Business of Google Places: het zijn allemaal benamingen voor dezelfde omgeving binnen Google om jouw bedrijfsvermelding op Google Maps en Google Zoeken te beheren. Voor het gemak zal ik vanaf nu de juiste Nederlandse benaming gebruiken: Google Mijn Bedrijf. Graag leg ik jullie in dit bericht uit wat Google Mijn Bedrijf is, waarom het belangrijk is om Google Mijn Bedrijf juist en volledig in te richten, hoe je jouw bedrijfsvermelding kunt claimen of aan kunt melden en wat je er vervolgens mee kunt.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf biedt je de mogelijkheid jouw bedrijfsvermelding binnen Google Maps en Google Zoeken te beheren. Deze vermelding verschijnt bij lokale zoekopdrachten, zoekopdrachten gericht op de bedrijfsnaam of zoektermen die aansluiten op de aan het bedrijf toegekende categorie(ën).
Google Zoeken
Bij de zoekopdracht ‘Pure Internet Marketing’ in de zoekmachine van Google verschijnt aan de rechterkant onze bedrijfsinformatie. Onder andere bedrijfsgegevens als bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, website, openingstijden en reviews zijn zichtbaar.
Google Maps
Wanneer je in Google Maps zoekt op ‘Marketing Arnhem’ kom je bij ons uit. Ook hier is onze bedrijfsinformatie zichtbaar en kan men direct een routebeschrijving aanvragen.
Voordelen Google Mijn Bedrijf
Google voegt automatisch vermeldingen en gegevens van bedrijven toe uit verschillende databases. Het kan dus goed dat er al een vermelding van jouw bedrijf online staat. Het kan echter voorkomen dat er informatie verandert of dat personen reviews achterlaten. Wanneer je niks met Google Mijn Bedrijf doet kan dit zonder dat je het in de gaten hebt zorgen voor een negatieve ervaring bij (potentiele) klanten: links kunnen niet werken, potentiele klanten bellen het verkeerde telefoonnummer, klanten staan in een verkeerde straat aan het einde van de routebeschrijving of men neemt toch maar geen contact op vanwege een negatieve review van een boze klant.
Mijn Bedrijf biedt je de mogelijkheid om jouw bedrijf te claimen, up-to-date te houden en meldingen te ontvangen wanneer iemand een review achterlaat. Door eigenaar te worden van jouw Google bedrijfsvermelding en deze vervolgens optimaal aan vullen geniet je van diverse voordelen.
10 voordelen van Google Mijn Bedrijf
- Het is gratis.
- Vaker zichtbaar aan de rechterkant in Google Zoeken (door hogere relevantie).
- Makkelijker te vinden in Google Maps.
- Nooit meer onjuiste informatie weergeven: binnen enkele seconden je gegevens aanpassen (telefoonnummer, openingstijden, website en meer).
- Afwijkende openingstijden toevoegen (bijvoorbeeld op feestdagen).
- De mogelijkheid om je vermelding mee te nemen bij een verhuizing.
- Reageren op reviews.
- Klantstatistieken bekijken (zoals het aantal opgevraagde routebeschrijvingen, het aantal zoekopdrachten en ga zo maar door).
- Je vermelding koppelen aan Google Ads om als locatie-extensie weer te geven.
- Een virtuele rondleiding toevoegen.
Google Mijn Bedrijf aanmaken
Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf is (over het algemeen) eenvoudig. Binnen enkele stappen kun je eigenaar van jouw bedrijfsvermelding worden. Wanneer er ‘Bent u eigenaar van dit bedrijf?’ bij een vermelding staat heeft de vermelding nog geen eigenaar.
Eigenaar in 6 stappen:
- Stap 1: log in met jouw Google-account.
- Stap 2: ga naar Google.nl/business en klik op ‘Aan de slag’ *
- Stap 3: typ je bedrijfsnaam in en klik indien mogelijk op een resultaat.
- Stap 4: controleer alle gegevens en klik op ‘Doorgaan’.
- Stap 5: verstuur een verificatiecode per post of – indien mogelijk – per telefoon.
Na het verzenden van de code komt de bedrijfsvermelding in jouw account te staan. Je kunt nu alles naar wens aan gaan passen. Deze wijzigingen worden wel pas doorgevoerd nadat je stap 6 hebt uitgevoerd: de per post (gemiddeld 10 werkdagen) of per telefoon (direct) ontvangen verificatiecode invoeren.
- Stap 6: verifieer dat jij echt de eigenaar bent door de code in te voeren.
* Als alternatief op stap 2 kun je ook klikken op ‘Bent u eigenaar van dit bedrijf?’. Vervolgens moet je bevestigen dat je bevoegd bent om dit bedrijf te beheren en ook via een code verifiëren dat je echt de eigenaar bent.
Geverifieerd
Je kunt je bedrijfsvermelding aanpassen en statistieken bekijken zodra in jouw Google Mijn Bedrijf account de ‘Geverifieerd’-badge zichtbaar is. Ga hiervoor naar Google.nl/business en klik op ‘Inloggen’.
Heeft de vermelding al een eigenaar?
Het kan voorkomen dat iemand anders in het verleden jouw bedrijfsvermelding heeft geclaimd (bijvoorbeeld een oud-werknemer). Google geeft je in dit geval altijd een hint betreffende het e-mailadres dat gekoppeld is aan de eigenaar. Mocht je er met deze hint niet uitkomen dan kun je verder klikken om de eigenaar een e-mail te sturen met de vraag om het eigendom over te dragen. Wanneer je binnen enkele dagen geen bericht terug hebt gehad zal Google contact proberen op te nemen met de eigenaar. Indien geen contact met de eigenaar kan worden gevonden zal Google in de meeste gevallen het eigendom loskoppelen en kun je de pagina alsnog claimen. Je kunt dit controleren door in Google te zoeken naar jullie bedrijfsvermelding.
Google Mijn Bedrijf Aanpassen
Vind je weg binnen Google Mijn Bedrijf
Home: overzicht van alle gegevens.
Posts: publiceer evenementen, producten en services rechtstreeks op Google Zoeken en Maps.
Informatie: eenvoudig alle informatie aanpassen zoals adres, telefoonnummer, openingstijden en website. Daarnaast kun je hier ook de aangepaste openingstijden toevoegen.
Insights: krijg inzicht in diverse gebruikersstatistieken met betrekking tot jouw bedrijfsvermelding.
Reviews: bekijk de reviews die klanten hebben achtergelaten en reageer indien nodig.
Foto’s: beheer je omslag- en profielfoto, voeg extra binnen-, buiten- en teamfoto’s toe en verwijder eventuele ongewenste klantenfoto’s.
Website: bouw in enkele stappen een simpele website met de informatie van je bedrijfsvermelding (indien je geen website hebt).
Gebruikers: voeg indien gewenst anderen toe als managers zodat zij de pagina kunnen beheren of draag het eigendom van de vermelding over.
Nieuw in Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf blijft vernieuwen! De afgelopen weken zijn er diverse updates doorgevoerd waardoor het gebruiken van Mijn Bedrijf alleen maar weer interessanter is geworden. De meest recente vernieuwingen:
Vraag & Antwoord
Google heeft een ‘vragen en antwoorden’ functie toegevoegd aan de mobiele variant van Mijn Bedrijf. Vragen die je stelt kunnen beantwoord worden door de eigenaar van de vermelding of door personen binnen de community. Het is daardoor erg belangrijk hier af en toe naar te kijken om te voorkomen dat er negatieve of onjuiste antwoorden gegeven worden op vragen! Voor de ‘vragen en antwoorden’ functie hoef je niets te doen. Google heeft deze automatisch voor iedereen geactiveerd.
Extra URL’s toevoegen

Heb jij al een extra URL toegevoegd aan je bedrijfsvermelding? Afhankelijk van de categorie waar de vermelding in valt kun je sinds kort extra opties krijgen. Zo konden wij bijvoorbeeld een URL voor afspraken toevoegen (bijvoorbeeld de pagina waar het contact- of afsprakenformulier op staat). Andere mogelijke opties zijn bijvoorbeeld een URL naar het menu (restaurant), een URL naar een bestelpagina of een URL naar het reserveringsformulier.
Google Posts
Sinds kort is het mogelijk om berichten toe te voegen aan jouw bedrijfsvermelding in Google. Publiceer evenementen, producten, services of andere interessante feitjes rechtstreeks op Google Zoeken en Maps. ‘Posts’ kunnen tussen de 100 en 300 woorden zijn en het is mogelijk om een afbeelding en knop toe te voegen. Na enkele dagen zal het bericht weer verdwijnen, tenzij je een start- en einddatum meegeeft in het geval van een evenement. Posts zijn een extra toevoeging aan de bedrijfsvermelding en zorgen dus dat deze extra opvalt! Het is daardoor zeker de moeite waard om regelmatig interessante feiten te delen met (potentiële) klanten.
Een eenvoudige website maken via Mijn Bedrijf
Wanneer je geen website hebt en je wilt op een eenvoudige doch doeltreffende manier informatie weergeven in de vorm van een site, dan kun je aan de hand van de gegevens binnen Google Mijn Bedrijf binnen enkele minuten een website publiceren. Kies uit enkele simpele thema’s; pas indien gewenst de koptekst en beschrijving aan; kies een aantal mooie foto’s en een omslagfoto en druk op ‘Publiceren’. Een kind kan de was doen. Een leuke extra optie, voornamelijk voor de kleinere ondernemer zonder website.
Meer weten over Google Mijn Bedrijf?
Zorg dat je jouw Google bedrijfsvermelding hebt geclaimd en voorzien hebt van alle mogelijke informatie! Hoe vollediger en beter de vermelding, hoe vaker en beter deze gratis vermelding weergegeven wordt. Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!