Net als vele andere dingen zijn de doelgroepen ook compleet veranderd in Google Analytics 4. Waar in Universal Analytics doelgroepen vrij verstopt zaten is dit bij Google Analytics 4 veel meer prominent in beeld. In onderstaande video leg ik uit wat doelgroepen in Google Analytics 4 zijn en hoe je het maximale hieruit kan halen. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden.

Haal het maximale uit doelgroepen in Google Analytics 4 – Een Pure Handleiding


Timestamps:
00:00 Intro
00:23 Doelgroepen in Universal Analytics
01:09 Wat zijn doelgroepen?
01:39 Doelgroepen in GA4
02:28 Doelgroep maken in GA4
04:02 Doelgroep dashboard
07:34 Conclusie

Transcriptie

Net als veel, is in Google Analytics 4 ook doelgroepen volledig op de schop gegaan. Vandaag neem ik je mee door de doelgroepen in Google Analytics 4 en vergelijk ik ze met de oude doelgroepen in Universal Analytics. Hoi, ik ben Sjoerd en welkom bij alweer de volgende video over Google Analytics 4.

Doelgroepen in Universal Analytics

In deze video gaan we het hebben over doelgroepen. Een nogal brede term binnen Analytics. Zo is er natuurlijk in de  oude Analytics weergave ook het rapport doelgroep, waarin een grote som informatie te vinden is die de data eigenlijk gesegmenteerd uitlicht. Als we die erbij pakken dan zien we bij doelgroep heel veel verschillende manieren om de data uit te lichten, zoals Demografie, Interesses, Geo gedrag. En wat ook opvalt is dat hier eigenlijk een grote mengelmoes ontstaan is van nieuwe ontwikkelingen die gaande weg zijn toegevoegd aan Analytics maar die eigenlijk niet helemaal meer thuis horen onder het kopje doelgroep en dat is eigenlijk ook het bruggetje wat ik wil maken naar de nieuwe doelgroepen.

Want ja die zijn eigenlijk volledig op de schop gegaan. Alles heeft een nieuwe plek gekregen zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt als je Google Analytics 4 al een keer geopend hebt maar in essentie is nog vrij veel hetzelfde. Moet het alleen ergens anders zoeken.

Wat zijn doelgroepen?

Voordat we de verschillen precies gaan duiden, wat zijn doelgroepen nou eigenlijk precies? Doelgroepen binnen Analytics zijn gebruikers die gegroepeerd op basis van kenmerken die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Dit kan van heel simpel tot heel specificeert. Zo kun je alle gebruikers in een kopje gooien, maar je kunt ook gebruikers die een aankoop hebben gedaan in een kopje gooien. Maar je zou ook gebruikers die aankoop hebben gedaan binnen nu en twee dagen uit het land Brazilië kunnen pakken. Je kunt het eigenlijk zo gek maken als je wilt en daardoor is deze doelgroep functie ook ontzettend waardevol. Nu en voorheen ook.

Doelgroepen in Google Analytics 4

Oké laten we het nieuwe dashboard van Google Analytics 4 er eens bij pakken. Nu zien we hier gelijk al heel veel verandering in de linkerkolom is, ja nagenoeg alles anders, daar zullen mijn collega’s je alvast het een en ander over uitgelegd hebben. Doelgroepen bestaat er ook. En gelijk al opvallend. Hij staat hier nu vrij prominent in beeld terwijl vroeger doelgroepen redelijk verstopt zaten. En als we die openen dan zien we eigenlijk vrijwel niks. Want net als in de oude Analytics weergave moet je die doelgroepen zelf aanmaken anders gebeurt daar in feite niks. Google heeft voor jou al twee doelgroepen aangemaakt zijn alle gebruikers en mensen die een aankoop hebben gedaan. Aankoop is vrij breed gedefinieerd. Dat gaat van een echte aankoop in een winkel tot een download. Eigenlijk gewoon een waardevolle actie voor jou als bedrijf.

Doelgroep maken in Google Analytics 4

Gaan we een nieuwe doelgroep aanmaken dan hebben we een heel wat meer mogelijkheden. We kunnen een aangepaste doelgroep maken volledig zoals wij die willen. Wat Google ook doet is voorgestelde doelgroepen. Je hebt extra suggesties voor doelgroepen die, ja wellicht, van toepassing kunnen zijn voor jouw bedrijf maar dat is iets wat je zelf moet ondervinden. Zo hebben ze een algemene groep. Dat zijn recent actieve gebruikers of niet-kopers. Eigenlijk in het verlengde van de basis die ze al hebben staan. Er zijn ook een aantal templates te gebruiken op basis van demografie, technologie en acquisitie. Zeker in het begin als je nog niet helemaal gewend bent aan het gebruik van doelgroepen is het handig om die templates aan te zetten om te ervaren wat er gebeurt, hoe de data verzameld wordt, op welke kenmerken je deze data kunt uitfilteren. Superhandig om in ieder geval eens mee te stoeien.

Wij gaan nu een aangepaste doelgroep maken. Dat doen we door erop te klikken. Hier zie je gelijk wat opties. Je kunt een beschrijving toevoegen eventueel. Je kunt gebruikers opnemen of uitfilteren. Voor deze tutorial gaan we voor opnemen. We gaan gebruikers opnemen in een browser en de browser moet de waarde Safari bevatten. Wat dus inhoudt dat we alle Safari gebruikers gaan filteren. We noemen deze doelgroep  dan ook Safari gebruikers. Verder laten we alles staan zoals het is. We zien aan de rechterkant in  het overzicht dat de gebruikers 1K bevatten. Dat zijn duizend mensen op dit moment. Totaal percentage van het totaal en dat we ze opnemen. Dus dat wordt mooi weergegeven met een groene knop. We gaan deze opnemen in deze doelgroep. Dan sla je hem op.

Doelgroep dashboard

Nu hebben we onze doelgroep aangemaakt en vind je hem terug in doelgroepen kolommen.Als we daar op Safari gebruikers klikken, de zojuist aangemaakte doelgroep, dan komen op het doelgroep dashboard. Dit is nieuw. Voorheen was het in Google Analytics lastig de doelgroep weer te geven en te filteren op basis van dimensies of kenmerken. Nu krijgen we per doelgroep gelijk een eigen dashboard met de belangrijkste KPI’s. Zoals gebruikers, de sessies met engagement van de mensen binnen die doelgroep, het aantal conversies. Ook kunnen we gelijk zien of mensen via een bepaalde app, platform, apparaat of categorie binnenkomen. En het mooie is dat we niet alleen een dashboard hebben van deze doelgroep waar we kunnen deze doelgroep ook direct vergelijken met een andere doelgroep. Dat klinkt misschien bekend.

In het oude Analytics was segmenteren een nogal veel gebruikte functie. Je kon in het oude Analytics segmenten over een bepaalde weergave leggen om die verder af te splitsen. te filteren als het ware. Nu hebben ze dat aangepast naar vergelijkingen. De term is dus anders, het werkt in principe hetzelfde. Met vergelijkingen doe je min of meer hetzelfde. Je legt niet direct een segment over de data maar je pakt een andere doelgroep of een andere gebruiker. Filter die je aanmaakt en vergelijkt deze direct met de doelgroep die al heb staan. Je kunt opgeven wat je wil hebben door middel van doelgroepnaam, de gebruiker en de dimensie en de dimensiewaarde op te geven. Vervolgens druk je op toepassen en het doelgroep dashboard update gelijk met een mooie vergelijking die ja op dit moment toch veel beter visueel is weergeven dan in de oude Google Analytics. Zo zie je een mooi in kolommen gescheiden de twee groepen die jij vergeleken hebt.

Maar dat is niet alles, gelukkig, er is nog veel meer te ontdekken bij doelgroepen in Google Analytics 4. Als we rechtsboven in gaan kijken en dan zien we daar verschillende opties die er eerst niet stonden. Zo kun je makkelijk het rapport aanpassen en extra vergelijking toevoegen. Eigenlijk min of meer het segmenteren van voorheen weer. Het toffe hieraan is dat je ook een attributietype kunt toevoegen zodat hij die gelijk meeneemt in de vergelijking van de twee doelgroepen in dit geval. Hier kun je dus kiezen voor een attributie als laatste klik voor meerdere kanalen. Maar ook bij voorkeur laatste klik via Google Ads. Heel makkelijk, heel snel twee doelgroepen vergelijken met de voor jou meest interessante vergelijkingsmethode.

Naast het rapport aanpassen is er ook de optie om rapporten te delen. Voorheen ook al mogelijk. Je kunt een link delen van het rapport. Je kunt hem ook exporteren naar pdf en die delen. Wat we hier wel missen is de we voorheen ook in konden stellen, we willen maandelijks een uitdraai of maandelijks een update sturen naar een e-mailadres. Die optie is nog volledig weg. Zeer onhandig. Het is heel fijn om dat te automatiseren. Je wilt niet maandelijks jezelf moeten herinneren om weer een update te draaien. Dus ik neem aan dat ze dit heel snel weer door gaan voeren.

Daarnaast hebben ze nog inzichten toegevoegd. Nu heel handig voor de beginner. Zeker als je nog niet perse of nog niet precies weet waar je naar op zoek bent, welke data belangrijk voor je is geeft Google via Analytics Inzichten een aantal suggesties waar je mee aan de slag kunt. Zo heb je algemene prestaties om te kijken. Maar je kunt ook dieper ingaan op je demografie, echte verkeersanalyse doen, technologie bekijken, welk platform draait  het beste, welke browser doet het beste voor jou. Google stelt eigenlijk al een vraag. Bijvoorbeeld: Hoeveel gebruikers had ik vorige week? Je klikt erop en het antwoord wordt direct weergegeven en op die manier creëert Google voor jou je al inzichten zonder dat je ze zelf actief hoeft te zoeken. Ontzettend handig, ik raad aan om hier zeker in te duiken vooral als je net begint met Google Analytics of Google Analytics 4.

Kortom een paar handige nieuwe functies binnen doelgroep in Google Analytics 4. Zeer fijn dat de functie niet meer zo verstopt zit maar prominent aanwezig is, direct in het nieuwe dashboard. Toch doet nog niet alles het naar behoren. Bijvoorbeeld het rapport sturen wat niet automatisch maandelijks kan dus ik raad je aan om er zeker in te duiken maar neem ik niet alles voor lief want een nieuwe update als Google Analytics 4 betekent dat er ook veel dingen nog niet naar behoren werken. Ik wil je bedanken voor het kijken naar deze video en vergeet niet te abonneren en liken en laat een comment achter als je vragen hebt over doelgroepen in Google Analytics 4.