Sommige producten zijn erg trendgevoelig. Denk aan producten met verband tot het weer zoals badkleding, maar ook vakanties, moestuintjes en motoren. Wanneer je het beste zichtbaar kunt zijn omdat men start met oriënteren is relatief gemakkelijk te achterhalen met Google Trends. Toch is er nog veel meer mogelijk. Bijvoorbeeld kijken hoe de toekomst van jouw product of dienst eruit ziet. In dit blog haal ik diverse voorbeelden aan om het nut van Google Trends te tonen.

Google Trends

Google houdt zoekgedrag van consumenten bij en stelt deze informatie geaggregeerd ter beschikking. Daarmee kan je dan weer mooie trendgrafieken maken. Dit kan jij ook door simpelweg https://www.google.nl/trends/?hl=nl te bezoeken, jouw onderwerp naar keuze in te voeren en je geografische gebied op te geven.

Zichtbaar zijn wanneer het er toe doet

Stel een webshop verkoopt badkleding. In de zomer wordt het merendeel van de mensen een zwembroek of bikini kopen. Dan is het immers mooi weer. Na de zomer, vanaf augustus, neemt zoekopdrachten in badkleding weer snel af wat suggereert dat interesse wegebt.

Opvallend aan bovenstaande grafiek is het moment dat men begint met oriënteren op badkleding. Al vanaf februari neemt het zoekvolume op bijvoorbeeld bikini’s en zwembroeken fors toe. In juni/juli is het hoogtepunt en wellicht ook het hoogtepunt van verkopen, maar oriënteren (en mogelijk keuze maken) begint al veel eerder. Het is dus raadzaam om te zorgen dat je al eerder zichtbaar bent en niet pas in de zomer. Een zelfde soort trend is te zien bij motoren. Bijvoorbeeld de trend op Harley Davidson.

Jaarlijks is er een enorme dip in zoekopdrachten van november tot januari. Van april tot augustus pieken de zoekopdrachten en is de interesse in een Harley Davidson motor het hoogst. Behalve in 2004. Toen piekte het aantal zoekopdrachten in maart al. De reden: het weer. In maart 2014 was het veel mooier weer dan normaal met 151 uren zon tegen normaliter 115 uur. Met deze kennis kan je ‘voorspellen’ wat zoekopdrachten op een Harley Davidson doen. Wordt het weer snel mooi en is de weersvoorspelling goed, dan is het zaak snel je zichtbaarheid te verhogen! 2014 laat immers zien dat maart veruit de beste maand van dat jaar was. Niet direct zichtbaar zijn is een misgelopen kans voor de rest van het jaar.

Moestuintjes

De Albert Heijn had begin van dit jaar een enorm populaire spaaractie met de moestuintjes. Dit succes afdoen als geluk doet Nederlands grootste supermarktketen waarschijnlijk tekort. Al jaren stijgt interesse naar moestuintjes die vanaf maart tot april sterk piekt. 2015 werd door de AH een opvallend jaar in de statistieken. Goed gepland begon de AH de moestuin spaaractie halverwege februari. Het sloeg onmiddellijk aan en februari was zoekvolume op “moestuin” al bijna even hoog als de topmaand (april) van 2014. Onderstaande grafiek laat over de door AH gedreven hype geen twijfel bestaan. Het Albert Heijn succes met de moestuintjes was naar mijn mening dus geen toeval, maar gewoon goed ingespeeld op een trend en er een enorm succes van gemaakt.

Was de val van Hyves te voorspellen?

Trends zijn naast het inzetten van je marketingbudget ook handig om te bekijken hoe goed het nog gaat met een product/dienst. In november 2010 nam TMG social netwerk site Hyves over. De destijds zeer populaire website kende net een dip, maar kwam er tijdelijk bovenop. Tegelijkertijd timmerde Facebook hard aan de weg in Nederland.

Begin 2013 schreef Facebook € 36 miljoen af op Hyves en later dat jaar werd de stekker uit Hyves als social media getrokken. Hyves ging vervolgens verder als gameportal. De grafiek toont genoeg. Naast de opkomst van Facebook, de stagnering (en zelfs daling van Hyves) had TMG ook kunnen kijken naar zoekopdrachten op “hyves verwijderen” om te kunnen zien dat steeds meer gebruikers afscheid wilde nemen van Hyves. En facebook Nederland? Dat ziet er ook niet zo heel goed uit, maar dat komt mede omdat zoekopdrachten vervangen zijn door facebook app gebruik.

Trends voor jouw bedrijf?

Voor alle bedrijven is het mogelijk om inzicht te krijgen in consumenten(zoek)gedrag. Ook kan je met trendgrafieken analyseren waar de toekomst naar toe gaat. Verkoop je bijvoorbeeld houten speelgoed dan ziet je toekomst er uitdagend uit. De grafiek van afgelopen jaren toont een daling en ook voor dit jaar ziet het er naar uit dat er minder interesse zal zijn. November/december, traditioneel topmaanden met betrekking tot speelgoed, zal waarschijnlijk ook dit jaar weer minder zijn.
Daarentegen, zit je in de hulpmiddelen (voor ouderen), zoals scootmobielen en ouderen, dan lacht de toekomst je toe:

Kortom: Google Trends is bijzonder interessant om eens mee te spelen en inzicht te krijgen in wat het aangeeft voor jouw product/dienst. Leg die cijfers ook eens af tegen jouw verkoopcijfers en mogelijk ontdek je dat Google Trends iets voorloopt op wat er in jouw winkel gebeurt.

Nadelen aan Google Trends

Het gebruiken van Google Trends biedt weinig nadelen. Het is gratis, biedt veel inzicht en kan bijzonder waardevol zijn. Het enige nadeel wat ik soms ondervind is dat het aantal zoekopdrachten te laag is om een goede trend weer te geven. In zo een geval geeft Google Trends ook geen trend weer.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.