Google Shopping – een mogelijkheid van Google waar je zelf allicht al eens van hebt gehoord of zelf gebruik van maakt als gebruiker in de zoekmachine. In dit blog ga ik eerst kort in op wat Google Shopping inhoudt en wat de voordelen zijn, waarna de uitleg volgt hoe je een campagne kunt opzetten.

Over Google Shopping

Je kunt Google Shopping resultaten momenteel op drie plaatsen in Google terugvinden: boven de zoekresultaten, rechts naast de zoekresultaten of in de speciale tab ‘Shopping’. In onderstaande afbeelding zijn de resultaten in de speciale tab te zien. Op deze plek kan een gebruiker filteren op bijvoorbeeld prijs, de staat van het product en de aanbieder.Voorbeeld Google ShoppingEen voordeel van Google Shopping is dat een gebruiker producten in een oogopslag met elkaar kan vergelijken op basis van de prijs en de verkoper. Bovendien is direct te zien hoe een product eruitziet, aangezien er een afbeelding bij staat. Met één klik op een product komt een gebruiker direct bij de aanbieder terecht. De keerzijde is dat je minder grip hebt op het bijsturen van de resultaten dan bij de reguliere advertenties in Google Ads. Ook kan het vergelijken op basis van enkel de prijs voor de adverteerder nadelig zijn. In dit blog vind je meer uitleg over de voor- en nadelen van Google Shopping.

Stap 1: Google Merchant Center aanmaken en koppelen aan Google Ads

Als je wilt starten met Google Shopping, is de eerste stap om een Google Merchant Center account aan te maken. Een campagne maak je aan in Google Ads, maar Google Merchant Center is de schakel tussen je productfeed en Google Ads. Het is dan ook de bedoeling dat Google Merchant Center en Google Ads aan elkaar gekoppeld worden. Hier vind je de precieze instructies van Google voor deze beide stappen.

Stap 2: een productfeed in Google Merchant Center indienen

De volgende stap is om een productfeed in te dienen in Google Merchant Center. Door middel van een productfeed laat je aan Google zien wat je assortiment is en welke productgegevens daarbij horen. Daarbij is het van belang om van tevoren goed naar de randvoorwaarden van de feed te kijken. Google is hier best streng in en het is dan ook belangrijk om aan alle vereisten te voldoen.

Hier vind je een overzicht met de benodigde productspecificaties die in de feed opgenomen moeten worden. Dit zijn bijvoorbeeld vereisten zoals een uniek product ID, prijs, titel en beschrijving, maar ook afbeeldingslinkjes, de beschikbaarheid en verzendgegevens. Daarnaast zijn er optionele elementen aangegeven, die je advertenties nog beter tot zijn recht kunnen laten komen. Dit is in het geval van bijvoorbeeld kledingartikelen een speciale maat zoals positiekleding.

Ook is het aan te raden om naar het algemene Google Shopping beleid te kijken. Denk hierbij aan promotie voor alcoholische dranken of het gebruik van handelsmerken in de advertenties. Er kan best wat tijd in gaat zitten om de ingediende productfeed goedgekeurd te krijgen door Google, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat Google het juiste product met de juiste productgegevens aan de zoekopdracht en het zoekresultaat van een gebruiker kan koppelen.

Stap 3: een campagne in Google Ads aanmaken

Als je productfeed is ingediend en goedgekeurd, is de volgende stap om een campagne in Google Ads te starten. Je geeft je campagne een naam en dan kan je de verdere stappen doorlopen. Je ziet ook je koppeling met het Google Merchant Center en het land van verkoop terugkomen.

Budget

Vervolgens kan je een budget aan je campagne toekennen. Je zou kunnen beginnen met een wat lager budget, om na het live zetten te kijken wat de campagne doet en het dan bij te stellen of op te schalen. Ook kan je uit verschillende biedstrategieën kiezen:

  1. Automatisch bieden – klikken maximaliseren
    De eerste optie is om een automatische biedstrategie toe te passen. Je kunt een budget invoeren, waarna Google automatisch gaat bieden en klikken gaat maximaliseren. Het kost je minder tijd, maar je hebt weinig grip op je campagne.
  2. Automatisch bieden – sturen op ROAS
    De tweede optie is om te werken met ‘Doel-ROAS’. ROAS gaat om het rendement: een x bedrag dat je uit iedere geïnvesteerde euro in je campagne wilt behalen. Doel-ROAS is de totale waarde gedeeld door de totale kosten. Deze optie maakt het dan ook mogelijk om automatisch te bieden op basis van een ingegeven ROAS. Google schat in hoe groot de kans is dat er een conversie volgt op de zoekopdracht en wat de waarde van de conversie wordt. Ook deze biedstrategie werkt verder automatisch. Daarnaast moet je goed opletten dat je ingegeven ROAS niet te hoog ligt, want dat kan voor beperkingen in traffic zorgen.
  3. Handmatig bieden & verbeterde kosten per klik
    De derde optie is om te werken met een ‘verbeterde cpc’. Dit houdt in dat je handmatig biedingen kunt instellen, maar dat Google je bod iets kan verhogen of verlagen op basis van de kans op een klik die tot een conversie leidt. Je kunt hierbij kiezen voor ‘optimaliseren voor conversies’ of voor ‘optimaliseren voor conversiewaarde’. Op deze wijze heb je zelf de controle over je biedingen, maar helpt Google je waar nodig optimale resultaten te verkrijgen.

Campagneprioriteit

Bovendien is het mogelijk om de prioriteit van je campagne in te stellen. Je kunt hierbij kiezen uit laag, normaal en hoog. Een lage prioriteit is vaak standaard en wordt door Google aanbevolen als je één campagne instelt. Als je meerdere Google Shopping campagnes wilt draaien, is het verstandig om hierbij stil te staan. Zeker als je meerdere campagnes met één product hebt, gebruikt Google het bod uit je campagne met de hoogste prioriteit. Als campagnes dezelfde prioriteit hebben, wordt de advertentie uit de campagne met het hoogste bod weergegeven.
campagneprioriteit voorbeeld

Targeting

Op het gebied van targeting kan je kiezen uit de weergaven in de zoekmachine zelf, bij zoekpartners van Google en in het Google Display Netwerk, waar Gmail, YouTube en Google Discover deel van uitmaken. Verder is het mogelijk om bij de targeting de locatie(s) te bepalen. Hierbij kunnen ook overige locatie-opties worden ingesteld, zoals: ‘mensen die zich bevinden in of interesse tonen in uw targetlocaties’. Dit geldt ook voor het uitsluiten van mensen die zich bevinden (of interesse tonen) in uitgesloten locaties.

Advertenties

Zoals ook in onderstaande afbeelding is te zien, is de keuze in advertentieroulatie ook mogelijk. Je kunt ervoor kiezen om advertenties die goed presteren, voorrang te geven. Daarnaast kan je werken met een advertentieplanning, door op bepaalde dagen en tijdstippen meer – of juist minder – te bieden. Dit geldt ook voor de apparaten (mobiel, computer of tablets) waar je eventuele bodaanpassingen kunt aanbrengen.

Voorbeeld advertentieroulatie

Stap 4: je campagne(s) optimaliseren

Gefeliciteerd, je kunt je Google Shopping campagne live zetten! Na het live zetten is het zaak om de campagne goed in de gaten te houden en te optimaliseren. Zo zou je bijvoorbeeld meerdere campagnes kunnen opzetten of campagnes kunnen splitsen. Denk hierbij aan het aanbrengen van structuur op basis van goed verkochte producten of op basis van koopintentie. Je kunt je campagne ook onderverdelen op basis van onder andere producttypes of merken.
Optimaliseren shopping campagneIn dit blog vind je hands-on tips en tricks op het gebied van het optimaliseren van Google Shopping campagnes. Mocht je hulp nodig hebben bij de opzet van je Shopping campagnes, neem dan gerust contact met ons op!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *