Het is alweer een tijdje geleden (mei 2019) dat Google de nieuwe Discovery Ads aankondigde. Vanaf april vorig jaar is dit campagnetype voor iedere adverteerder beschikbaar, toch is dit campagnetype voor vele marketeers nog vrij onbekend. In dit blog leg ik je meer uit over Discovery Ads, benieuwd? Lees dan verder!

Wat zijn Discovery Ads?

Wil jij als marketeer meer bereik creëren, maar heb je geen idee welk campagnetype binnen Google Ads hiervoor geschikt is? Probeer dan eens Discovery Ads! Met Discovery Ads bereik je consumenten die graag nieuwe dingen willen zien, dit wordt gebaseerd op hun interesses. Zo worden alleen de meest interessante en relevante advertenties getoond. Een Discovery campagne is een vrij nieuw campagnetype waarbij je voornamelijk visueel zichtbaar bent op de meer ‘premium’ plaatsingen in tegenstelling tot een ‘standaard’ display campagne. Discovery campagnes zijn vrij gemakkelijk op te zetten en je bent zichtbaar op 3 ‘grote’ platformen.

Discovery Ads zijn advertenties die zichtbaar zijn op 3 netwerken:

  • Google Discovery feed: De discovery feed (gepersonaliseerd nieuwsoverzicht) laat gebruikers het actuele nieuws, events en andere onderwerpen van interesse zien.
  • YouTube homepage en de ‘Watch next-feed’: Deze advertenties worden vertoond op de YouTube homepage. Daarnaast worden de advertenties ook vertoond in de ‘watch next-feed’,
  • Gmail promotie of social tab: Gebruik je Gmail en zie je een advertentie? Dat is dit een Discovery Ad! Per ingang van 1 juli 2021 zijn (nieuwe )Gmail Ads campagnes verleden tijd en is adverteren op Gmail alleen nog maar mogelijk via een Discovery campagne.

Bron: Google.com

Welke doelgroepen kan je instellen bij Discovery Ads?

  • Remarketing: Door middel van remarketing kan je de advertenties laten zien aan website bezoekers of gebaseerd op een interactie op de website. Denk hierbij aan verlaten winkelwagen bezoekers, bezoekers van een bepaalde pagina etc. Op deze manier ben je nogmaals zichtbaar bij je doelgroep.
  • Demographics: Middels demografische targeting kan je targeten op bijvoorbeeld leeftijd, geslacht of ouderlijke status.
  • In-Market: Deze doelgroep is ‘in de markt’ voor een aankoop of dienst, de aankoopintentie in deze doelgroep is hoog.
  • Life Events: Deze doelgroep bevat personen die een bepaalde mijlpaal hebben behaald of gaan behalen. Denk hierbij aan het starten van een bedrijf, het kopen van een huis of het veranderen van baan.
  • Affiniteit en Custom intent: Deze doelgroep bereikt gebruikers die actief onderzoek doen naar bepaalde onderwerpen en interesses.

Bovenstaand is een heel beknopte uitleg van wat de doelgroepen inhouden, wil je nu meer weten over doelgroepen binnen Google Ads? Lees dan dit blog!

https://www.pure-im.nl/blog/kracht-doelgroepen-google-ads/

Welke biedstrategie kan je kiezen bij Discovery Ads?

In een eerdere blog van mij over het automatiseren van Google Ads heb je al het een en ander kunnen lezen over ‘Smart Bidding’. Discovery Ads maakt namelijk gebruik van ‘Smart Bidding’ in combinatie met machine learning. Op dit moment zijn er twee (automatische) biedstrategieën beschikbaar voor je Discovery Campagne:

  • Doel CPA (Target CPA): Heb je een bepaald maximumbedrag dat je voor een lead of aankoop wil betalen? Gebruik dan Target CPA. Google zal proberen je ingestelde CPA (cost per action) te behalen. Protip: is de ingestelde CPA van je campagne behaald of zelfs lager en blijft dit MoM (month over month) stabiel? Scherp dan je doel CPA aan! Hierbij de kanttekening: zet de CPA ook weer niet te laag omdat je jezelf erg kan beperken in bereik en uiteindelijk ook in aantallen conversies. Blijf het uiteraard goed monitoren.
  • Conversies maximaliseren (maximize conversions): Gebruik deze doelstelling voornamelijk als je doel is om zoveel mogelijk conversies te genereren. Let wel op(!): Google zal je volledige dagbudget proberen te gebruiken. Stel jij € 25,- euro dagbudget in, dan is dat ook volledig gebruikt ongeacht of hier ook conversies behaald zijn.

Welke advertentietypes zijn er beschikbaar voor Google Discovery campagnes?

Er zijn twee advertentietypes beschikbaar:

  • Discovery Ads: Dit laat een single image zien met een kop en beschrijving. Je kan hier meerdere koppen, beschrijvingen en afbeeldingen toevoegen. Op deze manier kan Google’s AI de beste variant per gebruiker laten zien.
  • Discovery Carrousel Ads: Zoals de naam het al een beetje verklapt zijn dit carrousel afbeeldingen. Dit zijn meerdere afbeeldingen waarbij je kan ‘swipen’. Iedere carrousel laat een andere afbeelding en boodschap zien. De vereisten voor deze twee advertentietypes zijn vrijwel identiek:
  • Kop: max 40 tekens
  • Beschrijving: max 90 tekens
  • Eén afbeelding (per carrousel)
  • Maximaal 10 afbeeldingen
  • Dimensies: Landscape (1:91:1), square (1:1) en het logo (1:1)
    Bedrijfsnaam
  • URL: specifieke URL per kaart

Bron: Google.com

Goed om te weten over Discovery Ads

Zoals je misschien bij een ‘standaard’ display campagne gewend bent om het een en ander te optimaliseren, is dit bij een Discovery campagne maar in beperkte mate mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld niet optimaliseren op basis van:

  • Handmatige biedstrategieën (CPC aanpassingen)
  • Apparaat targeting
  • Contextuele targeting
  • Plaatsingen targeting
  • Advertentieroulatie
  • Frequency capping

Dit campagnetype is vrij eenvoudig op te zetten maar houd er dus rekening mee dat je als marketeer weinig kan optimaliseren.

Hopelijk ben je wat wijzer geworden over Discovery Ads! Wil je nu meer weten over Discovery Ads, neem dan contact met ons op!