Wanneer je een website bezit heb je zeer waarschijnlijk een doel voor ogen. Bloggers willen graag vaak bezocht en goed gelezen worden, terwijl terugkerende bezoekers een goed teken zijn en uitgaande klikt doorgemeten moeten worden. Een webshop daarentegen wil veel relevante bezoekers, hoge conversie en dus veel sales. Twee sites met twee verschillende data behoeften. Maar hoe ga je daar mee om in Google Analytics?

De juiste wensen

Afhankelijk van je website en de doelen die jij daaraan verbindt zal je databehoefte anders zijn. Ook eventuele dashboards moeten anders ingericht worden. Oftewel; een dashboard is in veel gevallen maatwerk, evenals de inrichting van Google Analytics. Voordat Google Analytics ingericht wordt is het belangrijk om je wensen in kaart te brengen. Een blogger zal wellicht trouwe lezers, die volledige blogs lezen, actief reageren en blogs delen belangrijk vinden.

Ook zal de wens ontstaan om te meten hoeveel bezoekers op linkjes in je blog klikken. Dat is immers belangrijk als een advertorial wordt geplaatst. Voor een webshop is dat volledig anders. Dan zijn sales doormeten het allerbelangrijkste en is e-commerce inrichten een must. Vervolgens moet er bekeken kunnen worden via welk kanaal de relevante bezoekers komen. Zo kan gestuurd worden op meer relevante bezoekers. Bezoekers die lang op de website blijven lijken een goed teken, maar niet als dat in de bestelfunnel is. In dat geval kan een lange tijd op tijd of pagina als iets negatiefs gezien worden.

Naar de juiste data kijken

Een standaard overzicht onder “doelgroep” in Analytics is als volgt: analytics metrics overzicht Kijkend naar bovenstaand is er geen zinnig woord te zeggen over de prestaties van de website. Is het aantal bezoekers goed? Wil je graag nieuwe bezoekers? Biedt de site snel antwoord op de vraag van de bezoeker? Dan kunnen bovenstaande metrics goed zijn. Zijn jouw doelen anders dan zijn de prestaties mogelijk niet zo goed. Kijk dus naar de data die voor jou belangrijk is en zet die in een Google Analytics dashboard. Zo houdt je makkelijk het overzicht op de voor jou belangrijke data.

Begrijpen bezoekers jouw website

Belangrijk voor alle websites is dat bezoekers de website begrijpen. Daarvoor zijn verschillende metrics in Google Analytics interessant.

1. Conversiepercentage (per kanaal)
Hoe presteren verschillende kanalen van elkaar, zorgt een kanaal voor beter bezoeker dan een ander kanaal? Wat is het verschil in gedrag op de site, instapmomenten en is er iets over het soort bezoeker te zeggen? Een hoog conversiepercentage geeft doorgaans aan dat men gemakkelijk kan converteren.

2. Secundaire conversies doormeten
Conversies, zoals sales, zijn bijzonder belangrijk. Toch zijn er diverse secundaire conversies te meten die belangrijk zijn. Denk aan inschrijving voor een nieuwsbrief of invullen van een contactformulier. Deze data toont bovengemiddelde interesse. Die ‘soft conversies’ in een doel vastleggen zorgt dat je makkelijker kan sturen op meer relevante bezoekers. nieuwsbrief inschrijvingen
3. Sitesearch doormeten
Waarvoor gebruikt men de site search? Dat is een indicatie dat bepaalde content niet gevonden kan worden. En belangrijker; vanaf welke pagina wordt die zoekopdracht gedaan. Dat is wellicht het moment dat men die informatie verwacht. Met die inzichten kan jij de website verbeteren en gebruikers helpen.

4. Uitstappunten
Vanaf welke pagina’s verlaat men de website. Zit daarin iets raars? Verlaten mensen bijvoorbeeld massaal de website tijdens het bekijken van het winkelmandje? Dan staat daar wellicht iets wat men afschrikt, zoals hoge verzendkosten, voorwaarden die men niet aanstaat of een andere negatieve verassing.

5. Funnels
Wanneer er sprake is van verwacht gedrag is het goed daarvoor een funnel (trechter) voor in te richten. Een modelvoorbeeld is een afsluitproces. De verwachting is uiteraard dat bezoekers alle stappen van het winkelmandje tot de betaalpagina doorlopen. Zo definieer je een standaard pad en kan je uitval gemakkelijk inzien en aanpassingen doorvoeren om uitval te minimaliseren.

6. Gedragstroom
en standaard feature in Analtyics is de behavior flow, oftewel gedragstroom. Daarin kan je per pagina zien naar welke volgende pagina(‘s) men is gegaan. Heerlijk om je eens een uurtje in te verliezen, paden te volgen en meer inzicht te krijgen in je bezoekers. Heb jij hulp nodig om te bepalen hoe Google Analytics het beste ingericht kan worden voor jouw bedrijf? Bekijk dan eens wat Pure IM voor jou kan doen.