Voor veel webshops is Google Analytics is een onmisbare tool om inzicht te krijgen in het websitegedrag. Om eenvoudig, zonder de verschillende rapporten door te hoeven spitten dit inzicht te vergaren, is het zinvol een dashboard te maken. Hierin zie je snel en overzichtelijk de status van jouw belangrijke KPI’s en andere inzichten. Omdat hier bijzonder veel mogelijkheden zijn, vind je in dit artikel een voorbeeld van hoe een dashboard voor een e-commerce website opgebouwd zou kunnen worden. Ter inspiratie of gewoon om direct in te stellen voor jouw website.

Algemene informatie

Ten eerste een aantal algemene zaken rondom bezoekers. In een Google Analytics dashboard heb je de mogelijkheid 12 widgets naar keuze in te stellen. Je zult dus enigszins selectief moeten zijn bij de keuze welke widgets het meest waardevol zijn. Een aantal algemene widgets die je zou kunnen instellen zijn onder meer:

  • Totaal aantal bezoekers
  • Totaal aantal nieuwe bezoekers
  • Best bezochte pagina’s
  • De bron van het verkeer

Aantal-bezoekers-google-analytics

Uiteraard kan je hier ook de vergelijking opnemen in een grafiek. Bijvoorbeeld nieuwe bezoekers t.o.v. terugkerende bezoekers. Maar ook algemene statistieken als gemiddelde tijd die de bezoekers op de site doorbrengen, of gemiddeld aantal bezochte pagina’s zijn hier mogelijkheden. Deze informatie is vooral om een algemeen beeld te krijgen van het websitegedrag.

E-commerce data

Een volgende stap is het inzoomen op de data waar je waarschijnlijk het meest nieuwsgierig naar bent, namelijk de e-commerce statistieken. In één oogopslag wil je hier overzichtelijk kunnen analyseren hoe de performance van jouw webshop is geweest in de periode naar keuze. Ook hier heb je een behoorlijk aantal mogelijkheden. Hieronder een selectie van een aantal van deze opties:

  • Totale opbrengst uit alle kanalen
  • Totale opbrengst per kanaal
  • Bestverkochte producten op basis van opbrengst en aantal
  • Totale opbrengst en aantal transacties van terugkerende bezoekers

totale-opbrengst-google-analytics

Wanneer je Google AdWords inzet zijn er tevens interessante widgets die je zou kunnen opnemen, namelijk:

  • Totale Google AdWords opbrengst
  • Totale Google AdWords kosten

Omdat we zoals gezegd vastzitten aan een beperkt aantal widgets (12) per dashboard, dien je hier vermoedelijk keuzes te maken. Het is overigens natuurlijk ook mogelijk een dashboard specifiek voor Google AdWords in te richten. In dat geval kan je dieper inzoomen op de prestaties. Bijvoorbeeld door de bestverkochte producten uit het AdWords kanaal op te nemen.

Wanneer je geen e-commerce website hebt, maar vooral stuurt op het voltooien van doelen, zijn er ook genoeg mogelijkheden. Met doelen wordt hier bijvoorbeeld contactaanvragen, nieuwsbriefinschrijvingen, offerteaanvragen, etc. bedoeld. Dit kan je dan ook opnemen in het dashboard, dus bijvoorbeeld gesegmenteerd op aantallen, verkeersbron van voltooide doelen, welke doelen zijn voltooid, etc. Het mooie van een dashboard is overigens dat je uitstekend een vergelijking kunt maken tussen bepaalde periodes. Bijvoorbeeld tussen twee jaren; hoe zijn de prestaties van mijn website in de maand april 2017 t.o.v. april 2016?

Overige waardevolle aanvullingen

Inmiddels heb je een idee van de mogelijkheden. Tot slot zijn er nog een aantal waardevolle aanvullingen te benoemen. Zo kun je bijvoorbeeld een widget inrichten met alle 404 pagina’s. Handig om snel fouten op te sporen om deze vervolgens te kunnen verhelpen. Een andere mogelijkheid is het maken van een widget met alle interne zoekopdrachten op de website. Met andere woorden om het gebruik van de zoekfunctie op jouw website te analyseren. Hieruit kun je ongetwijfeld interessante informatie halen om de website te optimaliseren. Zie je hier bijvoorbeeld vaak de zoekterm ‘ervaringen’ terugkomen, dan is dit onderdeel hoogstwaarschijnlijk niet eenvoudig te vinden voor de bezoeker.

Zelf het dashboard instellen?

In dit artikel hebben we het gehad over een twaalftal mogelijke widgets voor jouw e-commerce dashboard. En waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan? Wij maken het je graag makkelijk. Het besproken Google Analytics e-commerce dashboard is namelijk hier te downloaden, is dat even handig!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *