Google AdWords uitbesteden? De voor- en nadelen.
Een Google Ads-account onderhouden en opzetten kost tijd. Daarom kán je ervoor kiezen dit uit te besteden aan specialisten. Die kosten echter weer geld. Twijfel je of uitbesteden of zelf in-house oppakken het beste is? Lees dan rustig verder.
Nadelen Google Ads uitbesteden
Aan het uitbesteden van Google Ads zitten een aantal nadelen, waaronder:
- Het kost geld.
- Het ‘gevoel’ met dit marketingkanaal wordt minder.
- Je ben tijd kwijt aan afstemming met de specialist/het bureau.
Kosten
De kosten zijn erg afhankelijk van de grootte van het account en de werkzaamheden die ermee gemoeid zijn. Uit ervaring weet je wellicht zelf al dat het niet bij enkel een campagne opzetten blijft. Zonder onderhoud lopen kosten in Ads langzaam op en conversies terug. Iets wat juist niet de bedoeling is.
Gevoel met Google Ads
Het andere nadeel, het afnemen van je gevoel met Google Ads, is zeker niet te onderschatten. Veel ondernemers die het beheer zelf deden, hebben initieel moeite met het beheer uit handen geven. Als je daar erg veel moeite mee hebt en er niet van houdt controle uit handen te geven, dan is beheer in eigen hand houden zeker een optie. Ga dan ook niet een lang contract aan, maar laat je eerst overtuigen.
Tijd
Uitbesteden betekent niet dat je helemaal geen tijd kwijt bent aan Ads. Indirect zal er tijd besteed moeten worden aan gesprekken met je specialist, aan meetings om de resultaten en prestaties te evalueren en aan het doornemen van rapportages.
Voordelen Google Ads uitbesteden
Het uitbesteden van Ads heeft zeker ook voordelen. Een aantal daarvan zijn:
- Je houdt tijd over.
- Je haalt het maximale uit je campagnes.
- Je campagnes blijven up-to-date.
- Je rendement is hoger.
Tijd
Ondanks dat afstemming met een bureau tijd kost, houd je als het goed is meer tijd over. Dagelijkse beheer en updaten van je campagnes hoeft immers niet meer. Daarbij mag je verwachten dat iemand anders het initiatief neemt en gewoon zorgt dat het goed komt en jij op de hoogte blijft.
Maximale uit je campagne
De basis van een Ads-campagne is zeer belangrijk. De accountstructuur en alle targeting daarin vormen het potentieel van je campagnes. Gedegen onderzoek en een goede accountstructuur zorgen ervoor dat het potentieel van je Ads-account maximaal is.
Hoger rendement
Specialisten hebben ervaring en worden ingezet om hun meerwaarde te laten zien. Kortom, ze moeten hun geld (ruimschoots) terugverdienen. Met Google Ads is dat doorgaans relatief makkelijk. Accountuitbreiding enerzijds en meer specifieke targeting anderzijds zorgen er doorgaans voor dat er meer en goedkoper doelen behaald kunnen worden. En omdat iemand anders aan de knoppen zit en moet rapporteren, kan je de specialist daar prima op beoordelen!
Up-to-date houden
Zonder actief beheer is Google Ads een bodemloze put waarin je al je geld kwijt kan en resultaat achterwege kan blijven. Actief monitoren, analyseren en optimaliseren is daarom noodzakelijk. Zo wordt gezorgd dat campagnes beter presteren en beter blijven presteren. Ook dit geld is het doorgaans dubbel en dwars waard. Zo niet, dan heb je wellicht een andere specialist nodig (of kan je het beter zelf doen).