Help! Dat is nog eens een opening van een artikel. Maar dat heb je wellicht wel zo gevoeld ergens in de afgelopen maanden. Google heeft namelijk in augustus officieel bekend gemaakt dat ze een update hebben doorgevoerd op de Keyword Planner. Op zich niks raars natuurlijk, tenzij je een relatief kleine adverteerder bent. Dat wil zeggen, jouw mediabudget is niet gelijk aan dat van Bol.com. Sinds de update zie je namelijk opeens geen adequate en specifieke data meer in de Keyword Planner. Vrees niet, er is gelukkig een manier om toch de goede data te krijgen; hieronder de uitleg. O ja, is jouw Keyword Planner nog perfect in orde? Dan is dit artikel waarschijnlijk niet voor jou.

Verlies data

Allereerst over naar de kern van het probleem. Waar je vroeger namelijk je zoekwoordenonderzoek gemakkelijk kon doen via de Keyword Planner van Google is dat ineens bijna onmogelijk geworden. In het verleden ‘gooide’ je namelijk zoekwoorden in de Planner en er kwam vervolgens een lijst met bijbehorende zoekvolumes uit. Dit was dan altijd tot op het tiental nauwkeurig. Sinds de update in juni is er echter voor de relatief kleine adverteerders een behoorlijk probleem ontstaan. Wanneer je nu namelijk een lijst in de Keyword Planner gooit komt de data verre van nauwkeurig terug.

google-adwords-keyword-planner

Google geeft namelijk aan dat, wanneer je weinig spendeert in AdWords, de data beperkt gaat zijn. Dat wil zeggen, de verschillende reeksen die nog gevisualiseerd worden zijn:

  • 0
  • 1 – 100
  • 100 – 1K
  • 1K – 10K
  • 10K – 100K
  • 100K – 1M
  • 1M+

Oké, daar heb je dus weinig aan. Want hoe kun je nu een goed onderbouwde keuze maken om op een bepaald zoekwoord meer focus te leggen, het verschil in intentie bepalen, biedingen verhogen of verlagen etc. En dan hebben we het alleen nog maar over Google AdWords. Voor zoekmachine optimalisatie is het helemaal ‘hels’ geworden een fatsoenlijk onderzoek te gaan uitvoeren.

Snel over naar de oplossing dus. Overigens, ben je in het bezit van meerdere AdWords accounts? Probeer dan eens de Keyword Planner te openen vanuit één van deze andere accounts. Het kan namelijk goed zijn dat er wel een account tussen zit die Google ‘gewoon’ heeft ‘goedgekeurd’ (denk bijvoorbeeld aan een MCC-account).

Oplossing

Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem. Het is helaas wel wat omslachtig, maar wel een manier om wederom adequate data te krijgen. Hieronder dan ook een beschrijving van de te nemen stappen inclusief bijbehorende screenshots om het één en ander toe te lichten.

  1. Toevoegen aan plan

Open allereerst de Google AdWords Keyword Planner Planner en vul de zoekwoorden in waarvan je graag de exacte volumes wilt weten. Klik vervolgens op ‘toevoegen aan plan’. Aan de rechterzijde van de pagina komen vervolgens de zoekwoorden te staan die je hebt toegevoegd aan het plan.

keyword-planner-planning-beoordelen 

  1. Opties selecteren

De volgende stap is het openen van het plan door te klikken op ‘planning beoordelen’. Nu even goed opletten, want vervolgens zijn er een paar zeer belangrijke handelingen om uit te voeren. In dit overzicht moet je namelijk:

  • De periode veranderen; selecteer bijvoorbeeld een maand.
  • Een bod opgeven van € 100.
  • Het tabje ‘zoekwoord’ openen.
  • Het juiste type zoekwoord kiezen dat je wilt zien bij het tabje ‘zoektypen’.

Onderstaand screenshot helpt je waarschijnlijk om de juiste zaken te selecteren.

Google-adwords-forecasting-tool 

  1. Voilá!

Als het goed is heb je nu de (impressie) volumes per individueel zoekwoord. Er zijn nu helaas dus wel een aantal stappen voor nodig. Daarbij kan de Keyword Planner niet altijd grote hoeveelheden zoekwoorden tegelijk aan. Je zult dus iets meer tijd kwijt zijn bij het gebruiken van de Keyword Planner.

Forecasting Tool

In plaats van de Keyword Planner zelf hebben we in dit artikel gebruik gemaakt van een andere functionaliteit in de planner, nameleijk de forecasting tool. Het verschil zit in het feit de forecasting tool gaat berekenen wat het verwachte zoekvolume gaat zijn in de aakomende tijd. De Keyword Planner laat juist historische data zien. Google geeft zelf dan ook aan de forecasting tool te gebruiken wat betreft het bekijken van zoekvolumes, wanneer de Keyword Planner. Wat betreft het voorbeeld van de zoekwoorden rondom koffie, is in vergelijking met het gebruik van de Keyword Planner een afwijking te zien van ongeveer 30%. Een afwijking zal naar alle waarschijnlijkheid ook voorkomen bij de meeste zoekwoorden. Echter heb je nu wel inzicht in de verhoudingen tussen zoekwoorden, om zodoende relatief goed onderbouwde keuzes te kunnen maken.

Kortom

Zoals gezegd dus een stuk lastiger dan vroeger. Laten we dan ook hopen dat Google dit in de toekomst weer terugdraait of aanpast (waar je overigens niet op moet rekenen). In ieder geval heb je tot die tijd een oplossing om toch ‘fatsoenlijke’ data te genereren voor bijvoorbeeld je zoekwoordenonderzoek. Mocht je toch nog behoorlijk gefrustreerd zijn door deze update en/of er niet uitkomen, neem dan eens contact met ons op. We helpen je graag, aangezien wij wel genoeg aan Google AdWords spenderen. Dit was overigens niet (alleen) als leedvermaak bedoeld, maar dat had je vast door. J

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *