Er zijn een aantal redenen om in AdWords een onbeperkt budget in te zetten, maar tegelijkertijd ook om dit in te perken. Hoe je er ook instaat, budgetbeheer in AdWords is altijd bijzonder belangrijk om te voorkomen dat je met jouw geld de bodemloze Google-put probeert te vullen met euro’s.

Redenen om budget niet – of weinig – te beperken is bijvoorbeeld wanneer je focust op doelen die rendabel behaald worden. Elke euro die je dan in AdWords steekt zorgt voor extra omzet én winst. In dit geval is het belangrijk dat je continu blijft monitoren dat prestaties op niveau blijven en je campagnes niet gelimiteerd worden door budgetinstellingen.

In andere gevallen is het wel goed om budget veel strikter te monitoren en beheren. Bijvoorbeeld in het geval van:

  • Focus op branding
  • Niet sturen op duidelijke doelen
  • Maximaal marketing budget

In het geval van een branding campagne met banners wil je wellicht maximaal een x-bedrag per maand uitgeven. Het Display Netwerk van Google bevat meer dan 2 miljoen websites en bereikt ongeveer 95% van de internetgebruikers in Nederland. Met een ruim CPC- of CPM-aanbod? en brede targeting kan je bijna ongelimiteerd veel geld uitgeven. Het is daarom belangrijk goed na te denken over het budget dat je maximaal uit wilt geven in AdWords.

Budgetbeheer opties

Budgetbeheer in AdWords kan enkel op campagneniveau. Elke AdWords campagne krijgt daarmee een eigen (dag)budget. Google rekent met 30,4 dagen per maand. Een dagbudget van € 100,- houdt dus in dat er per maand maximaal € 3.040,- uitgegeven wordt. Ondanks het dag- en maandbeheer kan er per dag tot 20% meer uitgegeven worden. Ondanks de overschrijving van 20% op dagbasis wordt per maand dus niet meer uitgegeven dan 30,4 keer het dagbudget.

adwords dagbudget

Wanneer het dagbudget niet toereikend is zal Google dit aangeven bij de campagnestatus. Er is dan ook een rekenvoorbeeld van wat Google adviseert te spenderen en welk bereik dat waarschijnlijk tot gevolg heeft.

Budget efficiënt uitgeven

Indien je niet meer geld wilt uitgeven dat je ingestelde dagbudget, dan is het uiteraard niet raadzaam het dagbudget te verhogen. Als Google toch aangeeft dat het dagbudget niet toereikend is, dan ligt daar een mooie kans.

 

Stel dat je € 100,- per dag uitgeeft aan een display campagne en de gemiddelde CPC is €0,30. Google geeft echter aan dat het dagbudget verhoogd moet worden tot € 150,-. Er zijn dan drie opties:

  1. Het budget verhogen (wat in dit scenario onwenselijk is)
  2. Niets doen
  3. De CPC-biedingen verlagen

adwords budget weergave

De tweede optie zorgt simpelweg dat je campagne blijft presteren zoals hij het doet. Optie drie daarentegen zorgt dat je minder gaat betalen per klik. Door je biedingen te verlagen zal je zichtbaarheid verlagen. Dat is echter geen probleem, want je biedt met € 0,30 per klik zoveel dat je op € 150,- per dag uit kan komen. Met bijvoorbeeld € 0,25 per klik (blijf testen tot je het ideale punt gevonden hebt) kom je wel uit op € 100,-. Omdat je nog steeds binnen je campagnebudget zit, maar minder per klik betaalt zal je bereik toenemen. Je kunt immers met hetzelfde budget 20% meer mensen bereiken.

Zorg er dus voor dat je campagnes nooit een forse budgetbeperking hebben, want daarmee betaal je eigenlijk te veel voor het bereik dat jij je kan veroorloven.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *