Een Google Ads campagne kent twee fases: accountopzet en Ads beheer. De tweede fase is minstens zo belangrijk als de eerste, terwijl dit vaak niet begrepen wordt. Waarom het Ads beheer zo belangrijk is zal ik in dit blog toelichten. In de eerste fase is het van belang een goede structuur neer te zetten, advertentieteksten te schrijven en zoekwoorden te analyseren en in te zetten.

Daarnaast stel je natuurlijk ook budget in, bepaal je jouw rendabele CPA en richt je metingen in. Oftewel, de eerste stappen van je Ads account. Zou je nu denken dat je klaar bent dan sluit je Ads en betaal je netjes de facturen van Google. Hopelijk zie je wat extra sales binnen komen en anders niet. Feit: je geld is weg en rendement onduidelijk. Het lijkt bijzonder logisch om Ads dan tijd en aandacht te geven, want geld in een bodemloze put gooien is niet wenselijk. Toch zien we dat in de praktijk met regelmaat te weinig tijd aan Ads beheer wordt besteed.

Doelen stellen

Google Ads zet je in met een doel. Het hoogste doel is wellicht een conversie zoals een sale, contactaanvraag of download. Om je doel te bereiken via Ads wil je zo veel mogelijk relevante en rendabele bezoekers aantrekken. Dat doe je door goede targeting en sturen op de juiste primaire (conversies) en secundaire doelen (zoals Quality Score en wat de Quality Score beïnvloedt).

Taken binnen Ads beheer

Nadat je Ads account klaar staat komt er data binnen. Dit is de leidraad voor alle vervolgacties, want Ads beheer bestaat voornamelijk uit analyseren. Uit die analyses komen concrete acties. Verlies daarbij nooit je hoogste doel, de conversie, uit het oog! Alle analyses en acties komen voort uit het behalen van jouw doel(en) en het aanscherpen daarvan. Analyses, uit zowel Ads en Analytics, die relevante inzichten geven zijn bijvoorbeeld:

  • Best presterende productgroepen
  • Best presterende zoekwoorden
  • Best presterende advertentie extensies
  • Meest rendabele dagen van de week
  • Meest rendabele uren per dag
  • Meest rendabele apparaat
  • Meest rendabele advertentieteksten
  • Meest rendabele uitingen (USP’s)
  • Optimaal aantal advertentieweergaven
  • Daadwerkelijke zoekopdrachten
  • Bijdrage aan andere kanalen
  • Etc.

Acties uit Ads analyses

Uit de analyses komen acties. Bijvoorbeeld veranderen van zoekwoord match types, toevoegen van zoekwoorden, aanpassen van advertentieteksten, andere advertentie extensies, biedingen aanpassen (op apparaat, tijd, dag, zoekwoord, etc.), negatives toevoegen, frequency cap optimaliseren, etc..

Acties doorgevoerd. Nu dan klaar?

Helaas moet ik je teleurstellen. Ads beheer houdt nooit op. Wanneer je data hebt verzameld, geanalyseerd en acties hebt doorgevoerd ben je klaar. Voor dat moment. Er zijn vele redenen waarom nieuwe data anders is, bijvoorbeeld:

  • Seizoensinvloeden
  • Seizoensproducten
  • Nieuwe concurrenten
  • Acties/aanbiedingen
  • Veranderd gedrag doelgroep
  • Wijzigingen in assortiment
  • Concurrentie die zaken wijzigt
  • Toe/afname concurrentie
  • Etc.

Bovenstaande ontwikkelingen zullen jouw Ads campagne direct beïnvloeden. Dat zorgt voor andere data in jouw account en andere acties om jouw Ads account zo rendabel mogelijk te houden. Doe je dus niets, dan zal je account -hoe goed het ook staat- steeds minder presteren tot het niet meer rendabel is. En dat laatste kan snel gaan! Met name om die reden kan je beter aan Ads beginnen als je tijd en kennis hebt om het account te beheren. Heb je die gespecialiseerde kennis niet dan kan je bijvoorbeeld Pure IM vragen om Ads beheer te doen. Wanneer je dit overweegt, neem dan eens contact op om vrijblijvend te sparren. Wij denken graag mee over hoe jouw Ads het meest rendabel ingezet kan worden.