Na het maken van een campagne begin je met het optimaliseren van je Google Ads campagne. In de vorige video’s liet ik al zien hoe je een Google Ads account aanmaakt, hoe je je eerste campagne maakt en vandaag laat ik de basis zien van het optimaliseren van een Google Ads campagne door te kijken naar zoekwoorden, zoektermen, advertentieteksten en kwaliteitsscore. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden!

Google Ads campagne optimaliseren: de basis – beginnen met Google Ads in 2021 – Een Pure Handleiding

Timestamps:
00:00​ Intro
00:22​ Google Ads zoekcampagne optimaliseren
01:37​ Automatische biedstrategieën
02:53​ Optimalisatie ronde doen
03:27​ Welke campagnes optimaliseren?
04:04​ Zoekwoord biedingen aanpassen
08:33​ Zoektermen rapport
10:42​ Advertentie teksten
12:57​ Kwaliteitsscore
14:46​ Conclusie

Transcriptie video

Als je je Google Ads campagne effectief wilt optimaliseren is het van het grootste belang om hierbij niet het doel van je campagne uit het oog te verliezen. Hoi! Ik ben Ewoud en in deze video wil ik je graag wat meer laten zien over hoe je je Google Ads campagne in de basis optimaliseert.

Google Ads zoekcampagne optimaliseren

Om hem niet te ingewikkeld te maken beperk ik me in deze video alleen tot Google Ads zoek campagnes, in andere video’s zullen we dan in de toekomst ook Google Display campagnes en Video Youtube campagnes behandelen. Blijf ons dus ook zeker volgen als je daar interesse in hebt. In deze video dus de basis en daarmee wil ik het graag hebben over het optimaliseren van je biedingen op zoekwoorden, het zoektermen rapport en het optimaliseren van je advertenties.

Als je aan de slag gaat om je Google Ads campagne te optimaliseren is het heel belangrijk om hierbij dus het doel van je campagne niet uit het oog te verliezen. Sterker nog, de individuele campagnes kunnen ook weer individuele doelen hebben. Denk maar aan het bevorderen van transacties, online verkopen, het verkrijgen van lead aanvragen via de website maar ook natuurlijk het vergroten van je naamsbekendheid of branding.

Mocht je trouwens weer even willen weten hoe je ook alweer een Google Ads campagne opzet dan kun je mijn eerdere video bekijken – hier bovenin beeld – waarbij ik dat stap voor stap uitleg.

Maak je trouwens gebruik van Google Analytics 4 dan raad ik je aan om ook even de video van mijn collega Fabian te bekijken, die legt je namelijk alles uit over het koppelen van Google Analytics 4 met je Google Ads account, ook hier boven in beeld natuurlijk weer te vinden.

Automatische biedstrategieën

Goed, de biedingen. Dit is de manier om de zichtbaarheid van je advertenties versus de kosten te sturen. Er zijn verschillende automatisch biedstrategieën binnen Google Ads beschikbaar waarmee het systeem jou helpt om het ideale bod voor jou zoekwoord te bepalen. Dit gebeurt dan afhankelijk van het doel dat je voor de campagne instelt. Denk hierbij aan het maximaliseren van klikken, maximaliseren van conversies of misschien wel een doel vertoningspercentage, maar je kunt ook een doel-CPA instellen onder meer.

Dit heeft als voordeel dat Google veel werk voor je uit handen kan nemen en de bieding instelt op het juiste moment en wanneer Google zelf berekent wanneer dit het meeste effect zou kunnen hebben. Heel handig natuurlijk maar hierbij verlies je ook een stuk controle. Hoewel Google natuurlijk steeds beter leert om te gaan – dankzij machine learning – om de juiste biedingen in te stellen gezien de omstandigheden, heeft Google ook nog wel moeite om met bijvoorbeeld abrupte seizoensveranderingen om te gaan waardoor niet altijd het juiste bod op dat moment wordt ingesteld.

Ik kies daarom meestal voor de enhanced of verbeterde CPC instelling binnen een Google Ads campagne en hiermee bepaal je altijd nog zelf gewoon het bod maar kan Google toch een beetje plus of min bieden op het moment dat Google denkt dat daar een conversie mee te behalen valt.

Optimalisatie ronde doen

Idealiter voer je periodiek zo’n optimalisatieronde uit waarbij je biedingen aanpast en dan laat je dan een week of twee weken of een andere periode tussen zitten waarna je dus weer zo’n optimalisatieronde uitvoert. Daarbij pak je dan de data van die voorgaande rustperiode. Ik kan je nu natuurlijk het beste aan hand van een campagne even laten zien hoe je zo’n optimalisatieronde zou kunnen uitvoeren.

Mocht je trouwens meer willen weten over het instellen van het juiste CPC-bod, daar heeft mijn collega Eddie ook nog een hele mooie video over gemaakt en hij vertelt je er alles over. Die video kun je ook hier boven in beeld vinden.

Welke campagnes optimaliseren?

In mijn optimalisatie van vandaag wil ik gaan kijken of ik meer conversies uit mijn Google Ads campagne kan gaan halen. Daarvoor ga ik in mijn account naar het campagne overzicht en kijk ik naar de campagnes die we hebben draaien. De meeste conversies wil ik natuurlijk halen omdat ik nieuwe klanten met mijn Google Ads campagne wil aantrekken naar de campagnes die dus producten of diensten aanbieden en daarbij laat ik bij deze ronde even de branding campagne buiten beschouwing. Als ik dan kijk tussen mijn campagnes dam pak ik even de eerste campagne er uit. Die heeft de afgelopen maand 15 conversies gehaald, daar denk ik dan veel impact te kunnen maken dus deze campagne ga ik nader bekijken en wil ik daarvan de zoekwoorden zien.

Zoekwoord biedingen aanpassen

Eenmaal in de campagne die ik heb gekozen ga ik meteen door naar het rapport ‘zoekwoorden’ en daarbij is het van belang dat ik nu de juiste statistieken zie in de tabel die ik nodig heb om de optimalisatie te kunnen doen. Als we kijken naar het overzicht dan is het belangrijk dat we in ieder geval max CPC-bod zien natuurlijk want die gaan we aanpassen maar het is ook belangrijk dat we aan bijvoorbeeld de conversies kunnen zien hoe goed een zoekwoord heeft gepresteerd. Dus ook deze kolom zit er in en daarnaast zie ik kolom kosten per conventie en die zou ik heel goed voor het prioriteren van mijn optimalisatie kunnen gebruiken. Mocht je deze kolommen dus niet in je overzicht hebben staan dan kun je hier via de optie kolommen de gewenste kolommen toevoegen zodat je zelf je eigen volgorde bepaald waarop je optimalisatie wilt gaan doen.

In dit geval zei ik dus ik wil gaan optimaliseren om meer conversies te krijgen, hierbij kijk ik niet alleen naar de kolom conversies maar ook naar de kolom kosten per conversie en deze ga ik dan sorteren. Dus ik klik bovenaan op de kolom zodat de hoogste CPA – dus kosten per conversie – bovenaan komt te staan. Nu ik tijdens mijn optimalisatie dus meer conversies wil gaan behalen kan ik ook meteen kijken welke zoekwoorden wat aan de dure kant zijn. Die zou ik misschien meteen kunnen af bieden zodat het budget verschuift naar de zoekwoorden die het meest effectief zijn. Daarom sorteer ik de kolom kosten per conversie van hoog naar laag en zie ik bovenin dat de gemiddelde kosten per conversies 16 euro’s zijn en een beetje. Nou dat is dus het gemiddelde van de hele kolom, dat zou je als een mooie graadmeter kunnen aanhouden.

Wat ik vervolgens kan doen is dus de zoekwoorden selecteren die te duur zijn – die dus echt boven dat gemiddelde zijn – en die selecteer ik allemaal en die kan ik dan via knop ‘bewerken’ en dan een percentage max cpc biedingen wijzigen. Die kan ik dan aanpassen, bijvoorbeeld ietsjes verlagen met een bepaald percentage. Hierbij moet je natuurlijk zelf even bepalen wat voor jou handig is maar op die manier zou ik er voor kunnen zorgen dat in ieder geval deze zoekwoorden die dus relatief duur zijn worden verlaagd.

Hetzelfde kan ik dus doen met het verhogen van de biedingen op de zoekwoorden waarbij de CPC juist lager dan het gemiddelde is. Dus als ik verder naar onder ga dan kom ik dus bij zoekwoorden uit die minder dan de 16 euro per conversie hebben gekost en die zou natuurlijk een beetje meer kunnen opbieden zodat deze wat vaker worden vertoond en mogelijk dus meer conversies zullen gaan opleveren.

Op die manier ga ik dus de hele lijst af en ik pak natuurlijk de campagnes als eerste waarbij bijvoorbeeld de grootste kostenbesparing of juist het grootste aantal conversies te behalen valt. Op die manier ga je dus je account door en je zou natuurlijk ook je hele account in een keer kunnen bekijken maar daarmee gooi je wel te veel dingen op een hoop dus voor jou moet je zelf even kijken van hoe groot is je campagne en hoe kan ik dit nou het makkelijkste bundelen.

Stel nou ik wil mijn zoekcampagne optimaliseren om juist veel meer vertoont te worden of veel beter getoond te worden dan moet ik natuurlijk andere statistieken gebruiken. In mijn overzicht nu heb ik de kolommen vertoningspercentage voor top positie en absolute top vertoningspercentage toegevoegd maar je zou natuurlijk ook de kolom vertoningspercentage kunnen toevoegen. In dit geval kan ik dan simpelweg sorteren op de statistiek die voor mij er het meest toe doet – bijvoorbeeld vertoningen toppositie voor zoekwoorden – die sorteer ik van hoog naar laag waarbij ik dan kan zien van oké nou deze zoekwoorden bovenin die worden voor 60% als voorbeeld vertoond in de top als toppositie. Dat vind ik te weinig dus die ga ik op bieden en wat ik dan kan doen is ik selecteer bijvoorbeeld de twee vertoningspercentages die dicht bij elkaar liggen en die bied ik dan een bepaald percentage op. Weer via bewerken, biedingen CPC biedingen wijzigen en daar vervolgens een percentage aan toe te kennen.

Zo kan ik dus ook de lijst af bijvoorbeeld omdat ik dan heb gesorteerd van hoog vertoningspercentage naar laag ga ik dus steeds verder de lijst af. Hoe lager dus het vertoningspercentage hoe meer ik dat dan zou willen opbieden om dus natuurlijk hoger gepositioneerd te worden. Dat is nog een andere mogelijkheid om je biedingen voor vertoningspercentage af te gaan.

Zoektermen rapport

Behalve biedingen kunnen we dus ook de campagne optimaliseren met behulp van de zoektermen. Normaliter stel je voor een Google Ads campagne binnen je advertentiegroep zoekwoorden in en dat zijn dus de woorden waarop jij vertoont wil worden. Maar hetgeen wat de uiteindelijke gebruiker intypt dat noemen we zoektermen en die kunnen natuurlijk altijd een beetje afwijken van de zoekwoorden die jij hebt ingevoerd. Dit omdat je natuurlijk aangeeft dat ze bijvoorbeeld exact of bijna exact of juist breed mogen matchen met jouw zoekwoord. Daarmee kan het dus zijn – vooral vanwege de brede zoektermen – dat niet elke zoekterm die door een zoeker wordt gebruikt relevant is voor jouw advertentie. Daarom gaan we kijken naar de zoektermen.

Binnen de campagne die je wilt optimaliseren ga je in de linkerkolom na het rapport zoektermen. Je kiest dus ook weer de periode waarover je de data wilt zien. Als ik naar zoektermen rapport kijk zijn er twee manieren hoofdzakelijk die ik zou kunnen gebruiken om even door de lijst heen te gaan. Als eerste kun je de lijst bekijken en selecteren op de zoektermen die je er niet bij wilt hebben, die je dus niet relevant vindt voor je advertenties. Anderzijds kun je ook kijken naar zoektermen die dus wel relevant zijn en die zouden we kunnen toevoegen aan je campagne.

Ik kan nu even door de lijst bijvoorbeeld heen of ik selecteer een aantal zoektermen die niet relevant zijn, die vink je simpelweg gewoon aan en dan kun je toevoegen als uitsluitingsoort en vervolgens kun je daarvoor kiezen of het aan de advertentiegroep campagne of aan de lijst met uitsluitingszoekwoorden is en bovendien kun je nog de match type veranderen. In dit geval zijn ze allemaal exact gematcht – te zien aan de bracket – maar je kunt deze brackets dus ook vervangen door aanhalingstekens waardoor het een phrase match wordt. Dan wordt dus zeg maar de iets bredere vorm van dit zoekterm uitgesloten. Als je dan tevreden bent over je selectie klik je op opslaan en deze woorden zullen dan niet meer getriggerd worden in je advertentiecampagne.

Mocht je trouwens alles willen weten over het uitsluiten van zoekwoorden binnen je campagne bekijk dan ook even de video van Thijs – mijn collega – die daar een hele mooie video over heeft gemaakt.

Advertentie teksten

Als laatste onderdeel van deze basis optimalisaties wil ik je even laten zien hoe je ook naar je advertenties kunt kijken. De advertenties is natuurlijk hetgeen wat binnen je campagne echt zichtbaar is voor de zoeker als ze naar je hebben gezocht. Deze advertenties zijn natuurlijk heel bepalend voor het succes van je campagne en ofwel mensen die je advertenties zien ook doorklikken naar je advertentie. Daarom is de advertentie heel belangrijk om niet uit het oog te verliezen.

Voor dezelfde campagne ga ik dus even kijken naar mijn advertenties en ik pak even de campagne in zijn geheel en klik gelijk op de knop advertenties en extensies. Daarmee zie ik alle advertenties die er zijn gemaakt binnen deze campagne. Om iets meer inzicht te krijgen in je advertenties kun je natuurlijk ook een stap dieper gaan naar je advertentiegroep maar de grootte van deze campagnes is zo, ik heb twee advertenties per advertentiegroep zodat ik een mooi overzicht heb van alle advertentie die binnen de hele campagne vallen. Ik kan ze mooi onder elkaar zien en kijken wat de prestaties ervan zijn. Bovendien zijn ze nu gegroepeerd op advertentiegroep wat natuurlijk ook heel fijn is.

Vervolgens zou je dan kunnen kijken naar wat het doorklik percentage van elke advertentie. Overigens vind ik het zelf vaak prettig als de advertenties gelijkwaardig worden vertoond zodat je een beter beeld hebt binnen je statistieken welke advertentie beter presteert dan de ander. Je kunt dat even checken binnen de instellingen van je campagne. Hier gaan we naar instellingen, aanvullende instellingen en kijken of de optie advertentieroulatie staat op niet optimaliseren en rouleer advertentie voor onbepaalde tijd.

Goed, terug naar het advertentieoverzicht. Ik heb dus de advertenties gegroepeerd en per advertentiegroep onder elkaar staan omdat ik die kolom zo heb gesorteerd en daarmee kan ik dus kijken hoe de advertenties ten opzichte van elkaar presteren binnen elke advertentiegroep. Het idee is natuurlijk dat ik heel goed zou kunnen kijken welke advertentie van de twee het beste presteert en de minst presterende die kan ik dan weer updaten met een nieuwe tekst bijvoorbeeld. Of ik pak de beste elementen uit de best presterende advertentie en die verwerk ik weer in de advertentie die wat minder presteert. Zo kan ik natuurlijk stap voor stap de advertentie verbeteren.

Kwaliteitsscore

Naast het een op een verbeteren van je advertenties op basis van de best presterende kun je ook kijken naar de kwaliteitsscore en daarvoor moet je toch even terug naar de zoekwoorden en kijken we specifiek naar de kolom kwaliteitsscore. Hiervoor is het dan wel even handig om toch een stap dieper te gaan naar je advertentiegroep en vervolgens ga je naar je zoekwoorden en in deze kolom heb ik ook de kwaliteitsscore toegevoegd en ik zie meteen al dat er een paar zoekwoorden vrij laag scoren. Je wilt toch echt wel dat zoekwoorden wel zeven, acht of negen scoren of het liefst een 10 natuurlijk zodat ze beter overeenkomen.

Hoe hoger je kwaliteitsscore ook is voor die zoekwoorden des te meer voordeel dat heeft voor je bod op de advertenties. Ik zoom dus in op een advertentiegroep omdat ik dan precies weet welke advertenties bij deze zoekwoorden horen en vooral bij de zoekwoorden die nu zo laag scoren. Wanneer zoekwoorden dus een lage kwaliteitsscore hebben – bijvoorbeeld een 6 of lager – kan ik er natuurlijk voor kiezen of om die zoekwoorden toe te voegen in de advertentietekst en daarmee dus voor zorgen dat mijn advertentie relevanter wordt aan het zoekwoord. Maar soms wil dat niet altijd en is het misschien veel verstandiger om even je advertentiegroep met dus de zoekwoorden die niet relevant genoeg zijn op te splitsen naar een nieuwe advertentiegroep en daar ook een aparte advertentie voor te maken. Dat is natuurlijk ook een manier om de relevantie van je advertenties te verhogen en daarmee ook de kwaliteitsscore en uiteindelijk weer minder te betalen voor een klik.

Wil je trouwens meer weten over de kwaliteitsscore dan heeft mijn collega Noam een ontzettend uitgebreide video gemaakt over hoe dit in zijn werk gaat, hoe je hiermee om kunt gaan en ook deze kun je hier bovenin vinden. Goed, in deze video hoop ik je van alles te hebben uitgelegd over de basis van het optimaliseren van je Google Ads campagne.

Er zijn natuurlijk nog veel meer aspecten waarmee je je Google Ads campagne kunt optimaliseren maar hiermee hoop ik je in ieder geval een stukje op weg te hebben geholpen. Er komen zeker nog meer video’s aan over andere aspecten van het optimaliseren van je Google Ads campagne. Niet alleen binnen zoekcampagnes maar straks ook voor display, video, wat ik net al zei.

Blijf ons dus vooral volgen, zo hit de follow button en ook natuurlijk de like button, dat zal ik ontzettend waarderen en bij deze bedank ik jullie natuurlijk voor het kijken, doei!