Wellicht kom je in aanmerking voor Google Ad Grants waarmee je gratis kunt adverteren op Google.

Elke klik op een advertentie via Google AdWords kost geld. Om te adverteren via Google heb je daarom ‘klikbudget’ nodig. Maar stel; je bent een non-profit organisatie en het doel van jouw organisatie is om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor anderen. Dan wil je dit geld natuurlijk het liefst helemaal niet uitgeven aan dit klikbudget. Goed nieuws: wellicht kom je in aanmerking voor Google Ad Grants waarmee je gratis kunt adverteren op Google.

Wat is Google Ad Grants?

Het Google Grants programma doneert sinds 2013 klikbudget aan ruim 35.000 geselecteerde liefdadigheidsorganisaties over de hele wereld. Dankzij het Google Grants programma kunnen non-profitorganisaties hun producten onder de aandacht brengen bij mensen die informatie zoeken met betrekking tot hun organisatie. Het programma werkt via Google AdWords. Het enige verschil is dat een normale adverteerder zijn eigen klikbudget moet betalen en dat een adverteerder met een Google Grant de klikkosten van Google krijgt. Google Grants accounts hebben een dagbudget oplopend tot $329,- wat neerkomt op $10.000,- per maand. De exacte hoogte van het budget is onder andere afhankelijk van de zoekvolumes op de zoekwoorden die betrekking hebben op het doel.

Hoe werkt Google Ad Grants?

Adverteren met Google Ad Grants werkt hetzelfde als adverteren via Google AdWords. Wanneer iemand in de zoekmachine van Google zoekt, geeft Google resultaten van websites waar een antwoord op deze vraag gevonden kan worden. De eerste pagina met zoekresultaten bestaat vaak uit een aantal ‘betaalde’ resultaten gevolgd door tien ‘organische’ resultaten. Aangezien er zo’n 970 miljard websites bestaan, kom je lang niet altijd naar boven in de organische zoekresultaten: wanneer er bijvoorbeeld 1.000 websites schrijven over ‘armoede in Afrika’ moet Google een keuze gaan maken. Door in AdWords aan te geven op welke zoektermen jij gevonden wilt worden, én per klik op een van jouw resultaten een X-bedrag te gaan betalen (CPC), kun je wel een stuk gemakkelijker tussen de betaalde zoekresultaten weergegeven worden. Google Ad Grants biedt dus de mogelijkheid om tussen deze betaalde zoekresultaten te komen zonder dat je hier zelf voor hoeft te betalen: dat doet Google voor je.

Wil je beginnen met Google Grants dan maak je net als de betaalde gebruikers campagnes in Google AdWords aan. Jouw account wordt vervolgens – mits je voor Ad Grants in aanmerking komt – door Google aan jullie Grant gekoppeld waardoor je niet meer zelf de gemaakte klikkosten meer af hoeft te rekenen. Na het opstarten van de campagnes blijf je zelf verantwoordelijk voor het actieve beheer hiervan. Ik zeg bewust actief beheer, want het updaten en optimaliseren van de campagnes is erg belangrijk! Onder het actief beheren verstaat Google dat de contactpersoon reageert op e-mailverzoeken en ten minste één keer per maand in Google AdWords inlogt om de prestaties te controleren en updates uit te voeren. Vaak wordt voor het beheer van een AdWords-account een internetmarketing-bureau ingeschakeld.

Kom ik in aanmerking voor Ad Grants?

Om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants moet je voldoen aan de volgende eisen:

  • Je wilt de Grant inzetten voor tekstadvertenties binnen Google Zoeken.
  • Je bent:
    • een non-profit of non-governmental organisatie met ANBI- of SBBI-status,
    • een stichting of vereniging die activiteiten organiseert voor een goed doel,
    • een kerkgenootschap of andere religieuze organisatie.
  • Je bent geen overheidsinstelling, ziekenhuis, gezondheidsorganisatie of onderwijsinstelling.
  • Je bent aangesloten bij Google for non-profits.
  • Je bent aangesloten bij TechSoup Nederland.
  • Je hebt een website van goede kwaliteit die aan de eisen voldoet en door Google is goedgekeurd.
  • Je gaat akkoord met de Google Ad Grants Terms and Conditions.

Hoe kan ik starten met Ad Grants?

Voldoe je aan de eisen? Dan kun je starten met Google Ad Grants! Meld je aan via: https://www.google.com/nonprofits/account/signup?locality=nl.

Aangemeld! Wat nu?

Google stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het account en de advertenties die je instelt. Voldoe je niet aan deze eisen, dan ben je het Google Ad Grants account heel snel weer kwijt. Zorg dat je na aanmelden dus aan onderstaande eisen blijft voldoen. Schakel hier zo nodig een internetmarketing-bureau voor in!

Maandelijks wordt er ten minste een doorklikpercentage (CTR) van 5% behaald.

  • Het Google AdWords-account voldoet aan de structuur-eisen van Google.
  • Het Google AdWords kanaal wordt actief beheerd.
  • Maandelijks wordt er ten minste een doorklikpercentage (CTR) van 5% behaald. Dit is een nieuwe eis sinds 1 januari 2018. Lukt het 2 maanden op rij niet aan deze eis te voldoen, dan wordt het account op non-actief gezet.
  • De maximale prijs per klik (CPC) is niet hoger dan $2,-.
  • De zoekwoorden waarop je adverteert hebben te maken met de missie van jouw organisatie en hebben een kwaliteitsscore van ten minste 3.

Voldoe je niet (meer) aan bovenstaande eisen dan zal Google de deelname automatisch en zonder bericht stoppen. Na doorvoeren van de benodigde wijzigingen heb je de mogelijkheid een verzoek in te dienen om de Grant te herstellen.

Kunnen jullie mij helpen met Google Grants?

Natuurlijk! Wij kunnen ondersteunen in het aanvragen van de verschillende verklaringen om aan de eisen te voldoen, we kunnen eenvoudig maandelijks schakelen met Google en de Google AdWords-campagnes onderhouden met inachtneming van de eisen van het Google Ad Grants Programma. Interesse? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *