Ongeveer een jaar geleden schreef ik in een blog hoe je een succesvolle Facebookcampagne in 7 stappen opzet. In dat blog vond je de verschillende keuzes waar je voor komt te staan wanneer je met Facebook adverteren aan de slag gaat. Vandaag zal ik aan de hand van deze stappen een campagne opzetten. Kijk en leer van ‘The Facebook Master’ aan het werk!

Campagne: We gaan vandaag een Facebookcampagne opzetten met als doel om de blogs op onze website (https://www.pure-im.nl/blog/) onder de aandacht te brengen bij personen die op onze website interesse hebben getoond in één van onze diensten. Het doel is dat ze terugkomen op de website om (meer) blogs te lezen en (extra) geïnspireerd raken. We beginnen met het opzetten van de campagne door naar Facebook Advertentiebeheer te gaan en op Maken te klikken.

#1 Kies de juiste doelstelling

Doelstelling: we kiezen voor een overwegings-campagne gericht op verkeer.

De eerste stap van een succesvolle Facebookcampagne is het kiezen van de juiste doelstelling. We kunnen kiezen uit bekendheid, overweging of conversie. Een echte bekendheidsdoelstelling hebben we niet, de doelgroep is immers al een keer op onze website geweest. We zitten dus een stapje verder in de ‘funnel’ en kiezen daarom voor een overwegings-campagne. Het doel is dat men in deze fase meer van onze blogs leest. Als ze vervolgens contact met ons opnemen is dat mooi meegenomen (conversie), maar we willen in eerste instantie in deze fase sturen op zoveel mogelijk verkeer naar onze blogs. Doelstelling: we kiezen dus voor een overwegings-campagne gericht op verkeer.

#2 Bepaal de doelgroep

Doelgroep: diverse aangepaste doelgroepen a.d.h.v. websitebezoekers (retargeting).

Bij het kiezen van de doelstelling was onze doelgroep al min of meer bekend: we willen personen targeten die op onze website één van onze diensten bekeken hebben. We willen deze personen blogs laten zien die in dit geval logischerwijs ook aansluiten bij de dienst die ze bekeken hebben; dat vergroot de kans dat men ook daadwerkelijk op de advertentie klikt. Immers: als jij op zoek bent naar een SEO-consultant en je krijgt een SEO-blog te zien, dan sluit dit mooi aan op jouw behoefte. Wanneer je in dat geval een Affiliate-blog te zien krijgt is dat maar net de vraag. We kiezen er daarom voor om meerdere aangepaste doelgroepen te maken: één per categorie. In totaal komen we dan uit op 9 doelgroepen (voor elke dienst één). Deze wil ik allemaal in een aparte advertentiegroep zetten zodat de advertenties (stap #6) ook aansluiten per doelgroep. Doelgroep: diverse aangepaste doelgroepen a.d.h.v. websitebezoekers (retargeting).

Facebook Pixel: om websitebezoekers te kunnen targeten is het belangrijk dat de Facebook Pixel op de website is geïnstalleerd! Deze vind je onder ‘gebeurtenisbeheer’ en dien je op alle pagina’s van de website in de <head> te plaatsen. Vervolgens kun je bij ‘Doelgroepen’ de aangepaste doelgroepen aanmaken.

#3 Waar wil je jouw advertentie vertonen?

Plaatsing: we kiezen voor Overzichten op Instagram en Facebook en Expresartikelen en Messenger op Facebook.

Omdat we blogs willen gaan promoten hoeft van mij niet elke plaatsing ingezet te worden. Op andere websites dan Facebook en eventueel Instagram wil ik sowieso niet getoond worden. De advertentieplaatsen aan de rechterkant in Facebook zijn te klein om een duidelijke beschrijvende tekst te tonen en leveren over het algemeen sowieso al niet zoveel op. Daar wil ik dus ook niet getoond worden. Ook de verhalen-plaatsing in Facebook en Instagram vind ik niet passen bij het promoten van blogs. Daarmee blijven de overzichten van Facebook en Instagram over, evenals Expresartikelen en Messenger. Lijkt me top! Of de advertentie wordt weergegeven op de computer of mobiel maakt me niet uit. Plaatsing: we kiezen voor Overzichten op Instagram en Facebook en Expresartikelen en Messenger op Facebook.

#4 Wat wordt je budget?

Budget: €10,- per dag, gebaseerd op een door Facebook bepaald bodbedrag op basis van zoveel mogelijk weergaven van landingspagina’s.

Het budget bepalen we aan de hand van de doelstelling en grootte van de doelgroep. In dit geval willen we zoveel mogelijk verkeer naar de website sturen. Qua optimalisatie kies ik daarom voor optimaliseren op basis van Weergaven van landingspagina. In eerste instantie laat ik Facebook de CPC bepalen gericht op laagste kosten (bodbedrag). De doelgroepen zijn vrij specifiek en daarom niet heel groot. Hierbij geldt over het algemeen: hoe specifieker de doelgroep, hoe hoger de CPC. N.a.v. eerdere campagnes verwacht ik dat de CPC daarmee uit zal gaan komen tussen de €1 en €2 per klik. Als het een kortlopende campagne geweest zou zijn had ik hier zo een paar tientjes per dag voor in kunnen zetten, echter blijft de campagne doorlopend draaien waardoor ik voor €10,- per dag kies. Mocht e.e.a. succesvol blijken dan kan ik altijd nog verhogen. Budget: €10,- per dag, gebaseerd op een door Facebook bepaald bodbedrag op basis van zoveel mogelijk weergaven van landingspagina’s.

Belangrijke toevoeging hierbij is dat ik kies voor een campagnebudget in plaats van een standaard advertentiegroepbudget omdat ik anders minimaal €5,- per advertentiegroep (doelgroep) in moet stellen en dat vind ik voor nu te duur.

#5 Planning

Planning: we kiezen voor standaard zichtbaarheid, gedurende de hele dag, zonder einddatum of andere beperkingen.

De weergavesnelheid zet ik op Standaard want ik wil de hele dag zichtbaar zijn en ik ga niet vol inzetten op deze campagne, omdat het naast de overweging-doelstelling nog steeds maar net de vraag is of iemand na het zien van de diensten wel interesse heeft in het lezen van blogs. Omdat ik de campagne doorlopend wil tonen – zoals ook al meegenomen in de overweging bij de budgetkeuze – stel ik geen einddatum in. Wat ik eventueel wel interessant zou vinden is om de advertenties enkel doordeweeks te laten zien en op zaterdag en zondag te onderbreken, echter wil ik dat enkel als blijkt dat de campagne ook daadwerkelijk minder presteert in het weekend (wellicht vinden mensen het juíst fijn om de blogs in het weekend te lezen?). Dus dat neem ik later tijdens de optimalisatie een keer mee. Planning: we kiezen voor standaard zichtbaarheid, gedurende de hele dag, zonder einddatum of andere beperkingen.

#6 Geef je advertentie vorm

Advertenties: twee Carrousel-advertenties per advertentiegroep met links naar verschillende blogs die over hetzelfde onderwerp gaan als de dienst die op de website bekeken is.

Oké, we hebben de campagne en advertentiegroep-instellingen nu goed staan. Nu is het tijd voor de advertenties. Een zeer belangrijk onderdeel. Om de verschillende doelgroepen de meest interessante blogs te tonen heb ik uit Google Analytics de 100 meest gelezen blogs van onze website in het afgelopen jaar uitgedraaid en vervolgens per dienst 3 blogs geselecteerd. Deze verwerk ik per dienst in twee carrousel-advertenties waarbij ik Facebook de volgorde van de tabbladen laat bepalen a.d.h.v. de meeste klikken, maar wel per advertentie-variant kies voor een unieke beschrijvende tekst. Hierdoor kan ik over een paar weken kijken of er één van de twee advertenties beter presteert, waardoor ik eventueel kan optimaliseren. Voor de beelden kies ik voor de ouderwetse foto’s die je (wellicht) van ons gewend bent. Deze sluiten mooi aan op onze huisstijl, onze blogs en onze website. Advertenties: we stellen per advertentiegroep (doelgroep) twee Carrousel-advertenties in met links naar verschillende blogs die over hetzelfde onderwerp gaan als de dienst die de doelgroep eerder op de website bekeken heeft.

Voorbeeld-advertentie SEA
Iedereen die op onze website op de dienstenpagina over SEA geweest is (https://www.pure-im.nl/diensten/zoekmachine-adverteren/) krijgt de best gelezen SEA-blogs van 2018 te zien. Dit zijn: ‘Wat is Google Shopping? ’, ‘Wat is remarketing? ’ en ‘Google Ad Grants’. De advertentie komt er dan als volgt uit te zien:

Facebook Carrousel Advertentie 1

Facebook Carrousel Advertentie 2.png

Nb. zoals onder stap #2 al aangegeven hebben we 9 doelgroepen waarvoor we aparte advertenties willen maken: voor iedere doelgroep gelden immers andere blogberichten die we weer willen tonen. Daarom kopieer ik voordat ik aan de advertenties ga beginnen eerst 8 keer de advertentiegroep (zodat ik 9 advertentiegroepen binnen de campagne heb). Uiteraard pas ik ook de namen van de verschillende advertentiegroepen even aan en zorg ik dat per advertentiegroep de juiste aangepaste lijst (doelgroep) is toegevoegd. Vervolgens voeg ik de advertenties toe. In totaal maak ik dus 18 advertenties.

UTM-tags: om te kunnen analyseren hoe bezoekers die op één van de advertenties geklikt hebben zich op de website gedragen, stellen we UTM-tags in. Deze tags stellen op Facebook in dat de bron van de bezoeker ‘Facebook’ is, het medium ‘CPC’ (Cost Per Click, de term die Google ook gebruikt voor advertenties), de campagne ‘Blogs-promoten’ en de content de ‘<dienstnaam>’ (per dienst uniek). Zo kunnen we eenvoudig alle Google Analytics-statistieken en resultaten van deze groep mensen zien.

#7 Optimaliseer!

Optimalisatie: controle na een dag, na een week en uitgebreid na een maand.

Alles staat, maar daarmee is de campagne nog geen succes! Standaard moet je de campagne sowieso de volgende dag bekijken om te controleren of alles loopt en is goedgekeurd. Datzelfde wil je na 3 dagen sowieso nog een keer doen. Vervolgens wil je eigenlijk elke week wel een controlemomentje inplannen en analyseren of de data al voldoende is voor optimalisatie. Hier zal overigens best wel een maandje overheen kunnen gaan, dan is er als het goed is rond de €300,- uitgegeven en zijn er voldoende klikken naar de website geweest: een mooi moment om eens wat uitgebreider te kijken naar de statistieken.

Zoals eerder ook al genoemd wil ik tijdens de optimalisatie van deze advertenties sowieso kijken of er verschillen zichtbaar zijn in het moment van de week. Daarnaast wil ik weten of bepaalde doelgroepen het beter doen dan andere; of de frequentie niet te hoog is waardoor mensen zich kunnen gaan ergeren; en of er bepaalde advertentiegroepen en/of advertenties een stuk beter presteren dan andere. Uiteraard vind ik het budget dan ook erg interessant: is dit voldoende (lekker zo laten), te veel (zijn er nog andere doelgroepen te verzinnen) of veel te weinig (wil ik ophogen bij positief resultaat)? En welke CPC hoort bij deze campagne? Tot slot wil ik dan natuurlijk ook nog even met behulp van de ingestelde Facebookpixel en Google Analytics controleren of er ook nog conversies (ingevulde contactformulieren) plaatsgevonden hebben; dat zou een mooie bonus zijn. Optimalisatie: controle na een dag, na een week en uitgebreid na een maand.

Vind ik leuk

Hopelijk heb je na het lezen van dit blog weer leuke nieuwe inspiratie gekregen om een Facebookcampagne op te zetten! Mocht het je zelf niet lukken? Neem dan gerust contact met ons op.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.