Google Ads biedt jou de mogelijkheid om zelf advertenties te maken die super relevant zijn voor mensen die gericht naar jouw product, dienst of bedrijf zoeken. In de vorige video liet ik zien hoe je een Google Ads account aanmaakt, in onderstaande video laat ik zien hoe je Google Analytics koppelt met Google Ads. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden.

Eerste campagne in Google Ads maken! – Beginnen met Google Ads – Een Pure Handleiding



Timestamps:
00:00 Intro
00:26 Google Analytics koppelen met Google Ads
01:22 Conversies instellen in Google Ads
03:05 Eerste Google Ads campagne maken
10:43 Conclusie

Transcriptie video

Google Ads biedt jou de mogelijkheid om zelf advertenties te maken die super relevant zijn voor mensen die gericht naar jouw product, dienst of bedrijf zoeken. Hoi, ik ben Ewoud en in de vorige video liet ik je zien hoe je zelf een Google Ads account aanmaakt en de meest basale instellingen goed zet. In deze video laat ik je zien hoe je je eerste campagne met advertenties maakt.

We beginnen met het koppelen met Google Analytics, want meten is weten en met deze koppeling kunnen wij straks de campagne resultaten beter terug zien in Google Analytics. Maar ook vice versa waarmee we straks de data uit Google Analytics kunnen gebruiken om de campagne beter te optimaliseren in Google Ads. Om dit te doen maken we eerst een uitstapje naar Google Analytics. Hiervoor heb je Google Analytics beheerdersrechten nodig en dit is ook idealiter met hetzelfde e-mailadres als waarmee je ook je Google Ads account hebt aangemaakt. Ga naar Google Analytics en log in. Kijk links onderin op ‘beheerder’ en nu ben je in het beheerders overzicht en check bovenaan de middelste kolom of je de juiste property hebt geselecteerd. Via de drop down kies je een andere property waar je toegang toe hebt, dus als je de verkeerde voor je neus hebt kun je het dan nog herstellen. Klik in dezelfde kolom op ‘Google Ads koppelen’ en in het volgende scherm kun je dus op de rode knop ‘nieuwe gekoppelde groep’ klikken. Als het goed is staat hier je Google Ads tussen die je hebt aangemaakt en deze kun je dan hiermee koppelen.

Oké terug naar Google Ads, we gaan nu conversies instellen. Boven in het scherm kun je naar ‘tools en instellingen’ en klik je onder ‘meting’ op ‘conversies’ en daar zie je een overzicht met alle conversieacties die je toevoegt. Klik op de blauwe plus om een nieuwe conversieactie toe te voegen en daar krijg je dan verschillende mogelijkheden te zien. Hier gaan we alleen voor conversies die we vanuit Google Analytics gaan toevoegen, dus klik daarom op het vakje ‘importeren’ en daarbij selecteer je meteen Google Analytics. Vervolgens krijg je de keuze om de gewenste conversieacties toe te voegen en daarbij moet je eigenlijk alle conversieacties die je wilt meten in Google Ads kiezen maar kies dan wel degene die echt relevant zijn. Daarna klik je op ‘importeren’ en ‘doorgaan’ en vervolgens zullen al deze acties dus worden geïmporteerd in Google Ads. En dit zie je ook in het volgende overzicht waarbij je dus de conversieacties op een rij ziet.

In het overzicht van de conversieacties kun je elke conversieactie verder instellen en hiervoor klik je op de blauwe naam van de betreffende actie en klik je vervolgens op ‘instellingen bewerken’. Nu kun je de verschillende eigenschappen aanpassen zoals de naamgeving, de waarde toekenning of de conversie periode die nu standaard op 30 dagen staat. Wij willen iets doen met de optie ‘opnemen in conversies’ en de optie ‘attributiemodel’. Standaard staat opnemen in conversies op ja en dat is prima als je de conversie die je wilt aanpassen een harde conversie is zoals een aankoop op de website of een lead. Is de conversieactie juist ondersteunend aan het belangrijkste doel op je website? Zet deze optie dan op nee en Google Ads rekent dan voor de verbeterde biedstrategieën alleen met de belangrijkste conversies en die deze optie dus op ja hebben staan. Vervolgens kijken we naar het attributiemodel en wij adviseren om deze altijd op ‘eerste click’ te zetten. Klik op gereed om alle instellingen op te staan en dan keren we terug naar het campagne overzicht.

Nu is het tijd om echt een campagne te gaan aanmaken en klik daarom op het blauwe plusje in het campagne overzicht en vervolgens op ‘nieuwe campagne’. In dit overzicht kunnen we uit verschillende campagne doelen kiezen maar wij kiezen voor ‘campagne maken zonder vooraf ingesteld doel’ en daaronder kiezen we als type voor ‘zoeken’ omdat we straks tekstadvertenties bij de zoekresultaten willen gaan vertonen. Daarna vinken we website bezoeken aan en de url van de website kun je hier ook alvast invoeren en klik verder op doorgaan. Nu kun je de eerste campagne binnen je account inrichten en het is belangrijk om hier goed per campagne vooraf het doel te bepalen. Idealiter maak je een aparte campagne aan per product of per dienst of wat je ook aanbiedt en maak je bijvoorbeeld ook een aparte campagne voor alleen de zoektermen die gericht zijn op je merknaam. Elke campagne kunnen we vervolgens ook weer onderdelen in verschillende advertentiegroepen en daar komen we later op. Geef je campagne een herkenbare naam waarbij je straks met meerdere campagnes het onderwerp en ook eventueel het doel van de campagne goed uit elkaar kunt houden. Daaronder vinken we display netwerk uit zodat alleen zoeknetwerk aangevinkt blijft.

Vervolgens geef je de locatie op waar je de advertenties wilt laten vertonen. Dat kan bijvoorbeeld in een bepaald land zijn of voor binnen Nederland in bepaalde gemeentes, regio’s of provincies maar als je je campagne in meerdere landen wilt vertonen of de advertenties in ieder geval dan is het handig om voor elk land een eigen campagne aan te maken. Als we voor nu uit gaan voor een campagne die alleen in Nederland wordt getoond kun je hier kiezen voor de taal nederlands. Hierbij wordt ook uitgegaan van de taal voorkeuren van de browser van internetgebruikers. En omdat veel computers of browsers van nederlandse gebruikers ook wel eens op engels staan zou je hierbij dus ook de engelse taal kunnen toevoegen. Nog eenvoudiger is om dit vakje voorlopig even leeg te laten en daarmee target je eigenlijk alle talen maar dat geeft niet omdat we al als regio of land hebben geselecteerd Nederland, de advertenties worden dus alleen in Nederland vertoond.

Vervolgens geef je een dagbudget in en dit is het maximale bedrag dat je per dag zou willen uitgeven aan een specifieke campagne. Maar Google kan hier wel iets vanaf wijken door op sommige dagen iets meer of juist iets minder te spenderen als dit gunstiger is voor de campagne. Google zal altijd, als je tussentijds het budget niet aanpast, over een maand gezien het gemiddelde dagbudget blijven spenderen. Dus op een maand gezien zou je hier dus niet overheen komen. Om voor jezelf een goed idee te krijgen wat je dan al zoal maandelijks maximaal kwijt kunt zijn aan een campagne kun je het ingestelde dagbudget vermenigvuldigen met 30,4 en dan heb je een goed idee wat je gemiddeld per maand kwijt bent.

Bij bieden kunnen we kiezen voor een biedstrategie, dit zijn volledig geautomatiseerde biedstrategieën en dat gaan we nu niet doen. Onderaan het veld vind je een linkje met de tekst ‘of selecteer rechtstreeks een biedstrategie’ en daar moet je even op klikken. Vervolgens kun je weer een strategie kiezen maar nu kiezen we voor ‘handmatige cpc’ en wanneer je de conversies hebt ingesteld zoals we in de vorige stappen hebben besproken vink je ook ‘help het aantal conversies verhogen met verbeterde cpc’ aan. Daarbij selecteer je dan weervoor ‘optimaliseren voor conversies’.

De volgende optie, het instellen van advertentie-extensies laten we nu heel even voor wat het is. Deze zijn echter wel heel erg belangrijk want die kunnen echt helpen om je advertenties relevanter te maken maar deze kun je later ook nog instellen. Gaan we nu niet behandelen in deze video maar mocht je dit wel graag je een video terug willen zien laat het even hieronder weten in de comments.

Wanneer je de campagne hebt onderverdeeld op het gebied van producten, diensten en waarschijnlijk ook je branded campagne verdeel je een campagne weer verder onder in verschillende advertentiegroepen die elk inspelen op de specifieke intentie van de zoeker of de klant. Geef je advertentiegroep nu een naam en vervolgens kun je ook een standaard bot instellen, bijvoorbeeld 50 cent om mee te beginnen. Daaronder kun je verschillende zoektermen opgeven per advertentiegroep en bedenk goed welke zoektermen je wilt gebruiken, deze moeten namelijk zo nauwkeurig mogelijk overeenkomen met het onderwerp van je campagne. Het heeft geen zin om hier verder vanaf te wijken omdat door het gebruik van verkeerde zoektermen de ‘quality score’ daalt en daarmee ook de kosten van je advertentie of van je klikken eigenlijk kunnen stijgen. Bovendien laat je ook je advertenties gewoon zien aan mensen die een hele andere intentie hebben en dus waarschijnlijk nooit geïnteresseerd zullen zijn in deze specifieke advertentie. Wanneer je een zoekterm tussen blokhaken plaatst dan geef je eigenlijk aan dat Google je advertenties alleen moet tonen aan zoekopdrachten die exact overeenkomen met jouw ingevoerde zoekterm. Wanneer je deze blokhaken weglaat dan kan Google je advertentie aan een veel breder spectrum aan zoekopdrachten laten zien maar die natuurlijk wel enigszins overeenkomen met de ingevulde zoektermen. Een goed hulpmiddel om de juiste zoektermen te vinden is de zoekwoordplanner van Google Ads. Mocht je deze tool nou graag een keertje uitgelegd zien in een video laat het ook even hier weten in de comments.

Wanneer je uiteindelijk de advertentiegroepen hebt gemaakt en de zoekwoorden heb toegevoegd klik je op doorgaan. In dit scherm kunnen we nu de advertenties gaan maken en hierbij adviseer ik om tenminste 2 advertentiesper advertentiegroep te gaan maken. Voor deze video beperk ik me nu alleen even tot de tekst advertenties. Maak trouwens de advertenties per advertentiegroep zo relevant mogelijk aan de zoekwoorden die je hebt opgegeven. Bovenin kun je beginnen met het opgeven van de pagina waar de bezoeker op moet uitkomen en dit kan het beste een zo specifiek mogelijk pagina zijn die volledig overeenkomt met de boodschap van je advertentie. Daarnaast kun je drie koppen opgeven en ook hier is belangrijk om de belangrijkste boodschap goed te verwoorden. Dit doe je in de eerste kop, het liefst ook met de belangrijkste zoekterm die je hebt opgegeven. In koppen 2 en 3 heb je ruimte om bijvoorbeeld een extra USP of je merknaam op te geven en doe dit ook vooral voor de extra herkenbaarheid. Daaronder kun je het weergavepad opgeven voor extra relevantie en dit lijkt een beetje op een url van de bestemmingspagina maar dat is het niet, het is meer voor de herkenbaarheid in de advertentie. Zet hier bijvoorbeeld in pad1 het hoofdonderwerp of bijvoorbeeld de naam van je campagne en in pad 2 de intentie van je advertentiegroep. Daarna kun je twee beschrijvingen opgeven en hierin is ook belangrijk dat je de beschikbare ruimte zo goed mogelijk benut. In de eerste beschrijving laat je zo veel mogelijk de essentie van je advertentie terugkomen en probeer hier ook de belangrijkste zoekterm uit jouw advertentiegroep te gebruiken voor extra herkenbaarheid. Maak het ook wervend bijvoorbeeld: ‘bekijk de website’ of ‘ontdek onze aanbiedingen’ zodat je de klant motiveert om door te klikken naar je website. Daarnaast kun je in beschrijving 2 heel goed extra informatie kwijt zoals een slogan of juist je USP’s die belangrijk zijn om de klant extra te overtuigen en deze beschrijving wordt niet in alle gevallen getoond. Wanneer je gereed bent klik je op doorgaan. Nu heb je de advertenties en je advertentiegroepen binnen de campagne gemaakten dit zie je allemaal terug in het overzicht wat je nu voor je ziet. Door te klikken op doorgaan naar campagne kom je terug in een campagne overzicht. Als het goed is staat je campagne nu in het overzicht dat je voor je ziet en is je campagne ook ingeschakeld.

Nou gefeliciteerd, je hebt de eerste campagne gemaakt. Na controle en goedkeuring vanuit Google zullen de advertenties uiteindelijk vertoont gaan worden. Dit kan een paar uur maar kan misschien ook wel eens een dag duren. Houd de komende dagen nog wel de campagne en de advertenties goed in de gaten en kijk vooral of de advertentie vertoont gaan worden. Waar mogelijk moet je de campagne nu wel gaan bijsturen op het gebied van biedingen om zo meer vertoningen te krijgen of juist om de kosten wat te drukken. Het optimaliseren van een campagne is namelijk wel echt een proces apart en daar kunnen we weer een hele nieuwe video aan weiden om dit goed te kunnen doen. Mocht je behoefte hebben aan zo’n video ook dat, laat het gewoon weten hieronder in de comments.

Je hebt nu de eerste campagne gemaakt met de bijhorende advertentiegroepen en advertenties, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Mocht je nu nog vragen hebben of opmerkingen laat het gewoon even weten hieronder in de comments en vergeet natuurlijk niet deze video te liken en te delen. In ieder geval graag tot de volgende keer, doei!