‘We zijn bezig met een nieuwe website. Zodra deze klaar is gaan we met online marketingcampagnes aan de slag en dan wil ik graag met jullie om de tafel’. Als consultants bij Pure Internet Marketing horen we dit erg vaak. Het klinkt wellicht logisch: eerst een website laten maken en dan met online marketing aan de slag. In deze blog wil ik je echter uitleggen waarom dit niet de juiste volgorde is. Een online marketingbureau kun je het beste al inschakelen voordat je website live is!

De juiste volgorde

Dit kan ik het beste uitleggen aan de hand van een metafoor. Stel: je gaat een huis bouwen. Dan zijn er een aantal partijen met wie jij intensief gaat samenwerken. Denk aan een aannemer en een architect. De architect zorgt voor een tekening van jouw huis. Deze stelt hij samen aan de hand van je eisen en wensen, zowel voor dit moment als voor de toekomst. Vind jij het fijn om een ruime badkamer te hebben of niet? En wil je een studeerkamer? Met dit soort wensen brengt een architect een huis in kaart. De architect kijkt ook naar de toekomst. Wil je van de zolder een extra slaapkamer kunnen maken als het nodig is?

De aannemer bouwt het huis. Dit doet hij naar aanleiding van de tekening van de architect. De aannemer is specialist in het bouwen van huizen en weet zo effectief mogelijk een solide huis te bouwen. Samen zorgen deze partijen ervoor dat jij een fantastisch huis krijgt dat voldoet aan jouw specifieke wensen en waar je jarenlang met veel plezier kan wonen!

Het bouwen van een huis kan je vergelijken met het ontwikkelen van een nieuwe website (of een redesign van je huidige website). Ook dan werk je idealiter met twee partijen, namelijk een websitebouwer en een online marketingbureau. Dit zijn aparte specialismen en vaak niet bij één bureau te vinden.

De websitebouwer is in dit geval de aannemer. Hij bouwt de website en zorgt voor de techniek en het design, zodat je website staat als een huis. Het online marketingbureau is de architect. Zij zorgen ervoor dat de website zo gebouwd wordt dat deze past bij jouw wensen en eisen. Ze zorgen dat de website de juiste structuur bevat en de juiste inrichting heeft. Daarmee houden ze rekening met jouw doelstellingen voor nu en in de toekomst.

Klinkt logisch, toch? Zeg nou zelf: een architect schakel je toch niet in nadat je huis gebouwd is?

Wat is het gevaar als je een online marketingbureau pas inschakelt als de website al klaar is?

Het gaat fout bij de online campagnes die jij wilt opzetten. Dit kan ik het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk.

Klanten benaderen ons regelmatig voor het verbeteren van de organische vindbaarheid in Google. Ook wel zoekmachineoptimalisatie of SEO genoemd. Na een intakegesprek gaan wij enthousiast aan de slag, omdat er meestal veel kansen liggen.

Ten eerste zetten wij een stevige fundering neer (de metafoor met het bouwen van een huis gaat hier ook weer op). Het fundament van SEO bestaat onder andere uit:

1. Vaststellen van de doelen (wat wil je bereiken?)
2. Analyse huidige situatie
3. Het in kaart brengen van relevant zoekverkeer
4. Structureren van zoekverkeer en focus aanbrengen
5. Voorstellen nieuwe sitestructuur en hiërarchie
6. Herschrijven van belangrijke elementen (title tags, headers, meta description)
7. Advies voor landingspagina’s

De analyse leidt in de meeste gevallen tot een idee voor een nieuwe sitestructuur en hiërarchie van pagina’s en menu’s. Deze punten moeten altijd door de websitebouwer uitgevoerd worden. Dat is natuurlijk erg vervelend: jij hebt net een nieuwe website laten maken, en dan komt je online marketingbureau vertellen dat het toch anders moet. Zonde van je geld!

Niet alleen voor SEO-campagnes is dit van belang. Ook voor je betaalde onlinecampagnes is dit belangrijk. Voor effectieve Google Ads campagnes is de landingspagina essentieel. Deze moet aansluiten bij de zoekwoorden waar je op wilt gaan adverteren, en inhoudelijk passen bij de intentie van je potentiële klant.

Kom je hier te laat achter, dan moet je achteraf alsnog aan de slag om allerlei landingspagina’s te laten maken of aanpassen, anders zijn je Google Ads niet effectief.

Online marketing als fundament

Kortom, sta jij voor de uitdaging om een nieuwe website te laten ontwikkelen? Of wil je een redesign van je huidige website? Zorg dan dat je een specialist aanhaakt om fouten te voorkomen. Dit zorgt voor een effectieve website die past bij jouw doelstellingen en waar je jarenlang effectieve campagnes mee kunt inzetten. Dit bespaart je een hoop extra kosten en zorgen!

Vragen over redesign?

Om jou te helpen je website zo optimaal mogelijk te herontwerpen, hebben we een handige checklist gemaakt. Werk jij al samen met een online marketingbureau? Lees dan dit artikel met tips waar je op moet letten voor een goede samenwerking. Ook kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen voor meer informatie.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *