Een blik in de toekomst: wat betekent dit voor marketeers?
Het mooie aan ons vakgebied vind ik de constante ontwikkelingen en nieuwe toepassingen die op de markt worden gebracht. Een goede marketeer is volgens mij niet iemand die enkel naar het heden kijkt, maar ook verder vooruit kijkt naar mogelijke kansen of bedreigingen. In dit blog behandel ik drie ontwikkelingen en wat dit voor jou kan betekenen.
Wearables
Een sterk opkomende techniek is die van de wearables, een mooi Engels woord voor draagbare apparaten. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld “slimme” horloges of brillen die je extra informatie geven. Waarschijnlijk ben je wel bekend met de Google Glass, hoewel de gang naar de consumentenmarkt naar verluid is gestopt.
Maar ook Apple komt binnenkort met de Watch, een horloge dat je van allerlei informatie kan voorzien. Zeker op het gebied van slimme horloges is er al aardig wat op de markt, zoals de Pebble of de COOKOO Watch. Het is dan ook niet ondenkbaar dat dit binnen korte termijn zal worden opgenomen door de massa. Zoals jaren geleden de smartphone zijn intrede nam in de wereld van de consument kunnen ook hier gevolgen voor de marketeer zichtbaar worden. Als marketeer wordt de mediabesteding hierdoor alsmaar verder versnipperd. E-mail openen op een mobiele telefoon is anders dan op een horloge of bril, dat heeft dan ook gevolgen voor je e-mail marketing campagnes.
Maar wat te denken van zoekopdrachten, als je via je horloge naar een leuk restaurant in de omgeving gaat zoeken, dan heeft dit weer gevolgen voor je website en conversie. Allemaal zaken om eens goed over na te denken en op in te spelen voordat het te laat is.
Locatie wordt nog belangrijker
De smartphone penetratie in Nederland is op 74 procent aangekomen en de eerder genoemde wearables zijn in opkomst. Het woord “draadloos” klinkt alweer ouderwets, maar heeft wel een belangrijke lading in deze setting, de locatie van de consument wordt namelijk steeds belangrijker. En ja, ook daar spelen de technologische bedrijven weer op in door allerlei slimme oplossingen te bedenken voor locatie gebaseerde handelingen en vraagstukken. Zo heb je bijvoorbeeld de iBeacon technologie, dat mensen in staat stelt om locatie gebaseerde informatie naar een iPhone te verzenden en ontvangen. Hiermee kun je als winkelier bijvoorbeeld klantpaden analyseren of actief aanbiedingen pushen naar mensen in de winkel.
Een paar stappen verder gedacht en je kunt zelfs denken aan conversie optimalisatie. Stel je hebt een schoenenwinkel en een consument heeft een tijdje bij die rode sneakers van Adidas staan kijken maar deze uiteindelijk toch niet gekocht. Dan zou je deze smartphone later een aanbieding kunnen sturen of doorverwijzen naar een ander paar coole rode sneakers.
Iedereen een persoonlijke assistent
Hier zie ik zelf de grootste toekomstige verandering, namelijk een eigen persoonlijke assistent die je helpt met alledaagse taken. Een computer gestuurde assistent die jouw agenda kent, je eetpatronen doorheeft en weet wanneer je op vakantie gaat. Dit allemaal om jouw leven makkelijker te maken. Rijdt de trein niet? Dan vertelt je assistent je dat je beter de bus kunt pakken. Is je toiletpapier bijna op? Dan vult je assistent dit automatisch aan op je boodschappenlijstje. Dit lijkt misschien voor veel mensen nog toekomst muziek, maar een groot aantal taken is al mogelijk met Google Now of Apple Siri.
Het tech bedrijf dat jouw persoonlijke assistent kan leveren heeft een nog belangrijkere rol in je leven, ofwel daar is een grote waarde te behalen voor deze bedrijven. Vandaar dat ik hier ook veel van verwacht in de nabije toekomst. Stel dat Apple de strijd om de vacature van jouw persoonlijke assistent wint, dan betekent dit dat de rol van Google kleiner wordt. Je assistent die geeft jou de weersverwachting en het belangrijkste nieuws al en wellicht ook een tip voor een goed restaurant of een aanbieding van je favoriete geurtje. Waarom zou je dan nog verder zoeken op Google? Dit houdt dus ook in dat de rol van zoekmachine marketing flink kan veranderen. Als je niet in de bekende cirkel van de consument zit, dan moet je op andere momenten zorgen dat je hierin terecht komt.
Of wat te denken van het ontwikkelen van applicaties die met de persoonlijke assistent kunnen communiceren? Denk hierbij eens aan de boodschappenlijst in de app van Albert Heijn die automatisch wordt bijgewerkt door de assistent. Je merkt er zijn echt enorm veel leuke ontwikkelingen gaande. Echt niet alles zal daadwerkelijk mainstream worden, maar als dit wel plaatsvind dan is het zaak aan de marketeer om hierop in te spelen. Wat denk jij?