Vandaag in de categorie ‘e-mail marketing’, een ware strijd der titanen. Mailchimp of ActiveCampaign? Ontdek de voors en tegens van beide veelgebruikte tools en kom erachter welke het beste bij jou past.

De meeste e-mail marketeers en ondernemers die zich de laatste tijd aan e-mail marketing hebben gewaagd, zullen bekend zijn met Mailchimp. Mailchimp draait namelijk al jaren mee en werd jaren geleden al geprezen om het gebruiksgemak. De simpele stappen waarmee je een campagne en e-mail design opzet waren ongeëvenaard.

Voor iedereen die start met zijn eerste e-mail campagnes is Mailchimp de perfecte start. Maar wanneer je wat verder vordert met marketing of je onderneming groter wordt, dan ontstaat vanzelf de vraag naar complexere campagnes.

ActiveCampaign biedt wel de mogelijkheid om complexere campagnes in te richten, zonder veel afbreuk te doen aan het gemak van Mailchimp, maar is wel prijziger. Mocht je zoals zovelen dus twijfelen tussen een van deze tools, dan hoop ik dat dit blog die twijfels doet wegnemen. Ik vergelijk beide tools namelijk vanuit de ervaring die wij als Pure Internet Marketing door de jaren heen hebben opgedaan. Hierin neem ik ook mee welke tool de beste match is voor jouw type bedrijf.

ActiveCampaign vs. Mailchimp: welke wordt het?

Eerst even wat feiten:

  • Mailchimp is zonder twijfel de meest populaire van de twee
  • Mailchimp legt de nadruk meer op e-maildesign
  • Bij kleinere contactlijsten is Mailchimp voordeliger
  • ActiveCampaign heeft meer marketing automation opties,
  • ActiveCampaign heeft meer mogelijkheden tot list management
  • ActiveCampaign heeft een bewezen hogere deliverability.

Gebruiksgemak in ActiveCampaign en Mailchimp

Een serieuze afweging is het gemak waarmee beide tools te gebruiken zijn. Ben je onervaren met e-mail marketing, maar heb je wel een idee over je campagnestrategie, dan heb je een tool nodig die jouw brainstormsessie het makkelijkst vertaalt naar een werkende flow. Gebruiksgemak – en in het verlengde daarvan UX – heeft een enorme impact op de snelheid waarmee je live kan gaan en het inzicht dat je als leek krijgt in de mogelijkheden van de tool.

Laten we een kijkje nemen naar de interface van Mailchimp. Zoals verwacht een gebruiksvriendelijke drag and drop interface waar je direct vanuit verschillende templates mails kunt opstellen. Mails opmaken via de verschillende contentblokken is een fluitje van een cent en de instructies vanuit de interface zijn makkelijk te volgen.

Toch is dit gebruiksgemak ook direct de valkuil. Waar het voor het design gedeelte van de mailing erg fijn werkt, zie je dit niet helemaal terug bij het aanmaken van automations en contactlijsten.

ActiveCampaign doet op het eerste gezicht niet onder voor Mailchimp op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Ondanks dat ActiveCampaign bedoeld is als krachtiger platform met geavanceerdere opties dan Mailchimp, is dit niet direct terug te zien in de interface.

Ook de e-mail editor van ActiveCampaign werkt via drag and drop. Hoewel iets minder intuïtief dan die interface van Mailchimp is deze ook makkelijk onder de knie te krijgen.

ActiveCampaign biedt daarnaast veel meer mogelijkheden betreft automation die je hier niet direct terugziet waardoor beginners waarschijnlijk niet het maximale eruit gaan halen. Toch durf ik ook hier te stellen dat ActiveCampaign een van de makkelijkere programma’s is om onder de knie te krijgen betreft automations. Maar later meer daarover.

E-mail Design mogelijkheden

Zowel Mailchimp als ActiveCampaign bevatten beide honderden e-mail templates. Deze templates zien er over het algemeen fris uit en belangrijker nog, zijn mobielvriendelijk. Voor wie net start en geen idee heeft welk design het beste aansluit op zijn of haar behoefte, bieden de verschillende thema’s en categorieën uitkomst. Start met een template uit jouw branche en pas deze naar smaak aan. Je hebt binnen no time je eerste e-mail uitgewerkt. Het is daarnaast voor de geavanceerde gebruiker in beide tools ook mogelijk je eigen templates te uploaden via de code editor.

Mailchimp:

ActiveCampaign:

Inhaakkalender 2022

Je marketingplanning maken was nog nooit zo makkelijk. De Pure inhaakkalender 2022 helpt je om jouw inhakers te vinden en te plannen.

* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Contactbeheer: lijsten

Hier ontstaan de grote verschillen tussen beide tools. Het managen van contactlijsten wordt naarmate je vordert met campagnes steeds belangrijker, het is namelijk de core van al je e-mail campagnes en vraagt continue aandacht voor een optimaal resultaat. Een goed beheerde lijst zorgt voor betere deliverability (leverbaarheid), voorkomt mogelijke spamtriggers en zorgt ervoor dat je per gebruiker precies in kaart hebt wat de mate van engagement is.

Een belangrijk onderdeel waar je met name toekomstgericht dient te kijken. Hieronder mijn vergelijking betreft het beheer van e-maillijsten.

De voor- en nadelen Mailchimp’s contactlijsten:

Mailchimp biedt de mogelijkheid tot het aanmaken van contactlijsten, maar daar is het meeste ook wel mee gezegd. Contactlijsten die je aanmaakt in Mailchimp zijn namelijk exclusief. Dat betekent dat je geen contacten kunt toevoegen in verschillende lijsten binnen een e-mail campagne. Erg frustrerend voor grotere campagnes.

Dan heb je nog het feit dat je bij Mailchimp per contact betaalt.  Heb je een contact die je kwijt moet op meerdere lijsten? Dan betaal je ook meerdere keren voor dit contact. Een nogal ouderwets systeem, waar je eigenlijk alleen nog maar mee weg komt wanneer je campagnes klein en eenvoudig zijn.

Naast lijsten biedt Mailchimp nog enkele andere manieren om contacten te organiseren. Je kunt tags, segmenten en groepen toevoegen aan je contacten. Helaas zie ik in Mailchimp niet altijd direct de waarde van deze extra’s.

De voor- en nadelen van ActiveCampaign’s contactlijsten:

ActiveCampaign behandelt lijsten veel minder strikt en dat betekent dat contacten vrijuit te plaatsen zijn binnen verschillende campagnes en ook meerdere keren binnen dezelfde campagnes.

Daarnaast geeft ActiveCampaign ook de mogelijkheid om contacten van tags of andere unieke velden te voorzien. Deze tags en velden kunnen vervolgens toegevoegd of verwijderd worden binnen automation flows. Dit levert een enorm scala aan mogelijkheden waarbij je contacten bijzonder goed kunt segmenteren.

Daarnaast heeft ActiveCampaign ook de mogelijkheid tot leadscoring. Leadscoring is bekend vanuit meerdere e-marketing tools, maar lang niet altijd beschikbaar in de bekendere (goedkopere) tools.

Op basis van de acties van een contact binnen de mailflow, website, of zelfs socials is het mogelijk om scores toe te kennen (ActiveCampaign is gemakkelijk te koppelen aan veel bestaande tools via de API). Op deze manier is het makkelijk in kaart brengen welke contacten hoge potentie tot conversie hebben en welke beter opnieuw of via een andere weg benaderd kunnen worden. Dit alles, na een goede setup, volledig geautomatiseerd.

Automatisering en personalisatie

Eén van de redenen dat e-mail marketing nog altijd aan populariteit wint, is de mogelijkheid tot automatisering binnen het directe contact met je klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan niet meer weg te denken flows als verlaten winkelmandje campagnes en productaankoopbevestigingen.

Mailchimp biedt de mogelijkheid om out of the box enkele van deze flows in te richten, maar blijft vrij beperkt in het aanbod. In die zin is Mailchimp ook niet bedoeld voor complexere situaties. De flows die Mailchimp beschikbaar stelt, zijn dan ook gericht op de voor de hand liggende situaties zoals de hierboven genoemde winkelmandje campagnes of productaankoopbevestigingen. Deze flows werken naar behoren en zijn wanneer Mailchimp op de juiste wijze gekoppeld is aan databronnen, eenvoudig op te zetten.

ActiveCampaign is wat dat betreft een stuk uitgebreider. ActiveCampaign biedt zelfs templates die je niet zomaar zou verwachten. De mogelijkheden lijken eindeloos betreft combineren van triggers, acties en condities. Op deze manier zet je geraffineerde flows op voor het verzenden van e-mails, het scoren van je leads en het verrijken van je klantdata. Daarnaast zijn de flows moeiteloos aan elkaar te koppelen, zodat elke status in elke campagne up-to-date blijft.

CRM mogelijkheden Mailchimp en ActiveCampaign

Mocht je e-mail willen inzetten als je CRM tool (wat geen gek idee is, aangezien je hier de meest actuele status van je lead kunt inzien), dan heb je in beide tools de keuze hiertoe. Alhoewel het CRM in Mailchimp de mogelijkheid biedt tot contactinformatie, opbrengsten en verschillende e-commerce integraties, is de tool niet bedoeld om meer te doen dan dat.

ActiveCampaign CRM biedt de mogelijkheid tot een eigen gebouwde CRM omgeving binnen de tool. Deze omgeving geeft toegang tot het maken van pipelines, registraties van verschillende deals, deal eigenaren en ook sales communicatie is te automatiseren.

Hoe zit het met spam?

Spamcontrole is niet alleen essentieel voor je contactlijsten, maar ook voor je designs. Verkeerd design kan spamtriggers in verschillende e-mail clients triggeren, waardoor jouw e-mail automatisch in de spambox belandt. Doe je dit meerdere malen zo, dan heeft dat enorme impact op je toekomstige leverbaarheid. Om dit te voorkomen is het onder meer belangrijk om een responsive design te hebben, altijd een tekstversie mee te sturen, en mogelijkheid tot uitschrijven te bieden.

Wat dat betreft biedt Mailchimp een prima aantal opties betreft designtesting. Je kunt het design voorvertonen op desktop en mobile en daarnaast kun je een inbox preview bekijken om te zien hoe je design wordt weergegeven in verschillende e-mail clients (Dit kost je wel tokens, maar met een maandelijks plan heb je er 25 per maand).

Mailchimp heeft ook een linkchecker en een app voor mobiele previews. Toch heeft Mailchimp naast deze checks geen daadwerkelijke spamtest of check ingebouwd. Wat wel een gemis is, het is namelijk voor je eerste campagnes cruciaal om er zeker van te zijn dat je geen spambot triggert en je werk voor niks is geweest.

ActiveCampaign biedt daarentegen wel een standaard spamcheck via SpamAssassin. Deze tool controleert automatisch elke e-mail voordat deze verzonden wordt. ActiveCampaign biedt helaas wel minder opties betreft voorvertoningen. Deze zijn beperkt tot desktop en e-mail. Wil je weten hoe je mail uitkomt in verschillende e-mail clients, dan moet je hier extra voor betalen.

Hoe zit het met cijfers, data, rapportages?

Zowel ActiveCampaign als Mailchimp hebben beide uitgebreide rapportagemogelijkheden:

  • E-mail / campagne performance (opens, clicks, bounces, unsubscribes, enzovoorts)
  • Geklikte links binnen e-mails (click heatmaps)
  • Geo-locatie tracking
  • Data in combinatie met socials
  • Rapporten op basis van automations
  • E-commerce reports

Aangezien ActiveCampaign ook een CRM bevat, biedt deze de extra mogelijkheid om bijvoorbeeld ook deals terug te zien. Handig wanneer dit past binnen jouw salesflow.

Mailchimp biedt echter wel beter inzicht in e-commerce data . ActiveCampaign doet dit enkel via ‘deep data’ reporting met onder andere een koppeling via Shopify, BigCommerce of WooCommerce. Mocht je e-mail marketing willen testen met e-commerce als uitgangspunt, dan doe je er goed aan te kijken welke data je nodig gaat hebben om jouw campagne te doen slagen en op basis daarvan je tool uit te kiezen.

Deliverability (leverbaarheid)

Waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt als je start met e-mail marketing. Je gaat er immers vanuit dat elke mail die je stuurt gewoon aankomt. Helaas is dat al tijden niet meer het geval en is dit onderdeel te vaak onderbelicht. En ja, ook een tool heeft invloed op je leverbaarheid. Sterker nog, een tool zou zelfs een spambot kunnen triggeren mocht dat nodig zijn.

Op dit vlak wint ActiveCampaign het zonder meer van Mailchimp. In meerdere tests komt ActiveCampaign als duidelijke winnaar uit de bus.

Integraties en extra’s

Beide tools zijn populair genoeg. Dit heeft als voordeel dat er veel integraties met verschillende andere tools mogelijk zijn. Zonder deze integraties heb je bijvoorbeeld niet je meest recente e-commerce data om op te sturen en is het praktisch onmogelijk om automations in te richten.

Mailchimp heeft zo’n 200 mogelijke integraties zoals CRM’s, e-commerce platforms (maar geen Shopify!), een CMS en sociale netwerken. Daarnaast kun je Mailchimp ook koppelen aan Zapier. Waardoor het makkelijk mogelijk wordt om zelf koppelingen te bouwen.

ActiveCampaign biedt zo’n 250 mogelijke integraties en heeft ook de mogelijkheid tot een Zapier koppeling.

Support

Beide tools leveren de support die je mag verwachten. Je kunt hulp inschakelen via een mailtje, live chat, FAQ en tutorials. ActiveCampaign biedt daarnaast ook 1-op-1 trainingen aan om de complexere flows onder de knie te krijgen.

Prijs

Natuurlijk niet onbelangrijk. Wat kost het nou om een maandelijks abonnement te hebben op een van deze twee tools? En hoe zit dat met de kosten per contact en verzonden e-mail?

Maandelijkse kosten ACTIVECAMPAIGN (LITE) MAILCHIMP
Gratis Is er niet Gratis tot 2,000 contacten 10.000 e-mails per maand
5,000 contacten $99 $52.99
10,000 contacten $155 $78.99
50,000 contacten $345 $270

Let hier even goed op: Als je meer dan 50,000 contacten hebt, dan ligt de prijs van ActiveCampaign ineens een stuk dichter bij die van Mailchimp. Maar besef wel dat dit met ActiveCampaign’s Lite plan is en deze bevat niet alle extra mogelijkheden die zojuist zijn besproken, zoals CRM, lead scoring, deep data integraties (o.a. Shopify) en meer dan drie gebruikers. Daarvoor dien je te upgraden naar een Plus, Professional of Enterprise plan.

Mailchimp heeft nagenoeg al haar features beschikbaar gesteld binnen een maandelijks abonnement. Mailchimp heeft ook nog een Pro Plan, maar aangezien deze 200 dollar duurder is en nagenoeg geen noemenswaardige extra’s bevat, zou ik deze overslaan.

Zoek je meer vrijheid en wil je starten met e-mail om te testen of het überhaupt wat voor je is, dan is het te overwegen om te kijken naar Mailchimp’s Forever Free plan of een prepaid plan. Hierdoor zit je niet direct vast aan een contract en heb je toch de mogelijkheid om e-mail een kans te geven.

Conclusie: Welke tool past bij jou?

ActiveCampaign is een van mijn favoriete tools. De mogelijkheden lijken eindeloos en het is een van de eerste tools die deze mogelijkheden, voor mij, ook vertaalt naar een werkbare UX. Ik vind het vooral een tool met de marketeer als doelgroep en niet een tool gericht op programmeurs. Heb je oren naar complexe flows en uitgebreide contactsegmentatie, dan zou ik ActiveCampaign direct aanraden.

Heb je nog geen budget voor e-mailmarketing en wil je dit kanaal wel een kans geven, dan zou ik Mailchimp aanraden. Mailchimp is een meer dan prima start voor converterende campagnes.

Inhaakkalender 2022

Je marketingplanning maken was nog nooit zo makkelijk. De Pure inhaakkalender 2022 helpt je om jouw inhakers te vinden en te plannen.

* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.