Moet je bij het kiezen van een domeinnaam rekening houden met SEO? De domeinnaam is de naam van jouw domein en is de basis voor jouw website. Sommigen kiezen hun bedrijfsnaam waar anderen iets totaal anders nemen. Wat is nou het beste om te doen voor SEO? In onderstaande video leg ik uit wat een domeinnaam is en wat je het beste kunt doen voor SEO. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van een video te vinden.

Domeinnaam kiezen voor SEO of niet? – Een Pure Keukensessie

Timestamps:
00:00 Intro
00:30 Wat is een domeinnaam?
01:21 Goede domeinnaam kiezen
05:03 Conclusie

Transcriptie video

Moet je bij het kiezen van een domeinnaam rekening houden met SEO? Dat is de vraag die we in deze video gaan beantwoorden. Hoi! Mijn naam is Thijs van Hal en welkom bij deze gloednieuwe video op dit kanaal. Vandaag ga ik je een beetje meer vertellen over domeinnamen en vertel ik waarom je wel of niet een domeinnaam moet kiezen voor SEO.

Voordat ik het vergeet, druk zeker alvast op het blauwe duimpje beneden en abonneer op ons kanaal, dat waarderen wij.

Wat is een domeinnaam?

Wat is nou een domeinnaam? Het is heel logisch, het is de naam van een domein. Hè hè Thijs, dat kon ik je ook wel vertellen maar het bestaat wel uit verschillende onderdelen.

Zo heb je het protocol helemaal aan het begin van de url dat is http of https. Zo heb je een subdomein, dat is www. Dan heb je de domeinnaam zelf dus bijvoorbeeld pure-im en je nog de top level domain de tld. Er zijn heel veel verschillende varianten zo heb je algemene zoals .com .net .org maar ook per land een specifieke dus voor nederland is dat .nl, voor België .be, voor Duitsland .de en ga zo maar door. Daarnaast heb je nog de root domain en dat is dan eigenlijk je domeinnaam met de tld dus voor Pure Internet Marketing is dat pure-im.nl.

Goede domeinnaam kiezen

Een goede domeinnaam is kort, makkelijk te onthouden, uniek en eigenlijk ook nog goed voor SEO. Maar welke keuzes moet ik dan maken voor een goede domeinnaam? Er zijn drie verschillende onderdelen die je kunt kiezen voor een domeinnaam: de protocol, de domeinnaam zelf en de tld, de top level domain.

Het protocol is makkelijk want in 2021 is de standaard echt https. Https is echt de standaard, heb je dat nog niet dan zou ik het zeker aanraden om nu gelijk te gaan fixen. Dan heb je de keuze voor de tld, de top level domain. De keuze die je hier maakt ligt echt aan welk land en welke doelgroep je wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld een nederlandse website hebt dan heb je eigenlijk twee keuzes: je kan óf kiezen voor .nl, zo weten alle zoekmachines gelijk oké deze website is bedoeld voor de nederlandse markt óf je kunt kiezen voor een .com of een .net of .org, een van die algemene, en dan met de hreflang aangeven dat de content bedoeld is voor nederland.

Alhoewel Google ook begrijpt als je de tekst in het nederlands schijft dat het voor de nederlandse markt is maar alsnog met een hreflang geef je dat specifiek aan. Mijn advies zou zijn ga je voor een specifiek land, dus bijvoorbeeld alleen van nederland dan zou ik voor .nl kiezen. Ga je internationaal dan zou ik voor .com kiezen maar er is hier eigenlijk geen foute manier, je kan ook .com voor een nederlandse markt kiezen en dan met hreflang aangeven het is voor nederland.

Mijn persoonlijke voorkeur heeft toch als ik een .nl website zie dan heb ik toch meer het idee van oké dit is een nederlands bedrijf en voor een nederlandse markt. Voor SEO heeft het eigenlijk geen toegevoegde waarde, Google herkent of met .nl of met de hreflang welke gebied jij target dus wat dat betreft is er eigenlijk geen foute keuze die je daarin kunt maken, alleen een persoonlijke voorkeur.

Dan de domeinnaam zelf. Stel ik, Thijs, heb een internet marketing bureau hier in Arnhem en ik noem het HetBesteOoit. Dan zijn er een aantal keuzes die ik kan maken bijvoorbeeld voor een domeinnaam. Ik kan kiezen voor de bedrijfsnaam, hetbesteooit.nl. De bedrijfsnaam plus een lokaal, dus hetbesteooitarnhem.nl. Of ik kan voor mijn eigen naam kiezen, thijs.nl. Of mijn naam plus een lokaal dus thijsarnhem.nl. Ik kan ook de dienst noemen in de domeinnaam, internetmarketingbureau.nl. En ik kan die ook nog combineren met een lokaal dus internetmarketingbureauarnhem.nl. Of ik zou hem helemaal vol kunnen gooien met zoekwoorden, bijvoorbeeld besteinternetmarketingbureauvannederland.nl, zou ook bijvoorbeeld kunnen.

Maar wat moet je nou kiezen en wat is het beste voor SEO? Dat hangt helemaal van je doelstelling af en wat je wil bereiken met je website. Dus enkele vragen die je jezelf kan stellen is: wat is je doel? wat is je brand naam? wat is je bedrijfsnaam? wat wil je eigenlijk nou bereiken met je website? er is hier geen best practice en ook niet voor SEO. Google kijkt nog steeds gewoon naar de relevantie van een pagina en probeert de beste resultaten weer te geven in de zoekmachine. Als je bijvoorbeeld op schoenen zoekt dan komt bijvoorbeeld zalando of nike of een of andere grote brand komt naar voren en niet schoenen.nl.

Google rangschikt zijn zoekmachine op basis van relevantie in de beste resultaten en houdt daar eigenlijk niet rekening met de domeinnaam. Maar toch kun je best een keuze maken voor een domeinnaam wat invloed heeft op SEO. Als je echt een merk op wil bouwen en je werkt aan naamsbekendheid en je adverteert op televisie of met banners of weet ik het wat en jouw brand naam komt terug in de zoekmachines kunnen mensen deze herkennen en kunnen ze erop klikken van hey dat is van dat en dat bedrijf dus daar ga ik eens bezoekje brengen.

Ook kun je bijvoorbeeld de dienst, of de markt, of de niche noemen in de domeinnaam wat ook weer relevant is voor de gebruiker. Want als ze bijvoorbeeld zien internetmarketingbureau.nl dan is dat logischer dan HetBesteOoit want ja wat is het beste ooit?

Conclusie

Al met al, er zijn twee keuzes die je moet maken: je domeinnaam en je tld. Voor domeinnaam zou ik adviseren kijk naar je doelstelling. Wil je echt een merknaam opbouwen met je bedrijf? Dan zou ik gaan voor je bedrijfsnaam. Wil je je bedrijfsnaam helemaal loslaten dan zou ik adviseren om een domeinnaam te kiezen waar bijvoorbeeld de markt of de niche in genoemd wordt zodat dat ook relevant is voor de gebruikers en voor je zoekwoorden waar je op wilt targeten.

Voor de tld zou ik adviseren, ga je voor een specifiek land? Kies dan de landspecifieke tld dus .nl, .be, .de. Ga je internationaal? Dan zou ik .com kiezen en dan kun je verschillende vormen van een pagina maken en dan met hreflang aangeven welke pagina voor welk gebied de juiste is.

Google houdt dus niet persé rekening met de domeinnaam, maar toch zijn er dingen die je kan doen die eventueel relevant zijn voor SEO en jouw domeinnaam.

Vond je deze video interessant? Like hem dan zeker, abonneer op ons kanaal en dan zie je weer bij de volgende video, doei!