Hierbij het vervolg op ons vorig blog: #1 – Je online doelstellingen worden verhoogd, hoe ga je om met je online marketingbudget? Waar begin je en hoe kom je tot een realistische inschatting als het gaat om een verhoging van het online budget?

Waar begin je?

Genoeg ideeën verzameld, je wilt graag van start. Waar begin je dan? Het is aan te raden om een forecast te maken, zodat je een idee hebt van wat je kunt verwachten van de inspanningen die gaan gebeuren. Met een mix van de juiste getallen kan je al snel een businesscase bouwen die je met je manager kunt delen om zo een globale inschatting van de verwachtingen te laten zien.

Forecast maken

Stel dat je in Google Ads op dit moment een vertoningsaandeel van 20% hebt. Dat betekent dus dat er veel ruimte is om beter zichtbaar te zijn na een zoekopdracht van iemand. Het rekensommetje om dan 5 keer zoveel uit te geven is snel gemaakt, maar zo werkt dat helaas niet. Je hebt te maken met concurrentie die wellicht al meer betalen voor een klik naar de website. Harde getallen kunnen we niet geven, maar wat we wel duidelijk willen maken is dat zo’n rekensom van budget keer 5 niet zal werken. Je zult namelijk tegen meer concurrentie aan gaan lopen om beter zichtbaar te zijn. Dat betekent dat je prijs voor een klik naar de website (CPC) ook hoger zal worden.

Maak met getallen als CTR, CPC eens scenario’s over mogelijke uitkomsten, waarbij het ene scenario wat ambitieuzer is dan de andere bijvoorbeeld. Het is slim om hier je branded zoektermen van uit te sluiten om een realistische inschatting te maken. Kijk bij deze inschatting ook over de langere termijn naar je data.

Rekenvoorbeeld
Bijvoorbeeld: je huidige vertoningsaandeel exclusief een brandingcampagne is 16% en je huidige maandbudget is €1000. Je gaat het budget verzesvoudigen = €1000 x 6 = €6000. De CPC lag rond de €0,30 cent, maar nu gaat die naar schatting op €0,60 liggen gezien je fors biedingen gaat verhogen. Dit betekent dat er 6000 / 0,60 = 10.000 klikken ingeschat worden. Als je huidige conversiepercentage 1% was, kan je nu voor de zekerheid rekenen met 0,7%. Dit betekent dat er 70 conversies te verwachten zijn.

Rekenen met je CPA

Als je andersom weet dat er 70 extra conversies gerealiseerd moeten worden om je doelstelling te behalen en je CPA-sturing is €50 euro, dan kan je dit vermenigvuldigen om tot een budgetinschatting te komen. Let wel op: ga je veel meer inzetten op kanalen als Google Display of Social Media dan in het zoeknetwerk, dan stuur je niet direct op een CPA. Een CPA is vooral goed om in een DO-fase op te sturen.

Ook kan je werken in Excel. Het hoeft niet spannend te zijn, juist liever niet zelfs 😉

Denk bijvoorbeeld aan een uitwerking van de CPA, waarin je op basis van verschillende factoren tot een rendabele CPA sturing komt:

rekenboorbeeld

Voorbeeld forecast

Werk de forecast uit over een langere periode, zoals een kwartaal. Hierbij is het aan te raden om verschillende scenario’s uit te denken, bijvoorbeeld met wat meer of minder budget. Zo kan je wat bandbreedte aangeven. Zo zie je in onderstaand scenario bijvoorbeeld de CTR wat hoger oplopen in de THINK-fases, omdat de verwachting is dat gebruikers al net wat warmer zijn dan in de SEE-fases.

voorbeeld forecast

Wees realistisch

Schat dit in op basis van eerdere data of benchmarking. Blijf er niet uren op staren, maar schat dit globaal in. Probeer met je logische verstand zo tot een uitwerking te komen, als je rekent met een CTR van 10% bij je Display campagne of een CPC van 0,05 cent dan is het niet snel realistisch.

Bonustip: Heb je moeite met benchmarking? Houd dan bovenstaande forecast aan ter inspiratie, voor zowel Display, Video & Social advertising zijn dit aardige benchmarks in verschillende fases van de klantreis.

Zijn er nu al bepaalde trends te zien? Zo kan een makelaar het misschien wel veel rustiger hebben in vakantieperiodes. Houd hier rekening mee in je forecast.

Ga van start

Nadat je alles hebt uitgedacht, is het een kwestie van experimenteren! Geef alle campagnes en zeker nieuwe kanalen een kans. Zie het als een interessante pilot die je bijvoorbeeld 3 maanden gaat draaien. Door regelmatig bij te sturen, ga je zeker te weten een hoop interessante inzichten verzamelen!

Eens sparren of heb je nog vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!