Bij Pure maken we gebruik van uiteenlopende online advertising mogelijkheden. Elk kanaal heeft zijn eigen kracht en excelleert in een specifieke fase binnen de customer journey. In dit blog vertel ik meer over een immens populair kanaal waar je, vooral in de See-fase van het See>Think>Do>Care Model, ontzettend veel mensen mee kunt bereiken: Display Advertising.

see-think-do-care-model
Wat is Display Advertising?
Voor degenen die nog nooit van Display advertising gehoord hebben, zal ik in het kort uitleggen wat het precies inhoudt. Bij Display Advertising maak je gebruik van beeldadvertenties en video uitingen. Deze zijn vervolgens zichtbaar op websites en sociale medianetwerken die jouw beoogde doelgroep bezoekt, om hen aan te zetten tot een bepaalde actie, of simpelweg de naamsbekendheid te vergroten. De kosten van deze advertenties worden doorgaans berekend volgens een CPC-model of CPM-model. Dat betekent dat een specifiek bedrag in rekening wordt gebracht wanneer iemand op je advertentie klikt (CPC) óf gezien heeft (CPM).

Welke soorten Display Ads zijn er?

Er zijn verschillende soorten display-advertenties. Een aantal van de meest voorkomende advertenties zal ik hieronder verder toelichten:

  • Banner advertenties – Deze variant van display advertenties is het meest bekend. Ze verschijnen aan de bovenkant of de zijkanten van websites en lijken op traditionele banners. Middels banner advertenties kun je vroeg in de customer journey de aandacht van gebruikers trekken.
  • Interstitials voor mobiele apps – Interstitials zijn advertentieblokken die op de volledige pagina worden weergegeven tussen schermen tijdens de navigatie in mobiele apps. Het grote formaat is ideaal voor het vertellen van een verhaal. Een interstitial is een zeer aantrekkelijke indeling voor branding doeleinden.
  • Rich Media – Dit zijn interactieve advertenties met als kracht dat je gebruikers op verschillende manieren kunt betrekken. Voorbeelden van rich media advertenties zijn een interactieve video of een poll.
  • Video Ads – Video advertising is bijzonder krachtig omdat ze een interactieve ervaring bieden voor de gebruikers én tal van mogelijkheden voor adverteerders. De twee meest prominente varianten zijn instream en outstream Video Ads. De eerste verschijnt in de vorm van pre-, mid-, of post-roll advertenties op video’s, terwijl de laatste zich meestal manifesteert in de vorm van een video die ergens op een website verschijnt.

Waarom moet je Display Ads gebruiken?

Nu we weten wát Displays Ads zijn en welke verschillende soorten er zoal zijn, kunnen we verder inzoomen op de vraag waarom jouw organisatie Display Ads zou moeten gebruiken. Display-advertenties zijn in het bijzonder geschikt om potentiële klanten aan te spreken die zich nog in de SEE fase van de customer journey bevinden. De reden hiervoor is dat de gebruikers die display-advertenties zien (nog) niet op zoek zijn naar specifieke producten en diensten. Als ze dat zouden doen, zouden ze het zoeknetwerk van Google wellicht gebruiken. Hun zoekintentie is dan ook vaak niet transactioneel, maar informatief. Daarom eindigen maar heel weinig impressies van display-advertenties in een conversie. Het is een relatief goedkope en effectieve manier om je merk te laten groeien. Waarom is display-advertising nou zo krachtig? Hieronder geef ik je alvast drie redenen waarom display advertising jouw business naar een hoger niveau zal tillen:

  • Het bereik
    Als je bedenkt dat het Google Display Netwerk alleen al 90% van alle internetgebruikers bereikt, krijg je al een idee wat een ongelooflijk potentieel display advertising heeft. Dat is de reden waarom het één van de meest populaire marketing kanalen ter wereld is.
  • Hét kanaal voor naamsbekendheid
    Display Ads lenen zich uitermate goed om naamsbekendheid op te bouwen omdat ze (doorgaans) niet gericht zijn op een transactie, maar op awareness. Je kunt ontzettend veel mensen bereiken, voor relatief weinig kosten. Hiermee kun je ook op een goedkope manier een retargeting lijst opbouwen en deze bezoekers uiteindelijk weer opnieuw benaderen. Als je deze twee varianten dus combineert, heb je een krachtig instrument om je merk aanzienlijk te versterken. Ook kun je je advertenties uitsluiten van sites die niet bij jouw merk passen (en waarmee je dus niet geassocieerd wilt worden). Deze hoge mate van merk-veiligheid voor adverteerders, is nog een reden waarom Display Ads zo populair zijn.
  • De mogelijkheid om visueel op te vallen
    In plaats van vast te houden aan een platte tekst, maken Display Ads gebruik van aantrekkelijke visuals. Deze helpen je om de aandacht van je gebruikers te trekken en ze naar je merk toe te trekken. Je hebt ook tal van mogelijkheden bij het ontwerpen van deze advertenties. Wees dus niet bang om een beetje te spelen en te experimenteren!

Veel targeting mogelijkheden

De targeting achter Display Ads stelt je in staat om je boodschap op jouw beoogde doelgroep te richten. Er zijn verschillende manieren om je doelgroep te bereiken. Hieronder omschrijven we er vier:

  1. Contexttargeting – Advertenties die met behulp van zoekwoorden, onderwerpen of andere factoren aan relevante sites in het Display Netwerk worden gekoppeld. Het richt zich specifiek op de context van een webpagina: de tekst wordt gescand op relevante zoekwoorden en zo wordt een advertentie vertoond die aansluit bij de context. Denk hierbij aan een Hello Fresh advertentie op een receptenwebsite.
  2. Plaatsingstargeting – Dit type targeting omvat het kiezen van websites waarop je jouw advertenties wil laten verschijnen. Stel je verkoopt uitsluitend software, dan kun je ‘Software’ als doelgroep toevoegen. Deze lijst is gevuld met gebruikers die mogelijk sneller geneigd zijn om software producten te kopen.
  3. Demografische targeting – Deze optie is misschien wel het meest nuttig, omdat je als organisatie vaak een specifieke doelgroep hebt, wellicht zelfs in de vorm van een persona. Denk hierbij aan criteria als leeftijd, geslacht, locatie, interesses en taal. Op deze manier kun je de doeltreffendheid van je reclamebudget maximaliseren door enkel je advertenties te tonen aan mensen die binnen jouw doelgroep vallen. Stel je merkt dat je naamsbekendheid in Limburg bijzonder laag is, kun je specifiek op deze regio een Display Ad inzetten.
  4. Behavioral Targeting – Deze optie houdt in dat je mensen target op basis van hun zoekmachine activiteiten. Stel je bent een hovenier en je wil jouw Display Ad laten zien aan mensen die zich oriënteren op het laten aanleggen van een nieuwe tuin. Dan kun je zoekwoorden ingeven die hier verband mee houden, bijvoorbeeld “tuin laten aanleggen” of “tuin inspiratie”. Vervolgens worden jouw Display Ads getoond aan deze doelgroep.

Google Display Ads in je marketing strategie integreren

Waren dit genoeg redenen voor jou om Display Ads te overwegen? Je bent in elk geval in staat om jouw beoogde doelgroep er mee te bereiken! Vooral de bezoekers met een latente behoefte worden gestimuleerd (en idealiter middels retargeting) en kunnen verder de customer journey ingetrokken worden. Door in deze vijver van latente bezoekers te vissen, zorg je er voor dat je een geheel nieuwe doelgroep benadert en zal er relevant verkeer naar je website gegenereerd worden. Google Display Ads is goed om je merk online te versterken, maar wordt pas écht interessant als het een integraal onderdeel van je marketing strategie wordt.

Heb je hulp nodig bij het opzetten en/of optimaliseren van Display Ads? Pure helpt je graag verder!