De kracht van je klantenbestand
Je klantenbestand up to date houden is iets wat je vaak aangeraden wordt, maar waar je eigenlijk nooit de tijd voor neemt. Gemiste kans! Waarom? Jouw klantenbestand kan op meerdere manieren ontzettend nuttig zijn voor je online marketing strategie!
Remarketing in Google Ads
Door je e-mailadressenbestand te uploaden bij onder andere Google Ads is het mogelijk jouw advertenties (extra) te vertonen bij mensen die al klant van je zijn. Hoe bereik je die mensen uit je maillijst dan met Ads? Dat kan bijvoorbeeld door de biedingen van je advertenties te verhogen wanneer iemand uit je maillijst online zoekt. Zo komt jouw advertentie hoger te staan wanneer een klant uit het verleden zoekt. En die herkent jou natuurlijk!
Social advertising
Door een e-maillijst te uploaden naar Facebook is het mogelijk deze personen bepaalde advertenties te tonen. Ideaal voor up-selling! Ook handig om huidige klanten op de hoogte te brengen van een actie, nieuw product of bijvoorbeeld de opening van een nieuwe locatie. Versterk hiermee jouw boodschap, door je klanten op meerdere kanalen te bereiken!
Webshop
Verkoop je herhalingsproducten, zoals voetbalschoenen? Dan is het heel interessant om bij aanvang van het nieuwe seizoen het nieuwe model van de gekochte voetbalschoenen aan te bieden aan de koper. Zo kun je heel diep gaan bij het inzetten van je klantenbestand omeen klant uit het verleden opnieuw een aankoop te laten doen. Daarnaast kun je als webshop ook nog:
- Welkomstmails sturen
- Winacties communiceren
- Verjaardagscampagnes organiseren
- Winkelmand-verlaters bereiken (met eventuele korting)
Meer webshop tips lees je hier!
E-mailmarketing
Naast bovengenoemde mails voor webshops kun je ontzettend veel gepersonaliseerde mails sturen zodra je veel klanteninformatie bezit. Zo simpel is het om nooit meer een verjaardag te vergeten van een partner/klant, door een automatische mail in te stellen bij zijn of haar verjaardag. Erg attent!
Data
De data uit je klantenbestand is wellicht nog het meest interessant. Is 70% van je klantenbestand vrouwelijk? Dan is het niet gek om je budget vooral te investeren in het bereiken van de vrouwelijke doelgroep. Zo zijn er nog honderden bevindingen die je kan doen gebaseerd op de data uit je klantenbestand. Komt je doelgroep voornamelijk uit een bepaalde regio? Dan wil je andere mensen in die regio ook bereiken, door gericht te targetten op bijvoorbeeld postcodes in Google Ads.
Dus: aan de slag! Begin met het vullen van je klantenbestand. Gebruik alle informatie die je bezit: postcodes, leeftijd, geboortedag, geslacht, mailadres, aankoop(geschiedenis), interesses; in de toekomst kan het altijd van pas komen.