In Google Ads is het verplicht om dagbudgetten voor campagnes op te geven. Zet deze te krap en je loop mogelijk conversies mis, terwijl je met ruime dagbudgetten mogelijk meer geld uitgeeft dan je wilt. Hoe dagbudgetten werken en hoe je het beste dagbudget kiest leg ik uit in dit blog.

Doel van een dagbudget

Het is verplicht om een dagbudget op te geven in een Google Ads campagne en het is belangrijk daar goed over na te denken. Geld wat is uitgegeven is weg en Google zal je daarvoor de factuur sturen. Een dagbudget mag nooit beperkend zijn omdat je daar feitelijk omzet mee weg gooit. Een te ruim dagbudget wil je ook niet, want dan kan je ineens veel geld uitgeven bij een incident. Denk aan nieuws, waardoor zoekopdrachten ineens fors toenemen, terwijl conversie achterblijft. Daarvoor wil je een stok achter de deur hebben. Een maximaal dagbudget is die stok achter de deur.

Dagbudgetten en de account structuur

Je accountstructuur kies je op basis van data en relevantie. Echter, dagbudget kan hierin ook een rol spelen. Wanneer je op een CPA stuurt en die is naar tevredenheid, dan kan de kraan in principe helemaal open. Elke uitgegeven Euro zorgt immers voor meer winst. Met een zichtbaarheids/branding doel wil je maandelijkse uitgaven mogelijk beperken. Het is dan nodig met tenminste twee aparte campagnes te werken en voor beide een dagbudget te bepalen. Immers, anders zou de zichtbaarheidscampagne in theorie alle budget kunnen opmaken en er geen budget overblijven voor de CPA campagne. AdWords dagbudget instellen

De betrouwbaarheid van een dagbudget

Hoe raar het ook klinkt, op dagbasis kan een dagbudget overschreden worden. Google heeft zich de ruimte gegeven om 20% meer uit te geven dat je ingesteld hebt. Echter, op maandbasis zal er niet meer uitgegeven worden dan het gemiddelde van de daglimit over de maand. Google gaat daarbij uit van gemiddeld 30,4 dagen per maand.

Wanneer dagbudget van een campagne €250,- is, dan kan het zijn dat je €300,- uitgeeft (=20% meer). Echter, over de maand zal je niet meer dan gemiddeld €250,- uitgeven. De dag dat €50,- meer uitgegeven wordt zal dus later in de maand gecompenseerd worden om niet boven de €250,- x 30,4 = €7.600 uit te komen.

Dagbudget berekenen

Omdat dagbudget eigenlijk per maand werkt, zal je altijd naar dag moeten rekenen. Tevens zal je moeten bepalen welk budget je maximaal beschikbaar hebt per maand. Ook met een goede CPA kan een beperkt maandbudget nodig zijn. Zeker wanneer je op basis van leads werkt en inkomsten pas na enkele maanden volgen. De Google factuur zal al eerder komen en inkomsten moeten de factuur van Google wel kunnen dragen. Bereken dus aan hand van kliks en kosten hoeveel je per maand gemiddeld kwijt bent. Gebruik daarvoor de keyword planner om inzicht te krijgen in maandelijkse zoekopdrachten, jouw CTR om jouw aandeel daarin te bekijken en vermenigvuldig dat met je CPC bod. Neem in je overweging de zoektrend op je product/dienst mee. Zie je jaar op jaar dat zoekopdrachten in december met 20% toenemen t.o.v. november, zorg dan dat je daglimiet in die maand meestijgt (en mee daalt als de trend daalt). Houdt wel rekening met marge in je dagbudgetten. Ga bijvoorbeeld 15% boven de verwachtte uitgaven zitten om niet plotseling tegen beperkingen aan te lopen simpelweg omdat je product of dienst populairder is geworden. Kortom:

  • Bepaal wat je maximaal uit kán (en wil) geven
  • Bereken de verwachte kosten
  • Houdt rekening met positieve of negatieve (seizoen)trends
  • Houdt een marge aan van bijvoorbeeld 15%

Als er maandelijks 10.000 keer gezocht wordt op zoekwoorden in jouw campagne, de CTR is 7% en jouw gemiddelde CPC bod is €0,50 dan zal het maandbudget 10.000 x 7% = 700 * €0,50 = €350 / 30,4 dagen = €11,5 zijn. Neem 15% marge en je komt op een dagbudget van €13,25 uit. Zie je dat december structureel 20% meer zoekopdrachten heeft dan november, dan wil je voor de volgende maand wellicht €13,25 + 20% = €15,90 als dagbudget van die campagne inzetten.

Waarom gelimiteerd door dagbudget niet goed is

Wat er ook gebeurd, zorg dat je daglimiet niet structureel bereikt wordt. Daarmee geef je onnodig geld uit. Stel dat je elke maand €5.000 uitgeeft en om wat voor een reden dan ook wil je dit beperken naar €2.500. Het is gemakkelijk om je dagbudgetten zo in te stellen dat je maximaal €2.500 uitgeeft. Kosten worden gehalveerd en je bent nog maar in de helft van de gevallen zichtbaar, waardoor je minder zichtbaar bent en minder kliks krijgt. Simpel, en zeer inefficiënt! Stel niet enkel je dagbudgetten bij, maar verlaag bieding per klik ook! Biedingen per klik verlagen zorgen ervoor dat je gemiddeld minder betaald per bezoeker. Dat heeft tot gevolg dat je advertentiepositie daalt, je minder zichtbaar bent en je dus minder bezoekers aantrekt. Dat doe je niet wanneer je CPA goed is.

Echter, in de situatie waar je in budget fors omlaag moet is dit wel een optie. In dit geval ben je in maar 50% van de zoekopdrachten zichtbaar. Blijf simpelweg minder bieden tot je niet meer aan je dagbudget zit en je betaald minder per klik, terwijl je wel de 100% zichtbaarheid haalt. Zo ga je in budget met 50% omlaag, maar in bezoekers bijvoorbeeld slechts 20%. Je rendement zal dus enorm stijgen.