Het Display Netwerk van Google heeft een enorm bereik. De massa bereiken is dus niet zo spannend. De juiste doelgroep bereiken vereist iets meer werk. Toch is dat doorgaans bijzonder goed te doen mits je de juiste instellingen toepast.

Doelgroepen bereiken kan op diverse methoden, zoals:

  • contextueel (d.m.v. tekstuele inhoud van de pagina)
  • plaatsingen (bepaal zelf een URL of zelfs de pagina)
  • remarketing (voor bezoekers die al eens op je website geweest zijn)
  • onderwerpen (sites die binnen een bepaald onderwerp vallen)

Daarnaast kan er ook gekozen worden voor targeting op interessegebieden. Dit biedt de mogelijkheid om mensen te targeten waarvan je weet wat hun interesse is, terwijl ze jouw website nog niet bezocht hoeven te hebben of je website/bedrijf überhaupt niet kennen. Interessegebieden bieden dus interessante kansen.

Informatieverzameling

De lijsten zijn te vinden als 104 affiniteitsdoelgroepen en 485 in-market-doelgroepen.

Zoals van een databedrijf verwacht mag worden verzamelt Google informatie van iedereen die Google gebruikt en sites waar Google scripts actief zijn. Zo weet Google waar je op zoekt en wat jouw interesse heeft. Daarnaast wordt ook bijgehouden welke sites je bezoekt. Deze informatie deelt Google in lijsten waar groepen gebruikers op basis van interesses gevonden kunnen worden door adverteerders. Dit klinkt ‘enger’ dan het is. De data die Google van jou verzameld heeft is geagreggeerd. Dat houdt in dat adverteerders enkel jouw profiel kunnen achterhalen, maar niet specifiek jou. Daarbij komt dat adverteerders ook niet weten dat jij in die groep zit.

Creatief targeten

Een lijst toevoegen aan een campagne is niets bijzonders. Zo kun je bijvoorbeeld een lijst toevoegen aan een display campagne voor iedereen; van mensen met interesse in oldtimers tot liefhebbers van speelgoedhandpoppen. Echte winst kan pas behaald worden door lijsten te combineren, waarbij je aan kan geven dat mensen in alle lijsten moeten voorkomen. Onderstaand een aantal creatieve voorbeelden:

1. Merkdealer

Een Mercedes merkdealer wil graag mensen aantrekken die op zoek zijn naar een Mercedes. Daarvoor moeten twee lijsten gecombineerd worden, namelijk:

  • Voertuigen (nieuw) of voertuigen (tweedehands)
  • Motorvoertuigen op merk – Mercedes-Benz

Door de twee lijsten te combineren binnen een geografisch gebied kun je slim mensen benaderen die interesse getoond hebben in een Mercedes en enige koopintentie hebben.

2. Busreizen

Mensen die op reis gaan weten vaak goed wat hun gewenste bestemming is. Voor busreizen zijn deze mensen goed te bereiken door weer twee lijsten te combineren:

  • Bus- en treinreizen
  • De bestemming, zoals Barcelona, Berlijn, Londen, Praag

De eerste lijst is voor bus- en treinreizen, maar gezien deze ook met elkaar concurreren en busreizen voor de wat verdere reizen een prijsvoordeel hebben is hij zeker interessant.

3. Vakantie

Voor vakanties zijn veel lijsten te maken. Een reisbureau in de niche van actieve vakanties in de natuur kan zich bijvoorbeeld op onderstaande lijsten richten:

  • Wildernisfans
  • Reizen naar Ierland

Zo kan je jouw bedrijf onder het voetlicht brengen van een zeer gerichte doelgroep voor actieve vakanties in Ierland.

Bijzonder veel mogelijkheden

Een enkele lijst kan al interessant zijn, maar door er meerdere te combineren zijn gerichtere doelgroepen te bereiken. Door de 104 affiniteitsdoelgroepen en 485 in-market-doelgroepen zijn er zeer veel combinaties mogelijk en kan zeer gericht een nieuwe groep mensen  gemaakt worden met jouw product en/of dienst. Wij zetten dergelijke lijsten en combinaties vaak in voor onze klanten en onze ervaringen zijn zeer positief.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *