Mensen zijn sociale wezens, dat blijkt maar eens te meer ten tijde van quarantaine. De focus van Snapchat om vriendschappen te onderhouden wanneer je niet bij elkaar kunt zijn, sluit hier natuurlijk naadloos op aan. Dat de cijfers van Snapchat daarom een groei van 20% laat zien in dagelijks actieve gebruikers ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden, is dan ook niet verwonderlijk (bron). Daarnaast speelt Snapchat ook nog eens heel goed in op alle ellende (op een positieve manier). Vandaar vandaag wat voorbeelden van creatief “snappen” tijdens de crisis.

Insights in het zoekgedrag op Snapchat

Toen de Corona-crisis groter en groter werd in maart dit jaar, deelde Snapchat een lijst van de meest gebruikte woorden binnen Snapchat op dat moment in Amerika. Uit deze toplijst werd duidelijk dat Corona ook op Snapchat een veel besproken item is. In de lijst staan logische woorden als ‘Closing All’, ‘Coronavirus’, ‘Coughing’, ‘Church Online’, ‘Hand Sanitizer’ en ‘Social Distancing’. En gelukkig kwamen er ook wat luchtige woorden in de lijst voor, als ‘Frozen 2’ (net uitgebracht op Disney Plus), de NBA (oh shit, in combinatie met ‘they suspended’) en ‘Tom Hanks’ (oops, die had Corona)…

Snapchat Stories in andere apps met “App Stories”

Laten we eerlijk zijn: Snapchat was de allereerste met de ‘Stories-functie’, jazeker: eerder dan Facebook (en Instagram, en WhatsApp). En nu kan je deze stories buiten Snapchat zelf ook plaatsen in apps van derden. Vooralsnog zijn er slechts een handjevol apps die voor deze ‘App Stories’ in aanmerking komen, maar als het goed is volgen bekende apps als Tinder en Houseparty snel. Hoe het werkt? Je verbindt je Snap-account met de externe app, maakt een Snap op Snapchat zoals je gewend bent, en plaatst deze in de externe app. Easy as that! De externe app kan er wel zijn eigen ‘sausje’ over gieten, bijvoorbeeld door de Snap langer dan een dag zichtbaar te laten of deze in groepsgesprekken aan meerdere personen tegelijkertijd te laten zien.

Social distancing Lenses

Naast zoveel mogelijk thuisblijven is ook 1,5 meter afstand houden een van de meest belangrijke adviezen van deze crisis. Ook op deze “sociale onthouding” of “social distancing” speelt Snapchat in middels een AI-filter. Wanneer je deze binnen Snapchat activeert, verschijnt middels AI een cirkel van 1,5 meter rondom je. Is deze groen? Dan zit je goed! Wordt deze oranje? Dan houd je te weinig afstand. Let op: alleen voor educatieve doeleinden! Aldus Snapchat.

Daarnaast zijn er nog tal van andere lenzen, bijvoorbeeld de ‘Stay Home-lens’ waar Snapchat je het antwoord geeft op welke leuke activiteit jij thuis moet gaan doen. Zo terug, ik moet even naar de supermarkt om cakemeel te kopen. Of wat denk je van de game ‘Covid-19 Mythbusting’ die je met vrienden kunt spelen? Met vragen als ‘Spraying Chlorine all over you body will not kill COVID-19, Myth or Truth’ (Antw. Truth > Chlorine may be harmfull for your body). Of de mogelijkheid om door een biljet te fotograferen direct geld te kunnen doneren aan de WHO. 

Snapchat Business: tips voor bedrijven

Geen misbruik maken van de crisis, maar op een positieve manier de interactie aangaan met de doelgroep. Dat is de boodschap van Snapchat. Want waar vrienden en families uit elkaar gehouden worden, komen Snapchatters juist dichter bij elkaar. Daarom geeft Snapchat in dit artikel tips om tot een krachtige boodschap te komen die aansluit bij de nieuwe verwachtingen van je doelgroep en die bijdragen aan de gebruikerservaring op Snapchat. Een aantal van deze tips zijn:

Verander je mindset

Tuurlijk, bedrijven willen geld verdienen en hun producten aanprijzen. Maar in deze tijden moet je je wellicht niet willen focussen op waarom jouw product zo goed is, maar in plaats daarvan op een empathische manier uitleggen wat het voordeel is voor de gebruiker en zo dus de gebruiker centraal stellen. Natuurlijk doen veel bedrijven dit als vanzelfsprekend, maar deze tijden geven des te meer reden daar nóg meer focus op te leggen.

Breng mensen bij elkaar met jouw boodschap

Er is al genoeg ellende, dus breng je boodschap met een glimlach! Geef mensen iets om om te lachen. Daarnaast vervelen veel mensen zich, waardoor online spelletjes enorm populair zijn. Gebruik daarom gamificatie in jouw boodschap: maak er een spel van. Ook het delen van manieren hoe mensen ‘in virtueel contact’ kunnen komen met anderen is een goed voorbeeld van een boodschap die in deze tijd goed werkt.

Wordt een gewaardeerde ‘online’ bondgenoot

Deel nieuws over jezelf en jouw lokale community, houd mensen op de hoogte. Zorg dat men met jou en jouw bedrijf meeleeft in plaats van enkel denkt dat je geld wilt verdienen. En zorg dat je onderdeel wordt van de dagelijkse routine van je doelgroep in hun ‘nieuwe normaal’. Geef dagelijkse tips & tricks. Help met DIY-video’s of verplaats je hele product van offline naar online (indien mogelijk natuurlijk).

   

Tot slot

Evenals bij elk ander artikel over hoe om te gaan met kanalen en de crisis, zijn er altijd nuances en uitzonderingen waarbij geen van de opties mogelijk is. Toch hoop ik je weer een beetje geïnspireerd te hebben met wat leuke voorbeelden over hoe je om kunt gaan met deze crisis. Meer inspiratie opdoen over hoe vandaag de dag om te gaan met online marketing? Bekijk dan ook eens het artikel ‘Online marketing in tijde van de Corona-crisis‘. Vragen of even met ons sparren over jouw online marketing en kanalen? Neem gerust contact met ons op!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *