CPA AdWords bepalen
Google Ads zou je enkel in moeten zetten om een doel te voltooien. Dat doel kan bijvoorbeeld een sale, lead of simpelweg bezoeker zijn. Om dat doel te behalen worden kosten gemaakt. De gemiddelde kosten om een doel te behalen wordt de Cost Per Acquisition (of CPA) genoemd. Een Ads account zonder doel is lastig te beoordelen op rendabiliteit, wat meestal tot gevolg heeft dat Ads (of Bing) niet rendabel is. Met een doel is Google Ads (zeer!) rendabel in te zetten.
Hoe bereken je jouw CPA
Je CPA bepalen is niet lastig. Onderstaand twee simpele methoden om je CPA te berekenen.
1. CPA Ads voor een Sale (webshop)
Stel je hebt een webshop en je verkoopt tuinmeubelen. In Analytics zie je dat de gemiddelde orderwaarde van Ads bestellingen € 300,- is. Bij een winstmarge van 25%, verdien je bruto € 75,- per order. Echter, je hebt meer kosten, zoals opslag, personeel, afschrijvingen, etc. Het zou in bovenstaande voorbeeld goed kunnen dat uiteindelijk 10% netto winst is. In dat geval is de winst € 30,- per order. Extra orders die minder dan € 30,- investering vereisen zorgen dus voor extra winst. De CPA moet dus onder de € 30 liggen.
2. CPA Ads voor een Lead (dienstverlening)
Stel je bent advocaat en twijfelt over de inzet van Google Ads. Gemiddelde afhandeling van zaken voor cliënten zorgen voor € 1.500,- aan inkomsten. Van elke lead via de website –een ingevuld contactformulier- wordt 20% cliënt. Omdat je weet dat marketing belangrijk is ben je bereid om 15% van je extra inkomen te investeren. In dit geval zorgt moet 20% genomen worden van € 1.500,- en vervolgens daar 15% van. We hebbben dan de CPA. Dat zorgt dus voor dat een offerteaanvraag € 1.500 x 20% = € 300,- x 15% = € 45,- mag kosten. De CPA doelstelling voor dit advocatenkantoor is dus € 45,-.
Waarom je een CPA nodig hebt
Een CPA moet de heilige graal van je Ads account zijn. Wanneer je sales of leads realiseert via Google Ads wil je dat die sales rendabel zijn. Enkel dan zou je namelijk moeten investeren in Ads. Een CPA doelstelling geeft simpelweg aan dat je doel is om sales of leads te genereren binnen een bepaald bedrag. In bovenstaande voorbeelden dus minder dan € 30,- als CPA doel voor de webshop en € 45,- voor de leads van het advocatenkantoor.
Wat je doet met de CPA
Een CPA doelstelling zorgt dus voor een meetbaar rendabel doel. Te beginnen bij de opzet van je account. Meer voorbeelden: stel je hebt een conversiepercentage van 5%. Oftewel, van het bezoek plaatst 5% een bestelling (of doet een offerteaanvraag). In het geval van bovenstaande webshop, met een CPA van € 30,- of lager mag een gemiddelde bezoeker dus maximaal € 30,- x 5% = € 1,50 kosten. Dat kan een uitgangspositie zijn voor je biedingen. Uiteraard behoeft dit veel nuances, want er zit veel verschil tussen diverse zoekwoorden (in conversie en biedingen), advertentieteksten, etc. Maar als basis is terugrekenen van een CPA voor een goed uitgangspunt. Haal je die doelstelling niet dan moet je het account optimaliseren.
Mijn situatie is anders, help!
Voor alles is een oplossing. Laat het onderstaand weten en we denken even met je mee. Je kan natuurlijk ook direct contact opnemen.