Conversie optimalisatie voor webshops: 5 tips voor een betere webshop conversie
Conversie optimalisatie en webshops, die twee combineren erg lekker. Een webshop is dé online-ervaring bij uitstek om te optimaliseren op conversie. Niet alleen is een conversie concreet en direct gekoppeld aan een waarde, maar je hebt binnen een webshop ook tal van sub-conversies die je mee kunt optimaliseren. Bij conversie optimalisatie denken veel mensen direct aan A/B testen. Een onderwerp dat ik zeker de revue laat passeren. Maar buiten A/B-testen om, heb ik nog een aantal interessante tips uit de praktijk die de conversie van webshops verhogen! Benieuwd wat die vijf tips zijn? Lees dan snel verder!
Disclaimer:
Ik ben er heilig van overtuigd dat de basis eerst goed moet staan voordat je je waagt aan andere optimalisatie strategieën. Laten we dus eerst naar die basis kijken en de fundering verbeteren.
1. Conversie optimalisatie = SNELHEID!
Zonder snelle website sta je tegenwoordig al 1-0 achter. Dit werkt namelijk tweeledig. Enerzijds is de consument al snel verveeld en kijkt al gauw ergens anders. Hoe snel precies? Volgens de laatste trend vertrekt 53% van je bezoekers al na 2 seconden wachten. Anderzijds wordt snelheid een steeds belangrijkere metric voor zoekmachines (zie hier de Core Web Vitals van Google voor meer informatie). Een slechte score kan in de toekomst misschien zelfs een penalty en daaropvolgend een daling in rankings opleveren.
Wees je concurrentie daarom voor en behoud je bezoeker, je hebt immers al de moeite genomen om deze naar je webshop te leiden. Of dat nou via SEO, SEA of andere kanalen is, die moeite is voor niks geweest als je bezoeker niet blijft hangen en direct weer verdwijnt.
Mocht de bezoeker toch besluiten te blijven, per seconde langer wachten daalt conversie gemiddeld met 7%! Tijd is geld, een eeuwenoude uitspraak die ook voor moderne webshops nog altijd relevant is. Hieronder een aantal concrete tips om je snelheid onder de loep te nemen en hier vervolgens iets aan te doen:
Actie | Tools | Nut |
Snelheidscheck | Google PageSpeed | Achterhaal issues omtrent website snelheid en zie direct welke verbeteringen het meeste opleveren en het grootste effect hebben volgens Google |
Optimaliseer afbeeldingen | ImageOptim
Diverse WordPress plugins |
Afbeeldingen slurpen data. Op een website zijn het vaak de grootste bestanden en zorgen daardoor voor de meeste laadtijd. Ook worden afbeeldingen vaak met veel te grote afmetingen geüpload en worden ze niet gecomprimeerd tot het juiste bestandsformaat.
|
Lazy Loading | WordPress plugin of laten bouwen | Via Lazy Loading worden afbeeldingen pas ingeladen wanneer ze nodig zijn. Pas op dat moment zullen ze in het scherm verschijnen. Dit scheelt enorm voor je time to first bite, één van de belangrijkste scores m.b.t. snelheid. |
2. Mobile first
Alles online wordt op dit moment mobile first behandeld. Maar wat houdt mobile first nou precies in? De grote spelers zoals Google beoordelen websites eerst op basis van hun mobiele gebruikservaring voordat ze kijken naar de desktopervaring. Hierbij wordt niet alleen gelet op snelheid, maar ook gebruiksvriendelijkheid en gebruikservaring spelen een belangrijke rol.
De responsive versie van je webshop is daarom enorm belangrijk voor een goede conversie. Ook hier is het weer tweeledig. Enerzijds word je beoordeeld door de zoekmachines en anderzijds wil je de eindgebruiker een zo gestroomlijnd mogelijke ervaring bieden, ongeacht het platform dat ze gebruiken om jouw webshop te benaderen. Voor veel websites zien wij al dat het aandeel mobiel verkeer boven het aandeel desktopverkeer ligt. Kijken we op wereldwijde schaal, dan zien we dat dit inderdaad de nieuwe norm lijkt te zijn. 50,38% van de internetgebruikers gebruikt namelijk een mobiel apparaat om zich online te navigeren.
Waar voorheen mobiel vaak een oriënterend kanaal was, lijkt het mobiele verkeer ook steeds meer de plek te worden waar aankoopgedrag plaatsvindt. De constante upgrades die smartphones ondergaan, maken het makkelijk om ook op een klein scherm voldoende functionaliteiten te tonen om gemakkelijk een aankoop te doen.
Wil je meer conversie? Dan moet je optimaal presteren voor elk deel van je doelgroep. Zeker als het grootste deel van die doelgroep via een mobile device op jouw webshop belandt.
Benieuwd wat jouw huidige aandeel mobiel verkeer is? In Google Analytics kun je controleren wat het huidige aandeel mobiel verkeer is zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen over het wel of niet optimaliseren voor mobiel. Zie bovenstaande afbeelding voor de makkelijkste manier in Google Analytics om dit te controleren.
Mijn advies is om, mits je doelgroep laat zien ook via mobile devices binnen te komen, altijd mobile first te denken.
3. Zorg voor unieke content
Veel webshops bieden producten aan vanuit andere leveranciers en gebruiken de meegestuurde copy voor eigen productpagina’s.
Dit vindt de zoekmachine verwarrend, want precies dezelfde tekst maar op een ander domein betekent voor de zoekmachine dat er sprake is van duplicate content. Naast dat het afgestraft wordt, is het nooit de beste tactiek om dezelfde teksten als die van de concurrent te gebruiken.
Schrijf unieke copy zodat je jouw webshop onderscheidt van de concurrent. Gebruik eigen beeldmateriaal en zorg voor uitgebreid toegelichte producten in de vorm van afbeeldingen, instructievideo’s, tekst en uitleg en tabellen met specificaties. Op die manier geeft jouw productpagina direct het beste antwoord op de vragen die iemand aan de zoekmachine stelt rondom dit product en zorg je ervoor dat je de concurrentie voorblijft. Daarnaast werkt het in je voordeel, omdat jouw unieke content opvalt als de eindgebruiker producten vergelijkt. Zorg ervoor dat niet alleen je prijs uniek is ten opzichte van de rest, maar overtuig ook met eigen content.
4. Verlaten winkelmandjes
Verlaten winkelmandjes zijn de nachtmerrie van iedere webshop. Bezoekers die nét niet converteren. Wat de reden ook is, het is zonde om iemand die al zo ver het pad tot conversie heeft bewandeld niet een klein zetje in de goede richting te geven.
Dit is een ware sleeping giant qua conversiewinst en toch wordt deze vaak onbenut. Een goede strategie op basis van gepersonaliseerde e-mails kan bijvoorbeeld al een flinke boost in omzet geven.
Verlaten winkelmandjes zijn laaghangend fruit. Het harde werk: iemand overtuigen naar jouw webshop te gaan, een product uit te laten zoeken dat bij diegene past met ook nog eens de juiste prijs, dat is niet makkelijk. Zo’n bezoeker binnenhalen is wat je wilt, daarom is het ook veel makkelijker om juist deze bezoeker over de streep te trekken, het moeilijke werk is al gedaan.
Bijna elke webshop zet tegenwoordig remarketing / retargeting in. Je hoeft maar een paar nieuwe Nike’s uit te zoeken of ze volgen je over het hele internet. Toch is dit vaak minder effectief dan een goede strategie op basis van verlaten winkelmandjes, want ook al retarget je mensen die al eens op je shop zijn geweest, ze hebben nog niet daadwerkelijk conversieacties getoond.
Bezoekers overtuigen om de aankoop te doen mag in dit stadium trouwens best iets kosten. Overweeg daarom een kleine korting of zet gratis verzendkosten tegenover het afronden van de aankoop. Dat is een investering die het waard is. Je vangt immers niet alleen die ene aankoop, je hebt er een extra klant bij die je veel makkelijker kunt benaderen met promoties en up-sell van nieuwe producten.
5. A/B testen
Velen hadden misschien gedacht dat deze hele blog enkel over dit onderwerp zou gaan. Vandaar dat ik dit bewust voor het laatst heb bewaard. A/B testen is namelijk precies wat de term zegt: testen. In die zin is het geen tip, maar een strategie. Er zijn miljoenen unieke testen te verzinnen, maar of deze effectief zijn, is voor elke webshop anders.
Ook is het oppassen met de hoeveelheid quick wins die je online kunt vinden. Het feit dat deze tips werken voor een site als booking.com wil niet zeggen dat dit ook werkt voor die van jou. Een quick win inzetten blijft altijd op basis van gevoel. Veel belangrijker is het volledig doormeten van alle gebeurtenissen op je website alvorens je overweegt grote aanpassingen te doen.
Heb je bovenstaande tips uitgevoerd en wil je toch echt beginnen met A/B testen, dan zitten hier een aantal eisen aan. Zonder een zuivere test weet je immers niet of je aanpassing daadwerkelijk het gewenste effect heeft.
Een zuivere test zet je het makkelijkst op door een goede A/B testing tool in te zetten. Deze tools nemen het zware werk uit handen en zorgen ervoor dat je vrij gemakkelijk zelf een test aan kunt maken door een pagina te kopiëren en hier vervolgens een aanpassing op door te voeren.
Mijn advies is om met Google Optimize te starten. Dit is een gratis tool die je kunt koppelen met Google Analytics om zo alle data rondom je A/B test direct inzichtelijk te maken. Bovendien is het binnen Google Optimize mogelijk om de door jouw ingerichte conversieacties in Google Analytics mee te nemen in de test, zodat je direct meet wat het effect is op de voor jouw belangrijke conversieacties.
Direct starten met Optmize? Bekijk dan deze handige video op het Google Analytics YouTube kanaal:
Behoefte aan Nederlandse instructies? Lees dan het blog van mijn collega Tim over het A/B testen in Google Optimize.
Conclusie
Zoals je ziet zijn er legio mogelijkheden om conversie te verbeteren en bijna allemaal hebben ze één ding gemeen: het huidige aantal bezoekers beter later converteren. Je werkt hard voor het verkrijgen van deze bezoekers, en vaak gaat hier ook een wezenlijk deel van het marketingbudget naar toe. Zet je deze vijf tips in, dan weet ik zeker dat het een positief effect gaat hebben en je in de toekomst minder met hagel schiet binnen je wervende marketingkanalen.
Wil je een keer sparren over conversie optimalisatie of kom je er niet uit met A/B testen? Neem dan gerust eens contact op. Wij praten je graag bij!
Nog niet uitgelezen? Mijn collega Rien schreef onlangs ook een blog over het belang van conversie optimalisatie ten opzichte van meer traffic.